Pumpkapacitet?

#1 - 20 maj 2005 06:26
Hej!

Jag har ett diskuskar på 450 liter. I karet går 14 diskus i storleken 6-8 cm. Jag har ett ytterfilter med pumpkapaciteten max 1800 l/h. Problemet är att jag tycker att ytcirkulationen blir för dålig, så jag ororar mig för att vattnet inte blir tillräckligt syresatt. Testade att stoppa ner en pump (NewJet) med filtermatta, kapaciteten på denna var 1700 l/h. Det blev en väldig fart på vattnet, vilket inte såg ut att uppskattas av mina fiskar, eller de få växter som finns i.Är det någon som har erfarenhet av syresättning i diskuskar och kan rekommendera vilken kapcitet jag bör ha på ett den nya pumpen.....?
#2 - 20 maj 2005 06:32
Om ytan rör sig får dom i tillräcklig med syre för dina diskus. 1000 liter i timmen som förmodligen är det verkliga flödet genomm ditt ytterfilter är tillräckligt. Om de ändå flämtar så är det något annat bekymmer.
MVH
Magnus
#3 - 20 maj 2005 07:27
Tack för ditt snabba svar Magnus!

Om jag ska installera en pump till med filtermatta, vilket storlek tycker du att jag ska ha på pumpen för att inte få en för stor cirkulation för just diskus? Själv tycker att det kan vara vettigt med ytterligare en pump, då det blir lättare vid rengöring osv. att ha ett filter som redan är igång med bra bakterier. Det är ju ganska smidigt att rengöra dem växelvis med tanke på nitrit och annat.
#4 - 20 maj 2005 07:35
En mycket bra tanke att växeltvätta filter.

Egentligen spelar det inte så stor roll hur stor cirkulationshastighet du har. Det viktiga är hur koncentrerade strålarna är. Jag hade diskus i ett 375 literskar med två ytterfilter på 1200 resp 1500 liter i timmen. Fiskarna knappt mäsrkte cirkulationen pga långa strilrör med många hål.

Inom, denna hobbyn är det väldigt många som fokuserar på pumpens kapacitet när det egentligen är filtrets kapacitet som ger friska fiskar. Alla pumpar går att anpassa till de fiskar man har genom att modda utloppet.
MVH
magnus
MVH
Magnus
#5 - 20 maj 2005 08:51
Jag tyckte bara att det blev en väldig fart på vattnet, mina firrar såg inte ut att gilla det. Det var en väldig skillnad jämfört med farten på vattnet ur mitt ytterfilter även om jag plockar bort strilröret på det.

Det verkar ju som att jag kan korrigera utblåset på olika sätt men det fanns en likadan pump med kapacitet på 1100 l/h, vilket säkert räcker med tanke på vad du skrivet. Kanske lika bra att byta till den eller?
#6 - 20 maj 2005 12:11
Jag tyckte bara att det blev en väldig fart på vattnet, mina firrar såg inte ut att gilla det. Det var en väldig skillnad jämfört med farten på vattnet ur mitt ytterfilter även om jag plockar bort strilröret på det.

Ja det pumpar ju mer, så visst kommer det att dra med om diskusarna. Men det är inget som ett väl uppborrat och långt strilrör kan råda bot på. Tänk på att ett innerfilter oftast ligger närmare spec än vad ett ytterfilter gör. Ytterfiltret saktar ner pga filtermaterial och tryckhöjd i större utsträckning än innerfilterna.

Det verkar ju som att jag kan korrigera utblåset på olika sätt men det fanns en likadan pump med kapacitet på 1100 l/h, vilket säkert räcker med tanke på vad du skrivet. Kanske lika bra att byta till den eller?

Det verkar som ett bra beslut.
MVH
Magnus
#7 - 23 maj 2005 14:21
halloj, jag har ett 57 liters mindre akvarium, använder ett juwel compact 400L/t, har en tid misstänkt att jag har haft en mindre storm vid ytan, mina fjärils ciklider och 2 små botior har väldans problem att komma åt min mat vid ytan, nu har de gett upp..
De äter bara mat som sjunker till botten flingfoder/ärtor/majs, gurka mm, har därför tatt bort utblåsröret, men då kommer min fråga, finns ngn regel eller hur kan man veta att cirkulationen vid ytan är tillräcklig? just nu tycker jag det knappt rör sig alls på ytan...

mvh K3v
#8 - 30 maj 2005 08:37
Nu har jag kompletterat mitt kar med ett innerfilter (Eheim 2048) med pumpkapacitet 600 l/h. Fördelen är att man kan ha luftbubblor i utblåset vilket ger en fin rörelse på ytan, sedan är det ju snyggare än en filtermatta. Nackdelen är väl att det är en mindre filteryta än en pump med filtermatta, men filterytan i ytterfiltret plus innerfiltret bör väl räcka? Vad tror du Magnus? För övrigt verkar det funka bra, mina diskus andas redan lite lugnare.....

Annons