Akvariet som köptes beg kom inkl två pumpar. En Eheim som jag inte vet modell/kapacitet på. Den lossnade sugproppen (som redan var ditsilikonad en gång) på så jag iddes inte bråka med den. Sen en Fluval 2 plus (400 l/h). Det funkar fint.
Jag köpte ett (och det gör jag inte om..) Aquael Fan3+ (700 l/h) och det sitter i nu. Jag slet bort den där jäkla luftslangen det första jag gjorde, blev ju inget 'drag' i det hela alls då.
Akvariet är ca 150 - 160 liter (160 l med måtten men borde då bli typ 150 liter vatten).
Kan/bör/ska jag slänga i Fluvalfiltret med, då blir det 700 + 400 l = 1300 l/h. Man kan ju ställa utblåset på båda pumparna om man vill iofs.
Nu med aquaelfiltret så det är bra drag vid ytan, men det känns som det står still 'nedre halvan' av akvariet närmast pumpen. Känns även som det är lite 'halvdåligt' sug in mot filtret? Kan vara en ren illusion dock, men om jag jmf med det Elite Stingray (200 l/h) jag har i 40-l karet så känns det som det är mer rörelse på vattnet 'rakt igenom' där, och bättre 'sug' genom filtret, om en växtdel lossnar så sitter det rätt snart smack på filtret där. I stora karet så kan en växtdel åka karusell runt i karet ganska länge innan det ev sugs fast mot filtret.
OM jag ska/bör slänga i båda, hur ska de placeras i förhållande till varandra pumparna?