Pumpen - en dödsfälla för mina fiskar.

#1 - 25 oktober 2009 13:46
Jag skaffade för ett tag sedan ett lite större akvarium på 270 liter och flyttade alla mina fiskar ifrån mitt 120 liters kar till det nya. Problem uppstod direkt då min stora slöjsjärt fastnade med huvudet före in i insugsröret till pumpen. Den klarade sig dock undan med ett fult ärr över huvudet att visa upp för polarna i karet. Men mina neontetror och kampfiskhonor hade inte samma tur. Dom åkte hela vägen in i röret och ner i pumpen. Blev hemskt ledsen när jag insåg vilket öde dom hade fått tillmötesgå. Har nu fått sätta ett nät tillverkat av en gammal håv på insugsröret, problemet är att det sätter igen ganska snabbt med smuts.

Finns det några andra alternativ eller måste man ha stora fiskar när man har en stor ytterpump? Finns det inget smartare sätt att hålla fiskarna ifrån insugsröret?
#2 - 25 oktober 2009 13:49
du har ingen korg på insugsröret?

en nylonstrumpa kanske. eller en bit filter.
#3 - 25 oktober 2009 14:04
FiaLotta skrev:
du har ingen korg på insugsröret?

en nylonstrumpa kanske. eller en bit filter.

Nej ingen korg. Finns det något sådant att köpa? Nylonstrumpa kan funka. Tack för snabbt svar! =)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 oktober 2009 14:05
Man skall alltid ha en insugskorg på insugsröret om man har ett filter med insugsrör - det ingår när man köper filtret
#5 - 25 oktober 2009 14:13
Man skall alltid ha en insugskorg på insugsröret om man har ett filter med insugsrör - det ingår när man köper filtret

Får kolla genom grejerna igen. Jag känner mig lite dum att så många fiskar fick sätte livet till på grund av min okunskap.
#6 - 25 oktober 2009 14:26
Ja du inser det iallafall själv;)
#7 - 25 oktober 2009 14:30
Hittade grejerna i alla fall. Monterat och klart nu. Får lusläsa instruktionsboken nästa gång. Tack för snabba svar.
#8 - 25 oktober 2009 14:32
Feffe skrev:
Hittade grejerna i alla fall. Monterat och klart nu. Får lusläsa instruktionsboken nästa gång. Tack för snabba svar.

går nog lite bättre nu. :) skulle små fisk ff kunna ta sig in så får du sätta en nylonstrumpa.
#9 - 25 oktober 2009 14:38
FiaLotta skrev:
går nog lite bättre nu. :) skulle små fisk ff kunna ta sig in så får du sätta en nylonstrumpa.

Ok, tack igen. :)
#10 - 25 oktober 2009 14:47
Det är rätt bra odds på att fisken redan var död.
Fisk brukar inte sugas fast i filter, inte ens om de saknar insugsskydd, om de inte redan är döda eller döende.
#11 - 25 oktober 2009 14:51
Hej!
Ett annat bra sätt är att sätta på en filterskumgummibit (den grova sorten ) på röret.
Det sprider ut "suget". Inga fiskar , ens små yngel fastnar och det sätter inte igen.
Det blir ju dessutom ett förfilter. Inte så snyggt kanske, men jag gömde det lätt bakom växter. Den knallblå färgen byttes dessutom ut mot grågrön efter ett tag.
Jag använde detta då jag hade yngel i akvariet, och det funkade mycket bra.
#12 - 25 oktober 2009 15:21
AnnikaW skrev:
Hej!

Ett annat bra sätt är att sätta på en filterskumgummibit (den grova sorten ) på röret.

Det sprider ut "suget". Inga fiskar , ens små yngel fastnar och det sätter inte igen.

Det blir ju dessutom ett förfilter. Inte så snyggt kanske, men jag gömde det lätt bakom växter. Den knallblå färgen byttes dessutom ut mot grågrön efter ett tag.

Jag använde detta då jag hade yngel i akvariet, och det funkade mycket bra.

Smart!
Det skulle väl vara möjligt och göra så på utsuget också? Fast utsuget är oftast vid toppen så då blir det nog inte så bra.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 25 oktober 2009 16:03
janson skrev:
Smart!

Det skulle väl vara möjligt och göra så på utsuget också? Fast utsuget är oftast vid toppen så då blir det nog inte så bra.:)

Något utsug har man inte på en pump. Om du menar utblåset så skall man inte sätta dit någon filtermattebit där, däremot som en del har sagt kan det vara vettigt att ha som förfilter på insuget.
#14 - 25 oktober 2009 16:25
Något utsug har man inte på en pump. Om du menar utblåset så skall man inte sätta dit någon filtermattebit där, däremot som en del har sagt kan det vara vettigt att ha som förfilter på insuget.

Menar utblås.

Varför ska man inte ha något där? Kan tänka mig att det har med cirkulationen att göra?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 25 oktober 2009 16:40
janson skrev:
Varför ska man inte ha något där? Kan tänka mig att det har med cirkulationen att göra?

Ja det blir ju ingen syresättning alls
#16 - 25 oktober 2009 17:35
janson skrev:
Menar utblås.

Det beror på hur stark pump du har, inte helt ovanligt att man behöver fördela utflödet på större yta för att inte få orkan i karet, vanligast är nog ett strilrör.
#17 - 25 oktober 2009 19:38
flygrc skrev:
Det beror på hur stark pump du har, inte helt ovanligt att man behöver fördela utflödet på större yta för att inte få orkan i karet, vanligast är nog ett strilrör.

Ja det var det jag också tänkte lite på. Kör jag mitt innerfilter på max är det full storm och även om jag skulle sätta dit ett filter framför skulle det nog bli rörelse. :p

Men tror nog ändå att strilrör är bättre. Det jobbiga är bara att hitta något som passar.
#18 - 25 oktober 2009 20:47
E de ngn dom har tips på hur man lättare gör sinna guppys dräktiga??
Bilagor:
#19 - 26 oktober 2009 00:01

Inte alltid... jag hade en (som jag slängt) där de sålde "korgen" separat

Annons