Pumpproblem

#1 - 19 oktober 2003 16:16
Hej!

Har en Fluval 2 pump som jag just rengjort. När jag stoppade ner den i akvariet efteråt så vägrar den sätta igång och pumpa. Kommer inte ett ljud från den. Har kollat flera gånger så att det inte finns luft i den. Nån som har nåt tips vad det kan vara?

//Katarina
#2 - 19 oktober 2003 17:02
Hej!
Det har jag upplevt en gång....jag provade att sänka ner det en liten bit till och då började den spruta ut vattnet.

Eller kommer det ingen ström fram till den?

MVH
Morgan!
#3 - 19 oktober 2003 17:17
Jo, nu har pumpen kommit igång. Man känner att den arbetar, men det kommer inget vatten. Verkar jobba mer när jag har den en bit ovanför ytan, kanske känner man luften som bubblar då. När jag sänker ner den kommer det luftbubblor överallt ifrån. Bland annat från där sladden går in i pumpen... Kan det vara det som är felet? Fast det har den gjort innan...
#4 - 19 oktober 2003 17:40
Hej igen!

Fluval har en koppling som ser ut som en tratt med en grå gummiplopp på som pumpar ner luft i vattnet genom utsuget på pumpen ( där vattnet kommer ut). Om du har en sådan på och den är lite ovanför vattenytan så pumpar den ner luft i vattnet. Prova då att sänka ner den så att ploppen kommer en bit under vattenytan så slutar det att bubbla.

hmmm hur gjorde du när du rengjorde pumpen?

MVH
Morgan!
#5 - 19 oktober 2003 17:51
Jag har den helt nere i vattnet. gjorde som jag alltid gjort, sköljde filtret och även själva pumpen. Spolade vatten över hela pumpen, i båda hålen (insug och utsläpp?) Min pump har ingen grå gummitratt... Den är nog av del äldre modellen, fast jag köpte den för ett år sedan...
#6 - 19 oktober 2003 18:02
ok...ja då vet jag tyvärr inte vad det kan vara....vatten ska dom ju tåla..he he....har du garantin kvar?

Prova att ha i den en timme eller två för att se om den kanske pumpar ut luften som eventuellt finns kvar i pumpens små vrån.

MVH
Morgan
#7 - 19 oktober 2003 18:08
Tittade i bruksanvisningen.. Såg att man kunde plocka isär den ända in på nåt som liknar propeller. Den var rejält igensatt. Efter att jag rengjort den så funkar det!

*skäms över att jag inte visste det innan*
#8 - 19 oktober 2003 19:37
He he...tänkte faktiskt säga till dig att kolla propellern, men eftersom du skrev att den var rätt så ny så tänkte jag att den kunde ju inte redan vara igensatt!

Men vilken tur att det löste sig!

MVH
Morgan!

Annons