Pumpen la av:(

#1 - 24 november 2007 15:18
Hjälp. Min pump slutatde just att funger när jag skulle byta kontaktuttag. vad ska jag gör nu? Det äe ju lång tid innan affären öppnar och Jag har dessutom dåligt med pengar. Vad är det som ha gått fel?:confused:
#2 - 24 november 2007 15:59
Provat att peta igång impellern när kontakten sitter i alt. knackat pumpen mot något hårt (kanske inte akvarierutorna då kanske ;) ).
#3 - 24 november 2007 16:22
hur stort akvarie är det?
#4 - 24 november 2007 19:21
Berätta vilket märke det är på pumpen.
Är det ett innerfilter eller en luftpump?
Du kan nog ta det ganska lugnt, det blir inga katastrofer på stört.
#5 - 25 november 2007 12:16
Karon skrev:
Provat att peta igång impellern när kontakten sitter i alt. knackat pumpen mot något hårt (kanske inte akvarierutorna då kanske ;) ).

Jag är inne på samma tanke. :)
Ibland vid vattenbyte så vill inte Fluval 3+ filtret starta ibland funkar det att typ stoppa i kontakten och dra ut kontakten några gånger.
Funkar inte det så får man ta bort filterbehållaren och peta igång impellern när kontakten sitter i, jag brukar använda skaftet på ett matskedsmått i plast när jag gör det (jag tycker att det gört ont att använda fingret, men kanske är jag bara för långsam ;) ).
Samma sak händer ibland med filtret i Juwel karet.
#6 - 25 november 2007 12:41
Min Aquaelpump gör sådär ibland med. Men efter lite knixande så startar den alltid igen. Men det hörs alltid ett svagt brummande, så helt "död" är den inte.

Hur har det gått?
#7 - 25 november 2007 15:03
Problemet är inte särskilt svårt att åtgärda, iallafall inte om man har en karl som jobbar med magneter......
Och han har följande visdomsord att förmedla;
Det som troligen har hänt är att mikroskopiska magnetiska partiklar från vattnet har kommit in i schaktet som impellern sitter i.Ta upp impellern, ta en bit tejp, tryck fast på magnetdelen och dra av, så följer partiklarna med. Upprepa vid behov!!

Sen jag började göra detta ibland, så har jag aldrig problem med att den inte startar.
Om filtret brummar, så betyder det att motorn går. DRA UR KONTAKTEN direkt,annars kan motorn brinna(överhettas) och då är det definitivt kört.

Annons