Pumpen sätter Igen...

#1 - 21 januari 2006 11:59
Tjenare allihopa. Jag har en Eheim 2213 i mitt 110 L kar. Har ett 30 tal tetror och MASSOR av växter. Pumpen sätter igen på 2 veckor? Längst ner kör jag Makaroner ca 1 Dm lager....2á lagret 0,5 Dm EhiFix ( plast trassel ). 3é lagret Lavakross och längst upp en bit blå filter matta.

Som det är nu pumpar pumpen i c.a 2 veckor sen sätter den igen... Kan jag ändra konfigurationen för att få längre intervaller mellan rengörningarna? Bara att göra rent den är ju ett helt företag.
#2 - 21 januari 2006 13:59
[quote=jonisg]Tjenare allihopa. Jag har en Eheim 2213 i mitt 110 L kar. Har ett 30 tal tetror och MASSOR av växter. Pumpen sätter igen på 2 veckor? Längst ner kör jag Makaroner ca 1 Dm lager....2á lagret 0,5 Dm EhiFix ( plast trassel ). 3é lagret Lavakross och längst upp en bit blå filter matta.

Som det är nu pumpar pumpen i c.a 2 veckor sen sätter den igen... Kan jag ändra konfigurationen för att få längre intervaller mellan rengörningarna? Bara att göra rent den är ju ett helt företag.[/quote]

Hade också liknande problem innan
Så jag gjorde om i filtret så jag bara hade 2/3 biobollar, eller som exempel makaroner och längst upp blå filtermatta
Det hjälpte mycket

Mvh Peter
#3 - 21 januari 2006 14:46
Eller förfilter, Eheims eget eller hemmagjort.
#4 - 21 januari 2006 15:00
du kanske ska byta ut plasttrassel mot mera grov filtermatta istället? När ytterfiltrena kom så var detta att dem satte igen sig så fort ett STORT problem, snudd på att dem försvann från marknaden nästan... men så utvecklades filtermedierna så pass att de nu funkar bra för det mesta, Den grova filtermattan Te.x är fenomenal!
#5 - 21 januari 2006 23:45
[QUOTE=sunkan aspidoras]du kanske ska byta ut plasttrassel mot mera grov filtermatta istället? När ytterfiltrena kom så var detta att dem satte igen sig så fort ett STORT problem, snudd på att dem försvann från marknaden nästan... men så utvecklades filtermedierna så pass att de nu funkar bra för det mesta, Den grova filtermattan Te.x är fenomenal![/QUOTE]

Det du (sunkan aspidoras) syftar på är filtervadd, det som Eheim kallar Ehfisynt men det som jonisg hade var Ehfifix, ett mycket grövre matrial som inte alls lägger igen som vadden gör.

Den fyllning som jonisg har är väl ung. den som Eheim själva rekomenderar och som jag med använder i mitt 2213 och där funkar det bra, fast då har jag iofs ett förfilter som tar de grövsta partiklarna. Det förfilter jag har är Eheims eget, men det skulle säkert gå lika bra att sticka ner utsugsröret i en bit filtermatta, 10 ppi.

jonisg, har du dubbelkranar till filtret, underlättar underhållet mycket.
#6 - 22 januari 2006 00:18
varför inte ha det finaste först sen gå grovare

är de bara o rensa de första lagret å .. mindre jobb
#7 - 22 januari 2006 08:40
[QUOTE=mayday]varför inte ha det finaste först sen gå grovare

är de bara o rensa de första lagret å .. mindre jobb[/QUOTE]

för att då går det ännu fortare för filtret att sätta igen....
dessutom är det "första" i detta fallet längst ner så då får man ändå riva ur allt,,,,
#8 - 22 januari 2006 09:18
jag har satt ett förfilter dvs ett gammalt innerfilter som jag moddat så det passar på insuget till ytterfiltret .

Annons