Pumprengöring?

#1 - 31 december 2008 15:39
Hur ofta bör man skölja filtret i pumpen? Varje vattenbyte om man sköljer i akv.vattnet?
#2 - 31 december 2008 15:46
när flödet börjar bli dåligt i pumpen så ska du rensa filtret.
#3 - 31 december 2008 16:02
macke_fisk skrev:
när flödet börjar bli dåligt i pumpen så ska du rensa filtret.

och det kan du göra genom att ta lite akvarie vatten i en ren hink och klämma på filtret samt peta bort det största skiten.

och du får INTE skölja det i kallt eller varmt kranvatten.
#4 - 31 december 2008 16:18
DJ_Metal skrev:
och det kan du göra genom att ta lite akvarie vatten i en ren hink och klämma på filtret samt peta bort det största skiten.

Inte skölja sägs ju bland, men andra säger i akvarievatten. Något som också sägs är att det måste vara kallt vatten. Vad det handlar om är väl att inte döda nyttiga "bakterier" kontra ha ett bra genomflöde i filter/pump. Ingen aning hurvida de dör vid olika behandling, men kontentan är väl att göra det någon gång för att att det inte sätter igen. Själva pumpen bör enligt min erfarenhet göra rent ca en gång i halvåret, då håller den igång, kan möjligen bero på olika konstruktioner, men har sådana som stannat som kommer igång efter rengörning.
Guest
#5 - 31 december 2008 16:23
1. ta en hink.
2. fyll den me 3l akvarievatten.
3. kläm på filtermaterialet.
4. lägg in de i filtret igen.
#6 - 31 december 2008 16:34
Tack för alla svar. Gott nytt år!
#7 - 31 december 2008 20:29
DJ_Metal skrev:

Varför då?
Det spelar ingen roll om du sköljer det under rinnande vatten eller om du gör det i en spann med akvarievatten, bara att det blir mer och sunkigare jobb.
#8 - 1 januari 2009 12:19
Man ska inte glömma att kranvattnet är preparerat för att förhindra uppkomst av bakterier i ledningarna och då är det väl högst sannolikt att det även har en negativ effekt på filtrets bakterie flora!
#9 - 1 januari 2009 12:24
Lugn åheim, den effekten är försumbar om man har ett riktigt kvalitetsfilter från EHEIM! :d:p;):d:p;):d:p;):d:p;)
#10 - 1 januari 2009 12:26
åheim skrev:
Man ska inte glömma att kranvattnet är preparerat för att förhindra uppkomst av bakterier i ledningarna och då är det väl högst sannolikt att det även har en negativ effekt på filtrets bakterie flora!

Om det vore så bakteriedödande, hur ser du ut i din mage då?
Om du dricker kranvatten dvs.
#11 - 1 januari 2009 12:42
Har alltid sköljt i kranvatten, inga problem av det
#12 - 1 januari 2009 12:44
Karlsson1 skrev:

När jag hade innerfilter så har jag gjort det med. Även om jag rengör ytterfiltret så använder jag rinnande kranvatten.
#13 - 1 januari 2009 12:51
Jag har aldrig bytt vatten i akvariet ock rengjort filtret sammtidigt,utan väntat några dagar emellan.Man gör en grej i taget
#14 - 1 januari 2009 14:36
ansjo skrev:

i magen har du mest ganska aggressiva syror;) bakterier bosätter sig främst i tarmarna och då är det mesta oskadliggjort:)
#15 - 1 januari 2009 14:39
Karlsson1 skrev:
nä huvudsaken är att man inte rengör allt filtermaterial samtidigt! men man kan enkelt lista ut att det mest skonsamma är att använda akvarievatten;)
#16 - 1 januari 2009 14:46
Kan du förklara varför?
Jag kan inte se någon som helst skillnad i ditt påstående, annat än att filtermediat kläggar igen fortare eftersom du inte blir av med skiten som du vill skölja ur.
Då kanske du tar detta mögvatten till dina vattenbyten med eftersom ditt vatten är så bakteriedödande?
Bilagor:
#17 - 1 januari 2009 14:50
ansjo skrev:

Pga risken med kranvatten så blir det bara öl framöver...
#18 - 1 januari 2009 14:54
Peter1904 skrev:
Pga risken med kranvatten så blir det bara öl framöver...
Stackars fiskar:p:d!
#19 - 1 januari 2009 15:15
hahahahha ! ! Ja de kan man med ta :D eller inte
#20 - 1 januari 2009 16:33
ansjo skrev:

Då kanske du tar detta mögvatten till dina vattenbyten med eftersom ditt vatten är så bakteriedödande?
nja inte riktigt va;) därav bra med ett vattenberdningsmedel vid stora vattenbyten:)
#21 - 1 januari 2009 16:40
Men du har fortfarande inte förklarat varför i mitt inlägg nr. 16.
Om du använder vattenberedningsmedel vid stora vattenbyten varför gör du inte detta vid små?
Eller hur räknar du en rengörning av filtermedia från ett innerfilter under rinnande vatten, som ett stort vattenbyte?
Själv använder jag aldrig dessa vattenberedningsmedel vid mina vattenbyten, trots att jag har stort kar och diskus med 50% vattenbyte var vecka, i förhållande med att skölja ut en filterpatron under rinnande vatten.
#22 - 1 januari 2009 17:04
ansjo skrev:
Men du har fortfarande inte förklarat varför i mitt inlägg nr. 16.

Om du använder vattenberedningsmedel vid stora vattenbyten varför gör du inte detta vid små?
av den anledningen att små byten ger en så pass liten förändring av vattnet!

ansjo skrev:

Eller hur räknar du en rengörning av filtermedia från ett innerfilter under rinnande vatten, som ett stort vattenbyte?
nej mer som en avlägsning av en befintlig bakteriekolonisering!

ansjo skrev:

Själv använder jag aldrig dessa vattenberedningsmedel vid mina vattenbyten, trots att jag har stort kar och diskus med 50% vattenbyte var vecka, i förhållande med att skölja ut en filterpatron under rinnande vatten.
Ok!

Annons