Pumpjäveln driver mig till vansinne ...

#1 - 26 december 2004 13:36
Mitt sprillans nya Juwel Rio 180 liter med befintlig pump lät hyggligt bra första 2 veckorna. Men efter första delvattenbyte så kom det ett irriterande skorrande ljud från pumpen. Jag har tagit isär, plockat ihop, ruckat omkring på den till ingen nytta. Att motorn har lite ljud för sig kan jag väl stå ut med, men det här oljudet är bara för mycket. Vad kan kan det bero på?
#2 - 26 december 2004 13:37
Vad är det för typ av oljud?? Kanske är svårt att skriva men är det liksom ett morrande malande från pumpmotorn, eller som att det ligger emot nånstans eller..
#3 - 26 december 2004 13:43
ok - ljudet är liksom skorrande, ett högt durrande (öh, hur lätt att beskriva som helst). Den första veckan hördes väl ett brummande från motorn, med det här är betydligt högre. Jag har prövat den i en hink med vatten och då låter mindre illa tycker jag. Tycker inte den kan ligga emot något, det finns ju bara ett sätt att sätta ner den på.
#4 - 26 december 2004 13:48
Förresten, är det ett ytterfilter? Vet inte så mycket om RIOpaketen.. Det enda klara är ju att det måste vara en del som hela tiden är i rörelse. Och i "våra" pumpar finns ju inte så mycket som rör sig, det är ju bara propellern som gör det...
#5 - 26 december 2004 13:57
Hade samma problem med pumpen i mitt rio 240. Visade sig att axeln till impellern satt lite lös så att den låg o slog. Gick tillbaka till butiken o fick en ny på garantin.
#6 - 26 december 2004 13:59
Det är ett innerfilter med plats för värmare och hållare för diverse filtersuddar. Jag tror jag ska lyfta ur alla filterpaketen och se att det inte är något som sitter ivägen från insug till pump, sen får jag väl kolla lite med butiken som sålde det, de kanske har lite tips. Irriterande som sagt. Man vill ju sitta och titta på en stillsam, rofylld undervattensvärld och slippa höra DDDERRRRRRREDDDDRR typ.
#7 - 26 december 2004 13:59
Här kommer en tanke du säkert redan tänkt...

Om det är sprillans nytt så borde affären som sålde det till dig kunna hjälpa till, Juwel har bra garanti på sina nya akvarium inklusive medföljande tillbehör.

Om de inbyggda pumparna i Juwel-karen finns det många trådar skrivna. Prova på att söka i forumet på Juwel och pump, den kombinationen någonting så kanske du kan få nån liten ledtråd. Vi har själva ett Juwel-kar med inbyggd pump och ett begagnat 110 liters med bortplockad pump av förra ägaren (säkert nån anledning till det). Vår inbyggda pump har varit igång sedan början på oktober och låter inte ett smack och vi är jättenöjda än så länge.

Lycka till,
Maria
#8 - 26 december 2004 17:14
Ursprungligen skickat av Cissi_44

Mitt sprillans nya Juwel Rio 180 liter med befintlig pump lät hyggligt bra första 2 veckorna. Men efter första delvattenbyte så kom det ett irriterande skorrande ljud från pumpen. Jag har tagit isär, plockat ihop, ruckat omkring på den till ingen nytta. Att motorn har lite ljud för sig kan jag väl stå ut med, men det här oljudet är bara för mycket. Vad kan kan det bero på?

Hej,
har tre Juwel (180, 280 och 300 ltr). Jag gillar Juwels kvalitet och att det finns en sk möbel, dock tycker jag att deras innefilter är inget vidare, så jag har tagit bort mellanvägen i filterbehållaren och kör med Eheims 2224 genomgående, 280 ltr med Malawi har dessutom ett Eheim innerfilter. Inga ljud, bra rening.
Kanske ett tips.
Hls
/Jürgen
#9 - 26 december 2004 17:40
Hallo, jag tycker med att du skall kolla med handlaren om du har garanti och så. har själv ett Juwel Rio 240 och är nöjd med min pump som är den tystaste jag någonsin har haft.

Mvh. // Gugge
#10 - 26 december 2004 17:40
Det är förmodligen axeln till impellern som är lös, ta isär den och känn om du kan röra på den. Jag hade samma problem, fick bankan in den lite då och då för att den skulle sluta. Bytte en gång till en ny pump på garantin men den var precis likadan. Till slut fick jag byta ut hela skiten.
#11 - 26 december 2004 20:23
Jag har ett Juwel Vision 180 och har upplevt samma sak som du direkt från start.
Det finns nog 2 orsaker, dels att pumpen vibrerar lite mycket av någon orsak och själva filterkonstruktionen där filterhuset skapar resonansljud som kan beskrivas som ett "murrande" ljud.
Även luckorna kan ibland ge ett skorrande ljud.

Jag bytte pumpen på garantin men den nya pumpen var bara marginellt tystare. Har också provat med olika vinklar på utblåsningsröret, kollat att det inte ligger mot filterhuset, kollat kablarna till värmare och pump, kollat eventuell smuts på impellern.

Har inte provat att byta impellern, möjligtvis kan det hjälpa.

Tror dock att konstruktionen är lite känslig för vibrationer så om man får en pump som inte är perfekt balanserad så blir det lite resonansljud.
Att döma av kommentarer om Juwelakvarier så är vissa jättetysta och vissa bullrar.
#12 - 27 december 2004 10:45
Jag har också problem med min pump. Det är en fluval 404. I början var den jättetyst men har de senaste månaderna börjat låta. Det hörs tydligt att det kommer från motorn, men jag kan inte hitta felet. Några tips?
Aranea
#13 - 27 december 2004 10:53
Har ett Rekord Juwl. Min skorrar ibland, jag läste i en annan tråd att det kan bero på luft i pumpen. Man skulle prova att sänka ner pumphuvudet i vattnet, vända på den så att all luft försvinner och sedan sätta fast den. det tipset har hjälpt många.
#14 - 27 december 2004 12:23
Ja men jag har ju ett ytterfilter. Jag kan ju inte sänka ner den heller.

Aranea
#15 - 27 december 2004 13:36
Tack alla, för många och bra svar. Jag tror att en obalans någonstans i pump, axel, impeller lätt kan ge upphov till ljud som sedan förstärks på grund av placeringen i filterutrymmet. Enligt rekommendationer från akvariebutiken har jag tagit isär allt - kollat att det inte finns ngt grus etc. som ligger ivägen - och jag har sugit upp vatten ifrån röret som pumpen suger ifrån så att det inte är något som ligger ivägen. Jag ska fortsätta med det vid något ytterligare vattenbyte och får jag inte ordning på det så får jag gå tillbaka till dem och försöka byta pump.

Annons