Inte så dyra men frågan är vad du får betal för en elmotor. Finns förstår billiga PC fläktar man kunde nypa motorn på men sedan är frågan vad de orkar med.
Sk PC fläktar är lågvoltare och orkar inte driva annat än luft.
Satsa på en rejäl pump komplett med motor.
Ska den vara utanför eller torrkörning eller hur hade du tänkt dig?
Elmotorer idag finns riktigt bra av och ska du slippa iallafall motorns surr bör du kapsla in den och köpa en så kallad borstlös motor.
En 12v motor eller 230v går dock på bra mycket pengar och du bör ha en varvtalsregulator.
Så det du tjänar på att köpa de nämnda pumparna ärsom att kasta sten i glashus.
[COLOR=Magenta] Första är beroende av att du har ett grymt tryck för att den ska bli självgående[/COLOR] och den andra behöver du en motor till.
AquaEl gör 12v pumpar som duger gått och väl.
upp till 1200l/h.
Den första pumpen som Mick13 länkar till kommer aldrig att bli "självgående" eftersom vattenpelaren är konstant, den och pump nummer två är båda designade för att drivas korta stunder med hjälp av tex en borrmaskin.
Jaha, man skulle ha motor, lol tänkte inte så långt :confused:
Ah, men räknade ihop pumpkapaciteten och jag har 3790l/h till ett 636l kar, nära 6x volymen så det funkar.
Har "samlat ihop" pumparna från gamla akvarium.
Har:
Powerhead 802 (1500l/h)
Aquael Unifilter 1000 (1000l/h)
Aquael Unifilter 500 (500l/h)
Aquael Unifilter 360 (340l/h)
Samt en Hydor Crystal H20 (450l/h)
Ganska fullpacka som ni nog förstår, de två sistnämda kommer dock inte sitta kvar efter bakgrundsbygget då jag behöver dem till yngelkaren.
Tappar 790l/h på det, 4.8x akvariet får jag då, troligen mer då bakgrund, grus och sten kommer ta upp en hel del...
Nu går jag offtopic på min egen tråd men vad är bäst av följande alternativ:
-Ha pumpar i båda hörnen med insug nertill i båda hörnen.
-Ha pumpar i båda hörnen med insug nertill i mitten.
-Ha alla pumpar på en sida med insuget nertill.
-Ha alla pumpar på en sida och ha insuget på andra.
Jag lutar mot alternativ nr4 iallafall. Men jag är nybörjare så vad vet jag :)
Kör på alternativ no.5
Eheim 1262 Universal som kronan på verket ovanpå en modifierad 2260 Classic eller inbyggd i en BTN eller annan valfri bakgrund fylld med nerklippt filtermatta typ PPI 10.