Pumpen paj eller inkompetent användare?

#1 - 12 mars 2006 08:03
Har just blivit ägare till ett Hydor Prime 30 ytterfilter.
Installerade det igår, men det funkar inte...

Ibland hörs ett "puttrande" o "rosslande" i filtret i knappt 1min, sen blir det tyst, det har inte kommit in nåt vatten från akvariet i filtret alls...
Har kollat att impellern snurrar, det gör den...
Har fyllt vatten i "startkammaren" som man skall, men har inget vatten i stora filtertanken...

Hjälp önskas!

undrar
HoY
#2 - 12 mars 2006 08:13
Det kan vara lite knepigt att få igång ytterlgilter ibland, det bildas små luftfickor mest över allt.

Testa att fylla även filtertanken med vatten, och om den fortfarande inte vill, så vrid och vänd på den så att luften pressas bort, då brukar den till sist vilja komma igång.
#3 - 12 mars 2006 08:19
Jag har ingen aning om vad för sorts filter du har! Men på de flesta ytterfilter så måste man suga i slangen som går till filtret (in-slangen) på samma sätt som när du gör vattenbyten, slangen skall fylla filtret genom hävertverkan! Jag förmodar att du gjort så! Givetvis måste även filtret placeras lägre än akvariet!:)
#4 - 12 mars 2006 12:21
[quote=hoy]Har just blivit ägare till ett Hydor Prime 30 ytterfilter.
Installerade det igår, men det funkar inte...

Ibland hörs ett "puttrande" o "rosslande" i filtret i knappt 1min, sen blir det tyst, det har inte kommit in nåt vatten från akvariet i filtret alls...
Har kollat att impellern snurrar, det gör den...
Har fyllt vatten i "startkammaren" som man skall, men har inget vatten i stora filtertanken...

Hjälp önskas!

undrar
HoY[/quote]

Jag är en van Hydor Prime användade.
Luft luft luft.....har du fyllt hela kammaren med vatten nu så är de bara att stoppa i sladden i väggen och rucka på filtret fram och tillbaka, nästan skaka det.

Prime är j*vligt jobbiga att få igång ibland

Men vad som också är sagt så "sug" i utblåset så kommer det hjälpa till att få bort den stora luftfickan som bildas inne i "pumphuvudet"

Så åter igen ..skaka skaka skaka...... den kommer gå igång sen :)

Mvh Peter
#5 - 12 mars 2006 12:27
[quote=laerni]Jag har ingen aning om vad för sorts filter du har! Men på de flesta ytterfilter så måste man suga i slangen som går till filtret (in-slangen) på samma sätt som när du gör vattenbyten, slangen skall fylla filtret genom hävertverkan! Jag förmodar att du gjort så! Givetvis måste även filtret placeras lägre än akvariet!:)[/quote]
Så gjorde jag när jag skulle få igång mitt ytterfilter. Luften smakade skit! Det va unken luft! Vet inte hur luft kan smaka men man blev nästan illamående. [:-99]

Annons