Jag har aldrig provat men med de upprepade "jag gör så här och det fungerar" trådarna som dykt upp vid olika tillfällen tror jag att om du har tåliga fiskar, och "tillräckligt" stor vatten volym i förhållande till filtermängd, kan du faktiskt stänga av filtret varje natt... förutsatt att du alltid gör det.
Det leder till att filtret aldrig blir speciellt biologiskt aktivt, utan att det fungerar som ett mekaniskt filter, där allting sakta ruttnar bort. Man får då förlita sig enbart på akvariets inredning för att få ett någorlunda balanserat biologiskt system, så att restprodukterna tas om hand och inte förgiftar vattnet med en gång.
En gissning är att om man reser bort över en månad, eller ett par, och pumpen går dygnet runt, för att sen komma hem och stänga av den igen... Så dör antagligen fiskarna dagen efter. De mår definitivt sämre i alla fall.
Jag har aldrig provat, jag har inte funnit någon anledning, bättre att se till så att akvariet fungerar så att man aldrig störs av ljudet, och låta det vara igång alltid därifrån.
B!