Pumpen slammar fort igen?!

#1 - 5 mars 2008 18:43
Såg att flåset på min pump, hade minskat, och jag beslöt att rengöra den, och när jag plockade isär den, så var det som om hela pumpen var full med gyttja?! ( Eheim poweball 2210 med tre korgar)

Så har aldrig pumpen sett ut innan, och jag undrar om det kan bero på att jag den senast månaden har haft en stor red moor rot, som min ancistrus gnager på hela dagarna i ända. När jag sköljde den, så blev det helt knallbrunt vatten, och det såg ut som pyttesmå barkbitar, eller "träfnös" :) eller hur man nu ska uttrycka sig. När jag sköljde igenom själva huvuddelen på pumpen kom det ut STORA bruna bitar med gojs..

Ska en pump slamma igen på en tre veckor - en månad? Eller ska jag skaffa en större pump? Akvariet är på 130 - 140 liter. :confused:
#2 - 5 mars 2008 18:48
innerfilter får man rengöra ofta
#3 - 5 mars 2008 18:48
Storleksmässigt ska din pump klara av ditt kar, men det beror på hur stor fiskbelastning du har, hur mycket du matar, hur ofta du gör vattenbyten och hur stora dessa är.
Innerfilter har en stor nackdel och det är att det inte finns så mycket yta för skiten att fastna på. Jämför man med ett ytterfilter med en filterbehållare på några liter och ett innerfilter på några deciliter så kan du tänka dig skillnaden.
Har du råd skulle jag råda dig att kanske investera i ett ytterfilter som kommer att spara mycket tid och besvär för dig och du kanske bara behöver rengöra någon gång per år istället:).
#4 - 5 mars 2008 18:56
Jag har åtta guppy, sex kardinaltetra och tre guppyyngel och en ancistrus, och jag byter 30 % vatten varje vecka, och slamsuger då botten. Matar bara en gång per dag, och min mal får en algtablett varannan dag. Förra gången jag rensade filtret (då jag inte hade någon rot) så var filtrena ljusbruna, med lite slam i, men denna gången var det svartbrunt, och alldeles tjockt.

Om man ska köpa ett ytterfilter, vilket rekommenderar ni? Ett krav är att det måste vara tyst.
#5 - 5 mars 2008 19:00
Har du mycket rötter??
#6 - 5 mars 2008 19:02
JaXxS skrev:
innerfilter får man rengöra ofta

Jag har bra flås i nästan ett år efter rengöring. men då slammar jag aldrig botten heller. Kan det vara att du rör upp extra mycket vid rengöring?
#7 - 5 mars 2008 19:04
om man ställer ett ytterfilter rätt så tycker jag att det låter mindre än ett innerfilter, innerfiltrer liksom Vibrerar rutan på akvariet. tex hör jag mitt lilla innerfilter hos morsan som klarar 90L/h och är ganska nytt jämfört med mitt ytterfilter hemma hos farsan som klarar 500-600L/h som man knappt hör äns om man lyssnar efter det, höll på att få hjärtattack när jag hade varit hos morsan en vecka och kom tillbaka till farsan och jag inte hörde att filtret va igång när jag gick fram till akvariet, trodde att farsan hade kopplat ur det.
#8 - 5 mars 2008 19:10
Lilla jag skrev:

Om man ska köpa ett ytterfilter, vilket rekommenderar ni? Ett krav är att det måste vara tyst.

Ett ganska tyst, säkert tips är Eheim 2213 eller 2215 som räcker till ditt kar. http://www.pwss.se/home.php?cat=304
#9 - 5 mars 2008 19:19
Nej, roten är inte så stor...kanske 10 cm * 5 cm bred nertill, och några cm hög, och förgrenar sig upp till ytan i två smala grenar... (svårt att förklara...)

Pumpen verkade kanon, och det var ett bra pris på den också. :)
#10 - 5 mars 2008 19:30
Lilla jag skrev:
Nej, roten är inte så stor...kanske 10 cm * 5 cm bred nertill, och några cm hög, och förgrenar sig upp till ytan i två smala grenar... (svårt att förklara...)

