Pumpstorlek till filterlösning bakom BTN

#1 - 9 augusti 2013 17:14
Första inlägget här, men har läst massor den senaste tiden, funderar nämligen på att återstarta med akvarium:)

Tänkte fråga vilken pumpstorlek man bör ha om man bygger en bakom bakgrunden-filterlösning i stil med guiderna som finns här och på BTN:s hemsida, tänker mig en Amazonas BTN-bakgrund 120x50, akvariet är 125x45x45, räcker det med en Eheim Compact 1000 eller bör jag gå upp till en Compact 2000? Sen undrar jag om någon har någon uppfattning om hur mycket filtermatta det kan tänkas gå åt på ett ungefär, räcker två stycken 50x50x3 cm ppi 10?
#2 - 9 augusti 2013 17:22
Hej och välkommen hit:)!
Jag skulle tippa på att det räcker med två sådana mattor, men lite snålt tilltaget....
Personligen skulle jag valt en annan pumpskalle, den minsta compacten funkar fint medans en del av de större modellerna för lite oväsen. Kolla istället på Aquaclear pumparna, de funkar betydligt bättre tycker jag:).
Lite beroende på fiskval bör den pumpa ca 6-700 liter/timma.
Sedan funderar jag på hur du ska göra med ett kar som är 125 cm långt och bakgrunden bara 120 cm?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 augusti 2013 17:49
Varför köpa 2 st 50x50x3. Man klipper ju ändå sönder den i småbitar och det kan väl inte vara så mycket dyrare att köpa 1 st 50x50x10 - eller?

Pumpkapacitet beror ju som ansjo skriver lite på vad för fisk och hur mycket växter du skall ha
#4 - 9 augusti 2013 17:50
[QUOTE=ansjo;1659568]Hej och välkommen hit:)!
Jag skulle tippa på att det räcker med två sådana mattor, men lite snålt tilltaget....
Personligen skulle jag valt en annan pumpskalle, den minsta compacten funkar fint medans en del av de större modellerna för lite oväsen. Kolla istället på Aquaclear pumparna, de funkar betydligt bättre tycker jag:).
Lite beroende på fiskval bör den pumpa ca 6-700 liter/timma.
Sedan funderar jag på hur du ska göra med ett kar som är 125 cm långt och bakgrunden bara 120 cm?[/QUOTE]

Hej och tack för välkomnandet, och det snabba svaret!:) Karet är 125 cm utvändigt så om jag har räknat rätt så ska det fungera hyfsat, så du tror att 6-700 liter i timmen räcker? Då kanske en Aquaclear Powerhead 50 är det rätta valet, är det högre kvalité på den än Compact 1000? En fråga till förresten, nu när jag ändå är igång...ska man ha ett eller två 60 mm raster till bakgrunden?
#5 - 9 augusti 2013 17:53
[QUOTE=Kjell Fohrman;1659570]Varför köpa 2 st 50x50x3. Man klipper ju ändå sönder den i småbitar och det kan väl inte vara så mycket dyrare att köpa 1 st 50x50x10 - eller?

Pumpkapacitet beror ju som ansjo skriver lite på vad för fisk och hur mycket växter du skall ha[/QUOTE]

Det tänkte jag inte på, jag var mest inne på att det var smidigare med den som var tre cm eftersom det som jag förstod det var bäst med tärningar på cirka 3x3x3 cm...men det kanske går bra att klyva den tjockare mattan med en isoleringskniv eller något i den stilen?

När det gäller fiskarna så tänker jag mig att det ska bli en Sydamerikansk biotop med några par/grupper olika arter av dvärgciklider, något stim av tetror, ett stim pansarmalar och kanske några algätare, är det lagom eller för mycket för 250 liter?

Tack för svaret förresten[:)]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 augusti 2013 17:53
Jag hade definitivt valt en pump som varit på minst 1000 liter/timman om du inte skall ha fiskar i akvariet som vill ha lugnt vatten (typ labyrinter)
#7 - 9 augusti 2013 17:59
Precis som Kjell säger, och då med minst två raster.
Tänk även på att en 120 cm lång bakgrund inte passar till ditt kar, det kommer att sakna minst 3 cm. En annan idé kan vara att ha bakgrunden lite lägre än vad karet är högt, skulle rasterna bli täta pumpas vattnet ur bakgrunden och risk för att vattnet rinner ut. Är bakgrunden lägre än karet rinner vattnet tillbaka innan det händer:).
#8 - 9 augusti 2013 18:00
[QUOTE=Kjell Fohrman;1659575]Jag hade definitivt valt en pump som varit på minst 1000 liter/timman om du inte skall ha fiskar i akvariet som vill ha lugnt vatten (typ labyrinter)[/QUOTE]

