Pumpdilemma, hjälp!

#1 - 3 mars 2011 22:04
Har gjort om karet, satt in BTN Woodrock och gjort filter bakom (allt enl beskrivningen på BTN's hemsida punkt för punkt just för att inte göra bort mej).

Köpte en Eheim Compact 3000 (tipset jag fick) och placerade i ena änden och två insug med raster (á 60mm) på andra sidan.

Men jag tror att pumpen är lite för kraftig för karet :(, vattennivån i den kammaren där pumpen sitter är typ 15-20cm lägre än resten av karet och vatten rinner till o med över bakgrunden ner till pumpen för att det är så mkt högre vattenstånd utanför bakgrunden...

Kammaren där insugen sitter är vattenfyllt, och likaså de andra kammarna med filtermassa.

Vad göra?
[LIST]
[*]Ska jag byta pump till en med mindre kapacitet? Har pumpen inställd på lägsta nivån just nu.
[*]Eller ska vi göra ett insug till?
[/LIST]Har provat att plocka bort en hel del filtermaterial (ifall jag "packade" för hårt) men det gör ingen skillnad.

Karet är ett Juwel Vision 450L med ca 80kg sjösten (2-3mm), har inte lagt i några rötter eller stenar ännu.

Några idéer?
#2 - 3 mars 2011 22:22
Jag skulle personligen köra med ett raster till. Du bör ha ett flöde på pumpen(iofs lite beroende på invånare) på minst 3 ggr karets volym/timma.
#3 - 3 mars 2011 22:28
Den pumpen jag har nu pumpar 1500-3000 liter/timmen. Lagom? För mkt? Kommer det att räcka med ett raster till? Vill ju inte ha hur många rasterinsug som helst (det skulle ju inte se klokt ut).

Inga speciella fisksorter heller, mest sydamerikanska sällskapsfiskar
#4 - 3 mars 2011 22:42
Det låter perfekt, skulle du behöva öka på flödet finns det resurser.
Du har givetvis kollat så inte det sitter skräp framför de raster du redan har, så du får nog tyvärr bita i det sura och borra upp för ett raster till.
Ytterligare en fördel kan vara att ha ett extra raster ifall det skulle bli lite skräp framför något av de befintliga rasterna du har idag, det blir mindre känsligt på så vis. Sedan att det kanske inte är världens snyggaste lösning är en annan femma...
#5 - 3 mars 2011 22:48
Det sitter inget skräp framför de raster som redan sitter, har noga undersökt detta ;)

Får helt enkelt prova med ett raster till o se om det blir nån skillnad..
#6 - 3 mars 2011 22:52
Det gör det säkert. Två raster släpper inte genom så mycket vatten som man tror, kollar man på ett raster är det närmast lika mycket ivägen som själva öppningen som ska släppa igenom vattnet, och med en pump med bra fart så...:p
#7 - 3 mars 2011 23:32
Ja men nu verkar det ju som att alla kammrar utom pumpkammaren är ordentligt vattenfyllda och i så fall är det inte rastena som inte räcker till utan filtermaterialet som bromsar! Men det låter konstigt om pumpen som står på lägsta nivån (1500L/tim) ändå drar ner vattennivån så pass mycket! Vad är det för grovlek på filtermaterialet och har du öppnat upp ordentligt mellan kammrarna?
#8 - 3 mars 2011 23:39
åheim skrev:
Ja men nu verkar det ju som att alla kammrar utom pumpkammaren är ordentligt vattenfyllda och i så fall är det inte rastena som inte räcker till utan filtermaterialet som bromsar!

Sant, det kan vara lätt att missa någon vattengenomföring till pumpkammaren.
#9 - 4 mars 2011 22:04
Filtermaterialet är denna: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filtermatta-grov-p-2600?osCsid=aa72ae1f1528a5e59e3ae87e2d470efe
Beställde 2st utav denna och har skurit ner den i småbitar förstås. Har kanske en halv bit över så allt gick inte åt. Har plockat ur hälften ungefär av filtermaterialet för att testa om det varit för välpackat, men det gjorde ingen skillnad

Öppnade upp de stopp precis likadant som BTN rekommenderade här: http://backtonature.se/sweden/bild.html?bild=montering-woodrock/DSC_0171A.jpg

Stängde av pumpen i eftermiddags, o hela karet jämnade ut sig på typ 3sek.. Men pumpen måste ju va på, annars kan det ju kvitta ;)
#10 - 6 mars 2011 18:43
Puffar lite
#11 - 7 mars 2011 01:52
Du kan ju sätta en liten slimline bit framför dom raster du har.
Gör ju att du inte ser dom lika enkellt men vattnet kommer dit ändå.
Var så jag gjorde på mitt 600L....

Dock har jag ytterfilter och inte bakom slimlinen.
Men lika irriterande var det att se innsugsrören sticka ner.
#12 - 7 mars 2011 06:36
Har du öppnat upp genomföringen längst ner, om inte så kanske det är där problemet ligger, dvs att det är ett för litet flödesingång till just pumpkammaren. Hur är det med slitsarna i vatteninflödesmodulen, du har inte limmat för dessa, alt sitter skräp i dem?
#13 - 7 mars 2011 18:29

Annons