Pumpfråga

#1 - 25 mars 2008 08:55
Jag vill gärna ha en pump/innerfilter till min kampfiskhanne men den jag har är alldeles för strömt. Kan någon tipsa mig om en liten, svag ström och billig pump?
#2 - 25 mars 2008 08:57
Sockan2005 skrev:
Jag vill gärna ha en pump/innerfilter till min kampfiskhanne men den jag har är alldeles för strömt. Kan någon tipsa mig om en liten, svag ström och billig pump?

Du kan inte rikta utblåset mot bakväggen så det inte blåser rakt ut och därigenom minska turbon i karet?! [:-174]
#3 - 25 mars 2008 09:07
eller så ett strilrör kopplat till utblåset.. ..trä på en slang över ett litet pv-rör på runt 10 cm med pluggad ände och gör 6 st hål på en linje till att börja med, behöver du minska kraften så gör du bara fler hål.. ..sen pressar du fast andra änden av slangen på pumpens utblås(hoppas att du inte har en elite stingray..)
#4 - 25 mars 2008 10:35
Gaffel skrev:
eller så ett strilrör kopplat till utblåset.. ..trä på en slang över ett litet pv-rör på runt 10 cm med pluggad ände och gör 6 st hål på en linje till att börja med, behöver du minska kraften så gör du bara fler hål.. ..sen pressar du fast andra änden av slangen på pumpens utblås(hoppas att du inte har en elite stingray..)

Haha det är precis vad jag. :p
Bilagor:
#5 - 25 mars 2008 10:40
Köp ett sånt där filter som drivs med luftpump. Stryp ner luften till lämpligt flöde.
#6 - 25 mars 2008 10:40
Har du någon bra modell?
#7 - 25 mars 2008 18:15
Sockan2005 skrev:
Haha det är precis vad jag. :p

Ta en tändare eller varmluftpistol och mosa till utblåset lite bara ;)
#8 - 25 mars 2008 18:17
Bra idé om man inte hade tänkt att ha den till annat sen. ;)
#9 - 25 mars 2008 19:14
Sockan2005 skrev:
Bra idé om man inte hade tänkt att ha den till annat sen. ;)

Ok mosa in lite silikon eller nån gummibit i utblåset som du kan ta bort sen. annars bara trä en tubsocka över skiten så blir det lagom med blås, allså stoppa hela filtret i strumpan sen gör hål för fästet, skölj ur strumpan i rent vatten ordentligt innan bara så går det bra :)
#10 - 25 mars 2008 19:55
Fuzzop skrev:
Ok mosa in lite silikon eller nån gummibit i utblåset som du kan ta bort sen. annars bara trä en tubsocka över skiten så blir det lagom med blås, allså stoppa hela filtret i strumpan sen gör hål för fästet, skölj ur strumpan i rent vatten ordentligt innan bara så går det bra :)

Ha ha.. Jag skulle aldrig ha kommit på tanken.. Jag hade sprungit där och jagat mig fördärvad efter små lämpliga pumpar... Snacka om kreativitet... :D
#11 - 25 mars 2008 20:41
Katharina skrev:
Ha ha.. Jag skulle aldrig ha kommit på tanken.. Jag hade sprungit där och jagat mig fördärvad efter små lämpliga pumpar... Snacka om kreativitet... :D

Nja det där med en strumpa är faktiskt ganska beprövad sak som ganska ofta körs i yngelkar när man inte vill dom ska flyga runt och sugas i i pumpen så det är inte helt min ide ;)

Annons