Pumpens rotorpinne av plast eller metall

#1 - 22 februari 2004 21:15
Hej!
Har en väldigt bra förmåga att göra sönder pumpens rotorpinne (pinnen som sitter i mitten av rotorn och som skyfflar runt vattnet). Gäller både innefilter såväl som ytterfilter. Utan pinnen är ju filtret oanvändbart. Pinnarna kostar ju en hundring eller mer så jag undrar kan man använda en rotorpinne av metall istället för plast.

Kan man använda en metall som har liten magnetism och ändå lite svikt, tx aluminium som material till rotorpinnen istället för plast?
mvh
Martin
#2 - 22 februari 2004 21:19
Såvitt jag vet så är pinnen av keramik men gamla Eheimpumpar hade väl metallpinne?
#3 - 23 februari 2004 12:50
En av metall ska du inte ha.
Den höga rotationshastigheten gör att vid minsta snedbelastning kommer impellern att svarva ner pinnen, så den till slut går av.
Det händer inte med en av keramik och därför ska du välja en sådan.
Men handskas försiktigt med den innan du sätter i den, för den är ganska skör, så du kan lätt knäcka den.
#4 - 23 februari 2004 14:37
Jag bröt av pinnen i min pump (Juwel), den var i keramik. Den nya jag köpte (originaldel) var av metall så Juwel verkar ju tycka att metall är bättre eftersom den nya är av metall.

// Fredrik
#5 - 23 februari 2004 14:47
Det går utmärkt att ha det i metall...Keramik-pinnen gör så att rotorn går mera tyst beroende på dess ammansättning men metall går även bra med lite mer oljud (Marginellt).

Man kan även förse axeln med ett hölja av plast typ krympslang det gör att det lite tystare...Provat själv på en Fluval 203 som bara går å går å går...

Annons