Pumpfrågor

#1 - 4 mars 2012 11:35
Jag hade en pump för 300l som det står 2000L/h på. Köpt en ny som är för 350l men bara 1800l/h. Hur går det ihop?:confused:
Sedan så skvalar det vatten från framsidan av karet bak i samma hål som utsuget är i till pumpen. Är det ok? Tätar jag sjunker vattnet där pumpen är så det går inte. Bara ingen fisk tar sig in i det uttrymmet.:mad:
Har spelat in lite så ni kan kolla om det är ok. Tycker ändå ytrörelsen är bättre med nya pumpen.
Försökte filma på baksidan där pumpen ligger men det är ju för mörkt så det syns inget.
&feature=youtu.be"" target="_blank">
#2 - 4 mars 2012 13:40
Det är så enkelt att tillverkarna likt du och jag har olika preferenser till hur många liter i timmen en pump behöver pumpa för en viss storlek på karet. Det intressanta är ju L/H och vad man har för fiskar tex srömlevande malar vill ju ha mer fart på vattnet än labyrintfiskar som lever i mycket lugnare vatten.

Din andra fråga förstår jag inte framsidan av karet bak fattar inget.
#3 - 4 mars 2012 13:48
Du kan inte täta med filtermatta? Risken är att fiskar hoppar/följer med över till filterdelen...
#4 - 4 mars 2012 14:11
[QUOTE=ansjo;1578507]Du kan inte täta med filtermatta? Risken är att fiskar hoppar/följer med över till filterdelen...[/QUOTE]
När jag tätade sjönk vattnet där pumpen är dramatiskt. Doppvärmaren hamnade alldeles för högt upp ur vattnet. Men nu tycker jag inte glipan är så stor faktiskt.
#5 - 4 mars 2012 14:14
[QUOTE=lillfrasse;1578505]Det är så enkelt att tillverkarna likt du och jag har olika preferenser till hur många liter i timmen en pump behöver pumpa för en viss storlek på karet. Det intressanta är ju L/H och vad man har för fiskar tex srömlevande malar vill ju ha mer fart på vattnet än labyrintfiskar som lever i mycket lugnare vatten.

Din andra fråga förstår jag inte framsidan av karet bak fattar inget.[/QUOTE]
Men varför är det mer tryck i en på 1800l/h än 2000l/h? Jag vill ju gärna ha högt tryck men logiskt borde det väl bli mindre?
Ansjo klurade ut min andra fundering...:D
Jag menade framsidan av bakgrunden. Pumpen är bakom den.
#6 - 4 mars 2012 14:22
Det kan beror på hur tillverkaren mäter, en del mäter med filtermedia och andra utan. Mäter man utan filtermedia får du högre flöde, något som kan locka köpare men är lite falsk marknadsföring...
Sedan är tryck och flöde två helt olika saker, har du samma flöde men en mindre öppning på den ena pumpen har den pumpen med mindre öppning bättre fart på vattnet:).
#7 - 4 mars 2012 14:29
[QUOTE=ansjo;1578513]Det kan beror på hur tillverkaren mäter, en del mäter med filtermedia och andra utan. Mäter man utan filtermedia får du högre flöde, något som kan locka köpare men är lite falsk marknadsföring...
Sedan är tryck och flöde två helt olika saker, har du samma flöde men en mindre öppning på den ena pumpen har den pumpen med mindre öppning bättre fart på vattnet:).[/QUOTE]
Aha! Tack för förklaringen!:D

Annons