Pumpfråga - ha 2 pumpar? Placering?

#1 - 1 februari 2011 12:33
Akvariet som köptes beg kom inkl två pumpar. En Eheim som jag inte vet modell/kapacitet på. Den lossnade sugproppen (som redan var ditsilikonad en gång) på så jag iddes inte bråka med den. Sen en Fluval 2 plus (400 l/h). Det funkar fint.

Jag köpte ett (och det gör jag inte om..) Aquael Fan3+ (700 l/h) och det sitter i nu. Jag slet bort den där jäkla luftslangen det första jag gjorde, blev ju inget 'drag' i det hela alls då.

Akvariet är ca 150 - 160 liter (160 l med måtten men borde då bli typ 150 liter vatten).

Kan/bör/ska jag slänga i Fluvalfiltret med, då blir det 700 + 400 l = 1300 l/h. Man kan ju ställa utblåset på båda pumparna om man vill iofs.

Nu med aquaelfiltret så det är bra drag vid ytan, men det känns som det står still 'nedre halvan' av akvariet närmast pumpen. Känns även som det är lite 'halvdåligt' sug in mot filtret? Kan vara en ren illusion dock, men om jag jmf med det Elite Stingray (200 l/h) jag har i 40-l karet så känns det som det är mer rörelse på vattnet 'rakt igenom' där, och bättre 'sug' genom filtret, om en växtdel lossnar så sitter det rätt snart smack på filtret där. I stora karet så kan en växtdel åka karusell runt i karet ganska länge innan det ev sugs fast mot filtret.

OM jag ska/bör slänga i båda, hur ska de placeras i förhållande till varandra pumparna?
#2 - 1 februari 2011 12:38
jag skulle sätta dom bredvid varann.
#3 - 1 februari 2011 12:39
På samma höjd? Amatörtänkte att om man sätter en pump lägre, men då kanske man knappt får cirkulation mer än nån cem utanför utblåset?

På 'fullt blås' båda eller dra ner lite?

Tack för svar =)
#4 - 1 februari 2011 18:23
Fråga två - kan jag slå av fluvalfiltret på natten? Det är ett innerfilter om det inte automatiskt framgår, och aquaelfiltret kommer ju gå ändå, så cirkulationen stannar ju inte av.
#5 - 1 februari 2011 18:41
När man ska inte slå av filtret, nyttobakterierna i filtret kommer mest troligt dö och bli giftiga och ta kål på det levande i karet när det sedan startar igen.
#6 - 1 februari 2011 19:00
Det gäller alltså även innerfilter, och när cirkulationen ändå är igång i karet?

Jag vet man absolut inte ska slå av 'enda filtret' eller ytterfilter. Men var osäker på om jag slår av ett (det lilla) av två filter, och innerfilter. Det är ju cirkulation osv kvar.

Men bäst inte testa då kanske.. haken är att fluvalfiltret brummar så förbaskat =/ Aqauaelen är tyst, så därav tanken köra bara ett filter på natten (typ mellan 22 - 23 till 06 eller så)
#7 - 1 februari 2011 19:04
skulle inte häller stänga av. känns inte bra
#8 - 1 februari 2011 19:11
Får se om jag vänjer mig vid fluvalbrummet då, det har varit sådär med det den dryga vecka den varit igång. Annars får det väl bli bara aquael, eller om jag kan försöka räkna ut vad som brummar med fluvalen (motorn eller att det blir vibrationer eller så, de kanske man kan dämpa iaf).

Men då provar jag inte slå av i alla fall - tack för svaren. Och tur det finns t ex zoopet att fråga på innan jag sätter mina snilleideer i verket ;)
#9 - 1 februari 2011 20:05
Om du inte är behov av filtermaterialet och den extra mängden biofiltrering den ger så kan du ta bort filtermedian i den som brummar och använda den enbart som cirkulationspump då kan du stänga av den på natten. Tänk på att du måste vänta en månad innan du tar bort filtermaterialet för det nya behöver tid på sig att få bakterier i filtermaterialet.
#10 - 2 februari 2011 09:39
Ah, vad smart. Visserligen är väl ju större filtervolym dessto bättre, men om jag inte står ut med durret så är det ju ändå en bättre lösning att plocka ur filtret, få den extra cirkulationen dagtid och kunna stänga av det nattetid - än att ta bort det helt. Hade jag inte tänkt på - tack.

Dock så inget av filtrena är igång, fluvalen har ju gått i någon vecka typ med bara vatten och liiite växter, så det har ju inte hunnits bildad något nyttigt i varketdera, så där kan jag ju ta bort det direkt isf, fluvalen. Inatt durrade det dock ingenting, kanske för jag ändå inte kunde sova ;) Men blir det för drygt tar jag ur filtret och har det på för cirkulationen 'bara' dagtid!

Annons