Pumpar till Malawikar

#1 - 7 mars 2009 20:41
Jag har tänkt att göra om mitt 400L kar till Malawi.
Just nu har jag en Aquael UNI MAX 500 PLUS som ska ge 1500L/timme.
Jag tycker det borde vara tillräckligt för filtrering men tänkte mig en Cirkulationspump för att få lite fart på vattnet oxå.
Jag har funderat lite på en Seio P530 (http://www.pwss.se/product.php?productid=7637&cat=1210&page=1)
Har inte hört nånting om det märket med tycker att dom verkar riktigt billiga. Så har du några erfarenheter om såna skulle jag gärna vilja veta. Både bra och dåliga.
Så här ser akvariet ut idag.
Ska dock slita ut en del växter samt fixa fram en hög med stenar och lägga in till vänster.

Så har ni några ideer är så vill jag gärna höra.
/ Norpis
#2 - 21 juni 2009 20:12
Blev det en Seio sedan, var den till belåtenhet?

//J.E
Bilagor:
#3 - 22 juni 2009 21:16
Det blev en sån.
Och är inte helt nöjd med den.
Det känns som om den inte sprutar ut vattnet i en rak stråle.
Utan mer i en roterande som sprider ut sig mer som en tratt och inte alls ger så bra skjuts på vattnet. Men har planer på att bygga på något för att se om det blir bättre. Har inte orkat ännu bara. Men det kommer nog en vacker dag.
#4 - 23 juni 2009 06:37
Norpis skrev:
Det blev en sån.

Och är inte helt nöjd med den.

Det känns som om den inte sprutar ut vattnet i en rak stråle.

Utan mer i en roterande som sprider ut sig mer som en tratt och inte alls ger så bra skjuts på vattnet. Men har planer på att bygga på något för att se om det blir bättre. Har inte orkat ännu bara. Men det kommer nog en vacker dag.

snälla dra inte bort växterna skit snyggt med växter i ett malawi..sätt pumpen så nära ytan som du kan .och rikta den uppåt.
#5 - 23 juni 2009 19:47
En del växter har fått ge vika.
Men har fortfarande en hel del kvar.
Vill ha lite grönt i ett akvarium...
Tycker det blir lite tråkigt annars....
#6 - 23 juni 2009 21:12
SEIO:n och liknande pumpar, sk streamers ger inte en speciellt hård och riktad stråle, det är heller inte meningen med dessa. Istället så skyfflar de omkring rätt så mycket vatten mer laminärt och man får en vattenrörelse som mer liknar den i naturen. Det rör sig faktiskt ganska ordentligt i vattenpaketet om man tittar noga. De används framförallt inom saltvattensakvaristiken för att inte få några döda områden i burkarna. Jag tycker nog att det är på tiden att även sötvattensakvaristerna, framförallt ciklidfolket lär sig använda dessa pumpar, relativt billiga, strömsnåla och rätt så hög kapacitet på dem.

MVH Lasse
#7 - 23 juni 2009 22:21
Lasse skrev:
SEIO:n och liknande pumpar, sk streamers ger inte en speciellt hård och riktad stråle, det är heller inte meningen med dessa. Istället så skyfflar de omkring rätt så mycket vatten mer laminärt och man får en vattenrörelse som mer liknar den i naturen. Det rör sig faktiskt ganska ordentligt i vattenpaketet om man tittar noga. De används framförallt inom saltvattensakvaristiken för att inte få några döda områden i burkarna. Jag tycker nog att det är på tiden att även sötvattensakvaristerna, framförallt ciklidfolket lär sig använda dessa pumpar, relativt billiga, strömsnåla och rätt så hög kapacitet på dem.

MVH Lasse

har nyss fixat en seio:n som pumpar 2400l/H funkar skit bra i ett malawi kar .tänker skaffa en till och sätta läggre ikaret .rätt nära botten .tror du att det funkar?
#8 - 24 juni 2009 21:25
Ja - jag tror att det funkar väldigt bra. Det finns pumpar av den här typen som går att styra med hjälp av olika kontrollers. Det går till och med att skapa stående vågor med denna typ av pump och lämplig kontroller. Jag kan tänka mig nyttan av detta i ett kar med hästnosar, Tropheus eller varför inte med olika mbunas.

MVH Lasse

Annons