Pumphuvud

#1 - 23 juni 2003 18:37
Chit måste man ha Ehiem där oxå mitt aquaclear funkar inte bra till el rör + svamp har ni andra erfarenheter?
#2 - 23 juni 2003 20:06
Ursprungligen skickat av asd

Chit måste man ha Ehiem där oxå mitt aquaclear funkar inte bra till el rör + svamp har ni andra erfarenheter?

Vad har du för Aqaclear då? Det brukar följa med adaptrar!
#3 - 23 juni 2003 23:19
Efter mycket analysering anar jag vad din fråga innebär. Men jag måste säga att det är väldigt svårt att förstå vad du menar. Ditt pumphuvud funkar inte? Det är nog inte märket det är fel på, så du behöver nog inte köpa en eheim.
#4 - 23 juni 2003 23:40
om den inte funkar så är väl problemet löst genom att köpa en ny... eheim är ju inte nåt dumt val =)
#5 - 24 juni 2003 04:19
Aquaclear funkar utmärkt, har fyra stycken med elrör och filtermatta.
Eheim funkar bra de med, så något måste tror jag inte på i detta fall.
Sedan är det väl en bisak att man bör hyfsa till språket en del, och då tänker jag mer på attityden än stavningen.
#6 - 24 juni 2003 06:29
Ah, nu förstår jag.
El rör + svamp = Elrör + filtermatta.
Fick inte ihop det där med vad svamp var [:-91]

Jag tror att första inlägget ska vara ungefär så här:
---------------------------------------------------------------------
Shit, måste man ha Ehiem? Mitt aquaclear funkar inte bra till elrör + filtermatta. Har ni andra erfarenheter?
---------------------------------------------------------------------

Jag rekommenderar Eheim, de har mycket bra saker.
Har fungerat kanon för mig.

Sedan detta med stavningen här på forumet.
Det viktiga är självklart att det går förstå vad som skrivs.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 juni 2003 07:24
Jag använder också Aqua Clear tillsammans med elrör och filtermatta utan problem.
Akvaristiska hälsningar
KJell
#8 - 24 juni 2003 07:36
Tjo! jag har inte haft någon sån här typ av pump förut! kanske vet ni om en Aquabee up som pumpar 2000 liter per timme skulle orka dra runt vattnet genom ett filter? dvs filtret är cylinderformat 1 m långt och ligger under akvariet, det blir alltså en 80 cm ner till filtret och sedan 80 cm upp igen, det står på dem att de ska klara 1,6 respektive 3,6m höjd, men hur mycket förlorar man i kapacitet?! 50%? ska man kanske ha ytterligare en cirkulationspump när man ska dra igång ett 450 liters?!

/Niklas
#9 - 24 juni 2003 17:16
Hej!

Lyfthöjden på pumpar brukar vara utan häverteffekt.
så du får räkna skillnaden mellan dina vattennivåer.
Funkar ditt filter som ett traditionellt ytterfilter med "full" häverteffekt så är det bara motstånd i slangar och filtermassa som bromsar. Använd grova slangar!
Om du redan har pumpen så kan du ju alltid kolla den med en tidtagare och hink.

Finns ditt projekt på zoonen?

Urban
#10 - 24 juni 2003 20:53
Jo projektet kommer upp varefter, förfiltret är så gott som klart på så när ett par packningar som ska inhandlas, finns under akrtiklar på min sida(se länk i min signatur) resten kommer varefter!

Traditionellt filter? menas det att det är slutet eller? för det är det ju....

Man räknar bara höjden påvägen upp alltså?!

tjocka slangar ja... just nu är det dimentionerat för 13mm slang.. kanske för tok litet? svårt att hitta bra slangansutningar med rätt gängor till halvtum....

/Niklas

Annons