Pumpen verkade kanon, och det var ett bra pris på den också. :)
Om man har många rötter som jag har så slammar pumpen lätt igen efter som rötter utsöndrar materia som lätt kan sätta igen pumpen.Men då går jag även på om du slamsuger botten var gång du kör vattenbyte så utsöndrar du upp botten var gång som pumpen tar upp och det är inte bra alls så det ska du sluta med var vecka,det behövs vi behov inte annars det utsöndras så mycket som ögat missar nån stans tar det vägen och det via ditt innefilter plus det kan förändra dina vattenvärden till det sämre om du har otur:)
#11 - 5 mars 2008 19:47
Jag har bra flås i nästan ett år efter rengöring. men då slammar jag aldrig botten heller. Kan det vara att du rör upp extra mycket vid rengöring?

jag använder inte innerfilter för jag hatar dom plus att man får rengöra dom varje vecka
#12 - 5 mars 2008 20:00
Men om man inte slammsuger överdelen av gruset, så blir det ju typ...en miljard bajskorvar?? :)
Det virvlar inte upp något när jag slammsuger botten, och jag tar inte hela botten, utan bara på de ställen där man ser att det samlas lite "bös", som t.ex runt roten...där formligen forsar det upp skit när man suger.
#13 - 5 mars 2008 20:18
JaXxS skrev:
jag använder inte innerfilter för jag hatar dom plus att man får rengöra dom varje vecka

Om man får rengöra varje vecka har man valt ett för litet filter och säkert några andra problem oxå, jag rengör mitt innefilter ca 2-3ggr per år och det behövs normalt inte oftare i ett normalbefolkat sällskapskar om man köpt rätt filter ;)
#14 - 5 mars 2008 20:30
Nej, det kan jag förstå, men jag frågade här på forumet, när jag köpte mitt nya akvarium, om mitt gamla filter räckte till, och det skulle det göra. Den pumpar ju 550 l / timmen, men jag fick rådet att köpa till en extra korg, och den har jag beställt, men kanske bättre att köpa ett ytterfilter. Eller har jag för mycket fisk i förhållande till akvariumet?

Och jag rengör varje vecka, säkert inte för att jag behöver...utan för att det är så många råd och tips om hur man ska göra, att man helt enkelt inte vet...En del tycker si, och en del tycker så...och för att vara på den säkra sidan har jag rengjort lite varje vecka, så har jag trott att jag har gjort rätt, men det är väl kanske fel då.;)
#15 - 5 mars 2008 20:45
När jag skaffade min första snipa sprang jag omkring på båtuppläggningsplatsen 2 månader innan sjösättning och frågade än den ena och än den andra gamla gubben vilket sätt som var bäst att dreva bordläggning, nåta däck, laska fårtalg osv osv..

Jag hade säkert avverkat 15 gubbar innan den sista avslutade sitt råd till mig med orden som följt mig sedan dess..
"..men hur du än gör så gör det på ditt eget sätt, av 10 gubbar kommer du få lika många sätt att göra någonting på och deras och inget annat sätt är bäst men efter att du lyssnat på dom alla tar du sen dom bästa bitarna ur alla råd och gör till ditt eget."
#16 - 5 mars 2008 20:59
:) Den var tänkvärd!
#17 - 6 mars 2008 16:06
Fuzzop skrev:
Om man får rengöra varje vecka har man valt ett för litet filter och säkert några andra problem oxå, jag rengör mitt innefilter ca 2-3ggr per år och det behövs normalt inte oftare i ett normalbefolkat sällskapskar om man köpt rätt filter ;)

då måste ditt akvarium va riktigt skitigt.. brunt fult vatten
#18 - 6 mars 2008 17:06
JaXxS skrev:

