Pumpkapacitet och insugsstorlek

#1 - 23 augusti 2005 09:45
Jag planerar för tillfället ett 375 l akvarium som jag tror att jag skall köra Malawi i (har lite svårt för att besluta mig, men tror att det blir så, eller skall jag ha Tangyanika? eller sydamerika??, beslut beslut sändigt dessa beslut...).

BTN Tangyanika bakgrund 150 *50 är installerad, och jag har monterat ett BTN insugsgaller rätt långt ner på ena sidan. Jag tänkte sätta ett pumphuvud på runt 1300 l / timma bakom bakgrunden och fylla i med filtermattebitar enligt tips på BTN:s hemsida.

När jag nu sett gallret på plats i bakgrunden blir jag osäker, kommer det att bli rena jetströmmen vid gallret, så att man skall montera ett galler till, eller funkar det med ett galler? Vad tror ni om pumpkapaciteten blir det bra så, eller bör man gå upp ännu mer kapacitet?

Tacksam för alla tankar och ideer, även ideer om inredning i karet är välkomna, jag har aldrig inrett något sådant, det har bara varit "sällskaps akvarium" för mig tidigare.
#2 - 23 augusti 2005 10:44
Det låter som ett kul projekt. Tips på inredning är väl att komplettera med btn-moduler. De akvarium som jag sätt med denna kombination är väldigt snygga.
Jag har tyvärr inget svar men vill ställa en fråga till dig istället ;-)
Jag är själv pågång med att sätta upp ett nytt akvarium och för min del skall jag köpa btn woodrock. Jag hade tänkt beställa ett ytterfilter också, men vad säger du - är det onödigt? Skall jag köpa ett pumphuvud och fylla med filtervadd bakom bakgrunden istället? Har du inget ytterfilter?
#3 - 23 augusti 2005 10:56
Nix, inget ytterfilter, inga slangar, bara pumphuvud och en herrans massa filtermatta klippt i bitar bakom bakgrunden. Filtermattan är dyr men jag är övertygad om att det blir bätte än ett slabbigt ytterfilter. Se BTN:s hemsida för mer info:
http://www.on-the-rocks.se/sweden/tips_filter.html
#4 - 23 augusti 2005 11:14
Ok, tack för hjälpen. Men var hittar jag dessa pumphuvuden. Är det dessa som kallas luftpumpar eller cirkulationspumpar?
#5 - 23 augusti 2005 17:19
[QUOTE=leffe64]Nix, inget ytterfilter, inga slangar, bara pumphuvud och en herrans massa filtermatta klippt i bitar bakom bakgrunden. Filtermattan är dyr men jag är övertygad om att det blir bätte än ett slabbigt ytterfilter. Se BTN:s hemsida för mer info:
http://www.on-the-rocks.se/sweden/tips_filter.html[/QUOTE]

Jag vet förstås inte.. men eftersom du förr eller senare kommer åka på att städa även filter bakom bakgrunder, vilket tror du slabbar mest när det ska städas? jag gissar faktiskt på bakgrunden, framförallt kommer mycket av skiten hamna i baljan igen, vilket kanske är lite synd... Om man däremot skyller det på att man inte behöver städa det lika ofta, så kan jag köpa den teorin, då ytterfilter brukar behöva städas från var sjätte månad, till vart annat år... Bakom bakgrunden torde man ha "lite" mer filterutrymme, så det kan ju ge längre intervall. tyvärr tycker jag mig se en brist i designen på de här "bakom bakgrunden" filterna, det brukar vara för små intag bak till filtermassan, vilket leder till att de områdena blir hårt smutsade, och filtrets genomflödes hastighet sjunker, men försämrad effektivitet som följd...