Okej, då får det bli en AquaClear Powerhead 70, med 1500 liter i timmen så har jag ju lite marginal, tänker på att genomströmningen kanske minskar med tiden. Tack igen för hjälpen!:)
#9 - 9 augusti 2013 18:01
[QUOTE=ansjo;1659580]Precis som Kjell säger, och då med minst två raster.
Tänk även på att en 120 cm lång bakgrund inte passar till ditt kar, det kommer att sakna minst 3 cm. En annan idé kan vara att ha bakgrunden lite lägre än vad karet är högt, skulle rasterna bli täta pumpas vattnet ur bakgrunden och risk för att vattnet rinner ut. Är bakgrunden lägre än karet rinner vattnet tillbaka innan det händer:).[/QUOTE]

Hittade precis en annan bakgrund som är 150x50, tror jag kör på den istället och kapar till det så att det passar perfekt, den är tydligen tvådelad också, så att jag slipper ta bort mittstaget:D

Då blir det två raster, tack så mycket för svaret och tipset om överrinningen:)
#10 - 9 augusti 2013 18:04
Och du, glöm inte bilder sedan i en ny projekttråd:)!
#11 - 9 augusti 2013 18:13
Det kommer;)
#12 - 9 augusti 2013 22:27
[QUOTE=Kjell Fohrman;1659575]Jag hade definitivt valt en pump som varit på minst 1000 liter/timman om du inte skall ha fiskar i akvariet som vill ha lugnt vatten (typ labyrinter)[/QUOTE]Jag vill bara tjata vidare liiite om det här om det är ok:) Jag tycker absolut inte att man ska dra ner på pumpkapaciteten bara för att man ska hålla fisk som vill ha lugnt vatten, det är ju istället ditribueringen av vattnet man ska inrikta sig på tycker jag. Ex. Mitt mer eller mindre stillastående sydamerika på 147L kör jag 1000L/tim helt utan problem. Använder tvådelat ganska grova utblås! Då får man ett bättre filtrerat vatten i karet;)
#13 - 10 augusti 2013 06:09
Säkert en urdum fråga, men det struntar jag i. ;) Vad menar ni med "raster"? Vad är det? [:o]
#14 - 10 augusti 2013 06:36
Galler som sitter som insugsskydd på tex en BTN, så vattnet kan passera in bakom bakgrunden utan att fisken gör det:).
#15 - 10 augusti 2013 07:02
Ett litet sidospår men ändå lite i samma ämne ang pump storlek.
För när jag stänger av mitt Ehiem 2252XLoch bara kör min JBL 1501 Greenline, så "sippar" dom efter andan vid ytan.
Kan de ha vant sig, eller är det nått annat som spelar in? Jag kör SA i mitt 720. För så som jag ser det nu så kan jag inte alls köra det nästan stillastående så som åheim har det, även om det är ett mycket mindre kar. ;)
#16 - 11 augusti 2013 07:14
[QUOTE=ansjo;1659642]Galler som sitter som insugsskydd på tex en BTN, så vattnet kan passera in bakom bakgrunden utan att fisken gör det:).[/QUOTE]

Tack! :)
#17 - 11 augusti 2013 12:18
Sv: Pumpstorlek till filterlösning bakom BTN

Jag har ett 450 med pumpar inbyggt i btn jag har malawi ciklider.jag har två pumphuvud ett på 1000l/h o ett på 2000 ett var hörn med ett raster i varje hörn :-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
#18 - 11 augusti 2013 16:12
Jag gjorde precis en sådan filterlösning bakom en BTN SlimLine bakgrund.
Jag köpte en Eheim 1250 cirkulationspump 1200l/h (http://www.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/akvariepumpar/eheim/278726).
3 filtermattor 50x50x5cm. Så du bör ha lika många. Köp tjocklek 5 cm.

Har du beställt dina saker ännu?
#19 - 11 augusti 2013 17:16
[QUOTE=Kjell Fohrman;1659570]Varför köpa 2 st 50x50x3. Man klipper ju ändå sönder den i småbitar och det kan väl inte vara så mycket dyrare att köpa 1 st 50x50x10 - eller?

Pumpkapacitet beror ju som ansjo skriver lite på vad för fisk och hur mycket växter du skall ha[/QUOTE]
vad är den stora fördelen med att klippa ner mattan i småbitar? Är det för att fler kanter blir exponerade för det skitiga vattnet?
Nackdelen med småbitar är ju då man skall upp med skiten, blir lite pill om man har ett 720 som har hög bänk.
#20 - 11 augusti 2013 20:08
[QUOTE=Helleborn;1659880]Jag gjorde precis en sådan filterlösning bakom en BTN SlimLine bakgrund.
Jag köpte en Eheim 1250 cirkulationspump 1200l/h (http://www.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/akvariepumpar/eheim/278726).
3 filtermattor 50x50x5cm. Så du bör ha lika många. Köp tjocklek 5 cm.

Har du beställt dina saker ännu?[/QUOTE]

Japp, beställde i går, hoppas det hinner komma under nästa vecka, hämtar nämligen akvariet till helgen:)

Annons