pumpfrågor

#1 - 28 januari 2003 12:03
Har lite pumpfrågor..för det första, har en fluval4+ innerfilter med 1000l/h. Men stämmer denna siffra alltid, jag menar det finns ju 4 lägen på utblåset, men själva motorn ändrar ju ej frekvens, genomsläppshålet innan utblåset är det som regleras. Men om man har det inställt på minsta så borde ju kapaciteten minska, o inte vara 1000l?? Vattnets dras med samma hasighet genom ett mindre hål ju...o pumpen funkar upp till 215 l, jag har 222, så borde man kanske tycka att det är dumt att ha den på minsta läget (som nu) men vill ju inte ha så mycket cirkulation....o strilrör (som då minskar vattenrörelsen), köper man det eller? (trodde bara att det fanns till ytterfilter..) och vad menas med 1000l/h, drar den runt 1000l i timmen, verkar ju helt enormt..17 liter per minut..antar att det står det för det (vad ska det annars vara??), låter mycket bara..?? sorry för alla frågor som säkert är dumma men e ju nybörjare, specillet pumpar e ju klurigt
Bilagor:
#2 - 28 januari 2003 12:15
Vad gäller strilrör kan du enkelt med hjälp av en slangbit koppla på vilket strilrör som helst bara det stämmer i dimensionerna mellan utblås-slang-strilrör.
Lycka till!

// Magnus
#3 - 28 januari 2003 12:32
Lite osäker på vad du är ute efter, men visst är det så att pumpkapaciteten som anges alltid är ett max-värde. Ibland går den justera nedåt med nån strypning eller liknande. Sen sjunker ju också kapaciteten när filtret blir igensatt. Beror också på vad man har för filtermaterial (främst ytterfilter).

Kapaciteten anges i liter/timme (l/H) och 1000 l/H är inget onormalt värde. I ett 222 liters kar betyder det att vattnet cirkulerar knappt 5 ggr genom filtret varje timme (enkelt uttryckt). Om det är tillräckligt eller för mycket beror på vad du har i karet. I en sydamerikansk dvärgciklidbiotop skulle det vara på tok för mycket blås, men kanske helt ok i en malawibiotop.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#4 - 28 januari 2003 15:04
Om strömningen genom filtret är bra eller inte beror på filterytan
MVH
Magnus
#5 - 28 januari 2003 16:31
Tack så mycket! Tycker bara att det är lite konstigt att det inte står hur kapaciteten ändras, ja menar max är 1000 men vad är min?? Ok om det hade stått att kapaciteten var 600-1000 eller nåt....man vet ju inte alls hur kapaciteten är om man inte har den på max liksom..hur beror strömningen på filterytan?? ok att strömningen blir sämre när filtret är igensatt men blir den mindre om filtret är stort eller vad?? (tyckte bara att 1000 liter per timme lät så mycket men det är klart,vad ska det annars stå för, liter per timme, ganska klart liksom...) Har förresten guramis mest, de vill ju inte ha så mycket blås, men när jag köpte pumpen fattade jag det som att den knappt räckte till mitt akvarium, dels sa affären det och ja menar, det står faktiskt till 215 liter på den! Men allt beror kanske på vilka fiskar man har...Tack för alla som bryr sig!!
#6 - 28 januari 2003 16:53
Jag såg att mitt inlägg inte verkade klokt. Jag borde ha läst frågan innan. Det jag menade är att (och det har inte med saken att göra) det finns ett förhållande mellan filtervolym/genomströmning som inte får vara för stort för att filtret skall fungera som ett biologiskt filter. Men detta handlar om pumpkapacitet i förhållande till filtervolym och inte i förhållande till akvarievolym. Om man behöver skruva ner effekten på pumpen för att få ett bättre förhållande så kan man kompletera med ett mekaniskt filter för att öka genomströmningen i karet. Men i ditt fall så blåser det redan för mycket Eller???
MVH
Magnus
#7 - 28 januari 2003 20:30
Hej!
Jag har själv ett Fluval 3+ innerfilter.
Om du vill ha reda på den verkliga genomströmningen så sätt på en liten bit slang på pumpen och kolla hur lång tid det tar för den att pumpa över tex 10 liter i en hink. Sen är det bara att räkna. tänk på att ha båda ändarna på slangbiten i samma höjd (vågrätt) så det inte blir någon hävertprincip. Slangen bromsar lite så du har lite mer genomströmning än du mäter.
Min erfarenhet är att siffrorna på pumpen är ganska optimistiska.
fixa så att du snabbt kan stänga av pumpen, tex genom strömbrytare på grendosa för det kommet MASSOR med vatten.

Lycka till!

Urban

#8 - 28 januari 2003 22:08
Tack!! Lite klokare nu..ska nog försöka fixa strilrör, vill gärna minska strömningen lite (så guramisarna känner att det iaf är lönt att försöka bygga bo, nu kan de knappt själva stå stilla vid ytan....) Fattar det med filtervolym! Lite överkurs för mig nu + att jag inte vill ha mer genomströmning för tillfället men bra att veta för framtiden! Ska nog ta och prova det där med slangen för att kolla kapaciteten, verkar en smula riskfyllt bara, och sådana projekt brukar för mig sluta med katastrof och ilska som följd men nyfikenheten vinner nog över förnuftet..

Annons