Hur som helst, lycka till :- )
B!
#6 - 23 augusti 2005 20:54
Tackar, den som lever får se.
Jag tilltalas av att ha allt bakom bakgrunden. Jag har roat mig med att klippa filtermatta i kväll. Två papperskassar fulla med filterkuber blev det så filtermassan blir rejält stor, får väl se hur länge man kan köra den utan att rengöra. Just storleken på intaget var det som oroade mig, diametern på BTN intaget är ju runt fem cm, och jämför man med en slang så är det ju ett jätte stort insug. Tänkte ha en hel filtematta som avslutning mot filterkuberna, då kanske det kan räcka att renöra den med jämna mellanrum...
#7 - 24 augusti 2005 07:27
[QUOTE=leffe64]Jag tilltalas av att ha allt bakom bakgrunden. Jag har roat mig med att klippa filtermatta i kväll. Två papperskassar fulla med filterkuber blev det så filtermassan blir rejält stor, får väl se hur länge man kan köra den utan att rengöra. [/quote]
Jag är på gång att köpa mej ett precis likadant kar som ditt (fast jag tror jag kommer köra på btn rocky) så jag är väldigt intresserad av hur andra har gjort.

Hur mycket filtermatta har du använt? Min gissning är att man kan klämma ner 50 liter, dvs 100x100x5 cm blå filtermatta 10ppi.

Jag undrar liksom du om det verkligen räcker med en pump på 1.500 l/h (funderar på ett aquaclear 802 - vilket har du?) och ett insug eller om man ska köra med två powerheads (ett halvvägs upp och ett uppe vid ytan). Och ska man kanske köra två insug för att på så vis kanske bättre utnyttja hela ytan på den första biten filtermatta? Eller kommer vattnet ändå bara ta den lättaste vägen?

Sätter du doppvärmaren vid det fack som bildas vid insuget?
#8 - 24 augusti 2005 08:29
Jag vet ärligt talat inte riktigt hur mycket filtermatta det blev, fick tag på spillbitar till bra pris, men gissar på att jag kom upp i ungefär 30 liter. Hittade ett 1100 liters powerhead i fyndhörnan i en annan butik, det får bli så till att börja med, man kan ju kompletera med ett till om det inte verkar bli bra. Jag räknar med att sätta doppvärmaren vid insuget, det facket kan man ju dessutom anpassa i storlek så att den filtermassa man har tillgänglig blir lagom fördelad bakom bakgrunden.
#9 - 21 september 2005 11:39
[QUOTE=leffe64]Jag vet ärligt talat inte riktigt hur mycket filtermatta det blev, fick tag på spillbitar till bra pris, men gissar på att jag kom upp i ungefär 30 liter. Hittade ett 1100 liters powerhead i fyndhörnan i en annan butik, det får bli så till att börja med, man kan ju kompletera med ett till om det inte verkar bli bra. Jag räknar med att sätta doppvärmaren vid insuget, det facket kan man ju dessutom anpassa i storlek så att den filtermassa man har tillgänglig blir lagom fördelad bakom bakgrunden.[/QUOTE]

jag klipper i 12.5 liter kuber + ett par liter biobollar längst ner bakom min BTN modul som är ca 80 * 60 cm. ett project powerhead på 1800/timmen. sen borrar jag 2-3 insug nere i modulen där jag trycker in lagomt stora bitar filtermatta så det blir som ett förfilter jag kan ta ut o rensa.

kommer att ha ett normalbefolkat kar på 400 liter o räknar med att dra upp mattan om flera år.....

men HUR vet man att det är dax ? joxigt o böka upp alla kuber o bollar o sen märka att de var rena.....

Tobbe
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 24 september 2005 11:13
men HUR vet man att det är dax ?

På det gamla vanliga sättet - dvs att pumpens kapacitet sjunker rejält.
#11 - 24 september 2005 14:17
ok, jag förstår.

projecthuvudet jag beställt var inget bra enl PWSS så jag fick ett acuaclear 70 (gamla 802) istället.

ser att om jag kopplar luft till utblåset till det så pumpar det "bara" dryga 1300 i timmen. ska jag nöja mig med det ? läste att du Kjell, skrev att lite lägre cirkulation kunde var till fördel för innerfiltrets välmående....

karet e på 400 liter...

/// Tobbe

Annons