pumpen igång?

#1 - 26 maj 2006 22:11
Är det ok att stänga av pumpen över natten? har ett 54 l med bara fyra fiskar än så länge och fyra växter...
#2 - 26 maj 2006 23:39
ja, det e lungt... men helst ska den va på helatiden.
#3 - 27 maj 2006 02:02
[quote=Madguppy]ja, det e lungt... men helst ska den va på helatiden.[/quote]
eehh nej såvida inte vill ha nitritspik och döda fiskar typ.

stänger du av pumpen förstör du bakterierna i filtermassan som dessutom förgiftar vattnet och utan ett fungerande biologiskt filter är risken mycket stor för nitritspik.
sen finns också risken att fiskarna kvävs till döds pågrund av syrebrist eftersom det inte finns nån cirkulation som kan syresätta vattnet.
#4 - 27 maj 2006 06:09
Hmm... varför ska pumpen stängas av.. har aldrig begripit mig på det..
#5 - 27 maj 2006 11:52
Tycker Ravens beskrivning säger allt.
Om man däremot stör sig på ljudet finns det vissa åtgärder man kan vidta för att minska det. Frågan är bara om det är ett ytter eller innerfilter och vilken modell/tillverkare.
#6 - 27 maj 2006 21:50
minska ljudet?

du sa något om att minska ljudet. det står i mitt sovrumm...

jag köpte ett Jewel 54 l med alla delar med. tänkte att det var bra att börja med eftersom jag är ganska ny i branschen. beskriv gärna hur jag kan få den att gå tystare. tack på förhand :)
#7 - 27 maj 2006 22:04
Nu får nån juwelmänniska hjälpa till.
Är filtret ett internt som sitter fast i sidan på akvariet?
Eller står det utanför.??
#8 - 27 maj 2006 22:09
om det är ett innerfilter kan du dra ner på farten i filtret då går de tystare. Sitter det fast? Ett litet tips... skär loss de från botten, töm akvariet först =), silokona igen det märke som blir, sen kan du ta en svamp under (inge sand el grus emellan svampen och botten) och trycka ner filtret och fästa det under listen upptill (förutsatt att du har en =) ) så kan du ta ur filtret när du gör rent det, ist för att behöva gräva ur det när det sitter i vattnet + att du kan placera det där du vill ha det.
#9 - 27 maj 2006 22:15
Jah har ett juwel 54 med innerfilter och det är relativt tyst.
Det kan dock uppstå resonansljud från rampen eller locket, prova lägg nån dämpning mellan karet och rampen eller prova att lägga nåt tungt (måttligt)
på rampen tex några böcker.
#10 - 28 maj 2006 10:44
En liten tanke bara.
Om man har ett innefilter och måste stänga av det, överlever inte
bakterierna om man lägger filtermaterialet löst i akvariet?
Eller måste dom ha cirkulation?
#11 - 28 maj 2006 11:07
tack så mycketallihopa. men ljudet jag menar är när vattnet kommer ut ut pumpen. ska det komma ut på vattenytan eller under?
#12 - 28 maj 2006 11:16
Om du har Juwels innerfilter så kan du plocka bort röret från pumpen så slipper du fräsandet från vattnet, cirkulationen räcker i alla fall, huvudsaken är att du får en rörelse i ytvattnet, men håll koll på att inte filtret blir tätt så att cirkulationen upphör.
#13 - 28 maj 2006 12:56
[quote=ShadowCat]Om man har ett innefilter och måste stänga av det, överlever inte
bakterierna om man lägger filtermaterialet löst i akvariet?
Eller måste dom ha cirkulation?[/quote]

bakterierna överlever längre om filtermassan ligger löst men i slutändan måste dom ändå ha cirkulation för att få syre.

vid planerade strömavbrott kan man ta ut filtermassa och tvätta av den lite, då sjunker syreförbrukningen lite så bakterienra klarar sej längre.
#14 - 28 maj 2006 13:37
[quote=persson91]tack så mycketallihopa. men ljudet jag menar är när vattnet kommer ut ut pumpen. ska det komma ut på vattenytan eller under?[/quote]

Sprutar vattnet ut på vattenytan så kan du sänka ner den under vattnet.Bara se till så du får cirkulation ändo.
#15 - 28 maj 2006 13:46
[QUOTE=persson91]du sa något om att minska ljudet. det står i mitt sovrumm...

jag köpte ett Jewel 54 l med alla delar med. tänkte att det var bra att börja med eftersom jag är ganska ny i branschen. beskriv gärna hur jag kan få den att gå tystare. tack på förhand :)[/QUOTE]

okej.. jag kan beskriva hur jag fick mitt juwel 54 tyst.

Jag köpte det , fyllde med vatten och grus och växter, satte i alla kontakter.

och det var allt.

juwel 54 säger med andra ord inte ett knyst sålänge all fungerar som det ska
#16 - 28 maj 2006 13:56
Jag har aldrig provat men med de upprepade "jag gör så här och det fungerar" trådarna som dykt upp vid olika tillfällen tror jag att om du har tåliga fiskar, och "tillräckligt" stor vatten volym i förhållande till filtermängd, kan du faktiskt stänga av filtret varje natt... förutsatt att du alltid gör det.

Det leder till att filtret aldrig blir speciellt biologiskt aktivt, utan att det fungerar som ett mekaniskt filter, där allting sakta ruttnar bort. Man får då förlita sig enbart på akvariets inredning för att få ett någorlunda balanserat biologiskt system, så att restprodukterna tas om hand och inte förgiftar vattnet med en gång.

En gissning är att om man reser bort över en månad, eller ett par, och pumpen går dygnet runt, för att sen komma hem och stänga av den igen... Så dör antagligen fiskarna dagen efter. De mår definitivt sämre i alla fall.

Jag har aldrig provat, jag har inte funnit någon anledning, bättre att se till så att akvariet fungerar så att man aldrig störs av ljudet, och låta det vara igång alltid därifrån.

B!
#17 - 28 maj 2006 14:34
lånar tråden lite.... hur gör man med pumpen å de när de åskar?? ska ju dra ut sladdarna å skit då.. men kan ju inte det med karet för de måste ju vara på.. lampa å pump..:S
#18 - 28 maj 2006 14:48
[quote=Mi@]hur gör man med pumpen å de när de åskar?? ska ju dra ut sladdarna å skit då.. [/quote]

dra ut sladdarna gör man för elektronik är mycket känslig mot spikar till exempel.
en pump är grovt sett bara en enda lång ledning och ledningar tål ju rätt mycket så man får ha riktig otur om pumpen ska ge sej.
#19 - 28 maj 2006 14:51
så det är bara å låta de sitta kvar då med andra ord??:P

Annons