Pumpeffekt och syresättning samt placering av innerfilter

#1 - 16 november 2008 18:49
Jag har ett 480 l akvarium som är 60 cm djupt. Till det har jag ett ytterfilter RENA xp4 (tror jag det heter eller något åt det hållet). Är detta vanligtvis tillräckligt eller behövs det mer? Jag tänker främst på syresättningen och anledningen till att jag börjat fundera är att jag har enorma problem med cyano. Eller är det kanske så att jag behöver åtgärda något vad gäller placering av insug och utblås så att bottnen syresätts bättre?

Funderar på om jag behöver komplettera med ett litet innerfilter (Fluval 3), som jag redan har men inte vet var jag ska placera för att cirkulationen ska fungera tillsammans med ytterfiltret. Jag tänker att det kanske kan bli konstigt om det placeras var som helst om strömmarna går emot varandra eller så, eller har jag fel?

/ Maria
#2 - 16 november 2008 18:55
nää i med det bara och sätt det så du tycker strömmarna är bra!
#3 - 16 november 2008 18:57
åheim skrev:
nää i med det bara och sätt det så du tycker strömmarna är bra!

Tror du det behövs då (med tanke på akvariestorlek och befintlig pump)?
#4 - 16 november 2008 19:01
Björken skrev:
Tror du det behövs då (med tanke på akvariestorlek och befintlig pump)?
Ja det tycker jag nog, läste att xp4 ger 770L/tim i filterflöde och det är väldigt snålt i ett 480Liters
#5 - 16 november 2008 19:07
åheim skrev:
Ja det tycker jag nog, läste att xp4 ger 770L/tim i filterflöde och det är väldigt snålt i ett 480Liters

Jasså, det är så alltså! Men det kommer ju att dra en hel del el att ha två igång. Drar det mer el med ett xp4 + ett Fluval 3 än om jag skulle skaffa ett bättre ytterfilter istället?

Kommer det att räcka om jag kompletterar med ett Fluval 3 tror du? Jag har annars ett Fluval 4 också...... Har sydamerikanska ciklider och de vill ju inte ha för strömt heller......
#6 - 16 november 2008 19:21
Asså du har ju ett ordentligt ytterfilter, det du kanske kan behöva är cirkulation och då är ju ett energisnålt innerfilter bra, din 3+ drar 6w och 4+ 10w och det kommer inte märkas på elräkningen! Jag skulle köra 4.an och rikta den mot glaset om det blir för strömmt!
#7 - 16 november 2008 19:40
Tack så mycket för bra svar Åheim!
Guest
#8 - 16 november 2008 19:48
Jag har stora SA ciklider i ett 484l's kar och där har ja just nu 2* fluval 4+ ~2000l/h, men de är för klena för all skit så ska byta till en fx5a. Så för starkt blir det nog inte.

Annons