Nej, jag har kristallklart vatten och rent och fint i hela karet med nån enstaka prickalg på rutan som undantag, kolla länken nedan så får du se mitt kar som det såg ut för några veckor sen, har planterat om lite sen dess men annars ser det lika rent och fint ut.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1787833
#19 - 6 mars 2008 18:05
JaXxS skrev:
Om vattnet är brunt/gult så beror det på för få vattenbyten och inte hur sällan man gör rent filtret;) håller med fuzztop att har man ett bra filter så räcker det för det mesta att göra rent det 2-3 ggr per år men har man endast innerfilter kan det behövas göra rent varje månad eftersom det har så liten filteryta!
#20 - 6 mars 2008 18:37
Men mitt vatten är det inget fel på, det är rent och fint. Det är i pumpen som smutsen satt...
Och om vattnet i en del kar blir gul/brunt, så kan det väl också bero på att man har rötter i karet, så det behöver nödvändigtvis inte betyda att vattnet är smutsigt, men rätt amig om jag har fel.. :)
#21 - 6 mars 2008 18:41
Vid ett tillfälle i december fick jag en nitratspik långt utanför skalan, samtidigt som jag hade hög fisklast och väldiga mängder multnande växtdelar i akvariet, var tvungen att rengöra slangarna till mitt 2213 och 2222 varje vecka, det var decilitervis av geleaktigt brungult gojs.. Bara en tanke..
#22 - 6 mars 2008 18:51
Det är så gott som inga multnade växtdelar i akvariet. Det som lossnar från cabomban, fastnar också där, och det tar jag med en liten minihåv. Vallesnerian lossnar det inget från, och skulle det bli något blad som börjar bli brunt, så klipper jag av det.
Jag testade både nitrit och nitrat i tisdags tror jag att det var, och jag hade 0 i nitrit och 10 mg / l i nitrat.
#23 - 6 mars 2008 20:11
Tack för medhållet åheim, fast det roliga är att jag kör med just ett innefilter (aquael fan3+), däremot rekomenderas det till akvarium på 150-250liter och mitt kar är bara på 100liter så filterytan är passande för mitt kar, hade förut ett snäpp mindre filter som jag köpt efter att lyssnat på djuraffären och då va det rengöring minst varje 2 veckor om det inte skulle bli totalt stopp i skiten så vi kan nog alla vara överens om att det filterytan är det som är kritiskt inte hur mycket vatten som dras runt när det gäller hur ofta som ska rengöras.
#24 - 7 mars 2008 03:59
Fuzzop skrev:
..så vi kan nog alla vara överens om att det filterytan är det som är kritiskt inte hur mycket vatten som dras runt när det gäller hur ofta som ska rengöras.

Stor filteryta förpliktigar att vattnet kommer åt överallt i filtermediet vilket normalt sätt brukar vara liktydligt med en kraftig cirkulationspump, en svag cirkulationspump fångar multnande växtdelar och exkrementer i ett stort filter men det uppstår dålig syresättning och "döda zoner" utan effektiv bakterienedbrytning med igenslammning som resultat..
#25 - 7 mars 2008 17:20
Lilla jag skrev:

Och om vattnet i en del kar blir gul/brunt, så kan det väl också bero på att man har rötter i karet, så det behöver nödvändigtvis inte betyda att vattnet är smutsigt, men rätt amig om jag har fel.. :)

Rätt. Att vattnet är gulbrunt behöver inte alls betyda att vattnet är dåligt. Ett kristallklart vatten kan ha betydligt sämre vattenvärden än ett riktigt brunt vatten.
#26 - 7 mars 2008 17:44
ansjo skrev:
Ett ganska tyst, säkert tips är Eheim 2213 eller 2215 som räcker till ditt kar. http://www.pwss.se/home.php?cat=304

Bra förslag :D
#27 - 8 mars 2008 07:20
Gaffel skrev:
Stor filteryta förpliktigar att vattnet kommer åt överallt i filtermediet vilket normalt sätt brukar vara liktydligt med en kraftig cirkulationspump, en svag cirkulationspump fångar multnande växtdelar och exkrementer i ett stort filter men det uppstår dålig syresättning och "döda zoner" utan effektiv bakterienedbrytning med igenslammning som resultat..

jo det finns väl en gräns för hur mycket som är lämpligt att belasta en pump men pratar vi vanliga innefilter så brukar man kunna ersätta befintligt filtermaterial med ett betydligt större och få ett bättre slutresultat så får man döda zoner beror det nog mera på hur man ordnat insuget till pumpen än dess storlek, ta hamburgerfilter som bra exempel där pumpen kan suga fritt genom en för pumpen enorm filtermatta :)
#28 - 8 mars 2008 07:26
Även i ett HMF bör cirkulationspump, filtervolym, storlek och utformning på akvarium samt växter och fisk anpassas efter varandra.
#29 - 9 mars 2008 08:57
Plockade upp roten igår och la den i en stor balja och sköljde endast av den med en hård stråle från duschen. Det "böset" som blev i baljan var exakt samma som i pumpen, så nog måste väl roten varit orsaken? Ska testa utan rot nu, och se om filtret blir likadant efter några veckor. ;)

Annons