Pumpar vid vattenbyte....

#1 - 3 november 2004 22:53
Många inlägg från lilla mig nu.

Hur gör ni vid vatten byte med pumpar mm?
Stänger ni av allt just vid vatten bytet eller?
Blir ju sånt jobb med att suga igång ytterfiltret o så.
Och ska man bara byta vattnet ner till gränsen där pimpen börjar
suga vatten kan man ju byta max ca 10%

Mvh / Krulle

Bara tänkte kolla hur ni andra gör.
#2 - 3 november 2004 23:02
jag stänger bara av min pump och låter den vara under den lilla tiden som det tar för mig att byta vatten men om ja ska rengöra den så tar ja ju såklart upp den:P Fast nu så har jag iofs inte ett ytterfilter ytan ett innerfilter men det borde väl ochså bara vara att stänga av under tiden som du ska byta vatten. Jag brukar byta ca 30% vatten och ibland så brukar jag ha pumpen igång, d e ingen fara att ha den igång....den kan skära sig men det är inte ofta sånt händer=P Har aldrig hänt mig här hemma eller på jobbet där vi låter alla pumpar vara igång under vattenbytena.

/Glenn
#3 - 3 november 2004 23:07
Jag har lite olika ytter och innerfilter i olika kar och stänger alltid av dom när jag gör vattenbyten. Det blir väl krångligare att få igång dom om man låter dom suga in luft? Dessutom vill jag inte chansa på att dom skär när dom inte får kylning. Jag byter mellan 30-50% i veckan och det är inga problem att få igång pumparna.
#4 - 3 november 2004 23:12
ett tips är att köra med 2 slangar:) så slipper du stänga av pumparna, vilket gynnar bakterierna i filtert...
en in & en ut

#5 - 3 november 2004 23:42
har på mitt ytterfiltret hela tiden, så länge vatten-nivån inte är lägre än insuget så seer jag inga problem med det.
#6 - 4 november 2004 14:20
Mitt ytterfilter stänger jag aldrig av, drar bara upp spaken lite så det inte stänker över kanten på karet när utblåset frilagts. Har insuget långt ner i filterkammaren så det är inga problem fast jag byter 50% varje vecka. Däremot stänger jag av innerfiltret och värmaren.
#7 - 4 november 2004 19:14
Låt pumpen gå!
Angående hur stora vattenbyterna skall vara har detta diskuterats livligt i andra trådar på detta forum.
Jag hävdar bestämmt att det är bättre att byta en liten mängd vatten ofta än en stor mängd mer sällan.

Jag byter ett tiotal liter i ett 400 litersakvarium ungefär varje vecka, samt var eller varannan dag fyller på det som dunstat bort, (saknar täckglas).

Jag låter också pumpen gå under matningen.

Bj.
#8 - 5 november 2004 23:05
Jag låter pumparna gå, vridr bara utströmmarrören ner mot vattenytan så att det inte stänker så dant.
#9 - 5 november 2004 23:14
Av mina fyra filter stänger jag av tre. I 450 stänger jag av mitt innerfilter och ytterfilter, PH 802 med filtervadd samt Fluval 403. I mitt 160 stänger jag av mitt Tetratec 1000 men låter mitt Eheim 2013 (tror jag det var) vara på. Anledningen till detta är att det blir sånt jäkla hallaballoo i akvariet annars. Mitt eheim pumpar bara 400 liter i timmen så det småputtrar bara jämfört med de andra så det får vara på.

Glömde säga att jag aldrig behöver suga igång (gud så perverst det låter) mitt ytterfilter i stora karet så länge det är vatten i det.

Annons