pumpeffekt?

#1 - 30 mars 2004 09:04
Har ett akvarium på 500l med sex skalarer, lite svärdbärare och guramis. Funderar på att även köpa praktbotier men de fiskar jag har nu vill som jag har förstått det inte ha särskilt strömt vatten så vad jag undrar över är:

1 Hur stor pumpeffekt på Eheim-filtret bör jag ha för att fiskarna ska trivas?
2 Gör det någon skillnad om utblåset sitter på kort- eller långsidan?
3 pumpar ett intervallsfilter ut vatten i en jämn ström eller sker det stötvis

tacksam för råd
#2 - 30 mars 2004 12:46
Jag skulle nog tagit ett större, 2217 eller 2028 och ev. kompletterat med ett innerfilter om det inte räckte, om det blev någon del av akvariet som fick alltför stillastående vatten.
#3 - 30 mars 2004 13:01
1: Pumpeffekten är inte det viktigaste, om du cirkulerar någonstans mellan 2 och 5 ggr i timmen så blir det bra. Om det skulle bli för strömt så är det bara att sätta längre strilrör, strypa flödet eller borra upp hålen lite. Et bra filter har stor volym oavsett cirkulationshastighet. På sann amerikansk manér gäller; ju större desto bättre.

2: Egentligen inte

3: Ett intervall filter pumpar ut vatten sakta under en period för att sedan spruta ur lite mer under en ungefär lika lång tid. Detta för att den skall kunna fyllas/tömmas, det är det som är vitsen med intervallfilter.

MVH
Magnus
#4 - 30 mars 2004 13:40
Tack för svaren!
Om jag bör låta vattnet cirkulera mellan 2 och 5 gånger i timmen borde jag inte satsa på 2260 eller blir det för mycket drag för skalarerna?

//Johannes
#5 - 30 mars 2004 14:54
Ursprungligen skickat av Eman

Tack för svaren!

Om jag bör låta vattnet cirkulera mellan 2 och 5 gånger i timmen borde jag inte satsa på 2260 eller blir det för mycket drag för skalarerna?

//Johannes

Har inbyggd filterkammare, men pumpen är Eheims 1060 ( samma som i 2260-filtret) i mitt 560-liters kar. Vattnet rinner ut i akvariet genom ett hemmabyggt utströmmarrör, 120cm långt, längst långsidan av karet. Det blir ett ganska bra flöde, lite beroende på hur stora/ många hål du borrar i utströmmaren. Jag har borrat hål med diameter 1,5-2-2,5-3-3,5-4 mm, ca 10 av varje storlek med 2 cm mellanrum, 60 totalt. De mindre hålen närmast pumpen, de största längst bort. Det blev faktiskt väldigt jämnt flöde längst hela röret.Man kan sätta en kran efter filtret för att kunna strypa flödet vid behov, har en dubbelkran på min, men den står helt öppen.

Annons