Pumpfråga

#1 - 28 juli 2005 15:38
Hej!

Jag undrar lite över pumpar man har i akvariet, innerfilter alltså. Jag har för mig att jag läst någonstans att om det blir strömlöst ska man inte bara starta pumpen igen på grund av nitritförgiftningsrisken....

Varje gång jag gör delvattenbyten så stänger jag då av all elektrisk utrustning för att undvika ev. stötar om något skulle gå sönder, frågan är då om jag gör rätt när jag sedan bara startar pumpen igen utan några åtgärder, för om det hade vart strömlöst kunde man ju tydligen inte göra det....jag är lite förvirrad =/.
#2 - 28 juli 2005 15:59
nogon 1/2 till 1 time är ingen fara als jag stängar mina filter medan jag bytar 500 l vatten 1 ggr pr vecka

mvh janne
#3 - 28 juli 2005 18:19
Jaha...

[QUOTE=janne dansk]nogon 1/2 till 1 time är ingen fara als jag stängar mina filter medan jag bytar 500 l vatten 1 ggr pr vecka

mvh janne[/QUOTE]

Vad bra, då behöver jag inte vara orolig för det utan fortsätta som jag gjort, mina delvattenbyten tar ju max 20 minuter. Upptäckte ett platy-yngel idag också..dessvärre har jag inte sett det något nu på eftermiddan så det kanske blev uppätet...hoppas det kommer fram imorgon igen...
#4 - 28 juli 2005 22:23
damstrumpa runt insuget på filter stoppar yngel från att simma in men stoppar också växtdelar och dylikt.

inte fle att stänga av filter och dylikt när man håller på.
funderat på jordfelsbrytare om du inte redan har en ?
#5 - 29 juli 2005 07:57
Jodå...

[QUOTE=Raven]damstrumpa runt insuget på filter stoppar yngel från att simma in men stoppar också växtdelar och dylikt.

inte fle att stänga av filter och dylikt när man håller på.
funderat på jordfelsbrytare om du inte redan har en ?[/QUOTE]

Jodå, jordfelsbrytare finns, men jag tar ändå det ändå försiktigt med el och vatten, litar inte 100% på allt. Men det låter ju som om det går bra så korta stunder också så =). Tack för hjälpen!
#6 - 29 juli 2005 17:03
det jag personligen oroar mej för är ljusrampen för den är HELT otätad mot fukt.

Annons