Pumpar och doppvärmare

#1 - 6 november 2002 12:55
Hej! Nu ska jag bara "störa" med ett par frågor till innan jag startar upp mitt nya akvarie!! *längtar*
Jag köpte lite begangnade saker av en väldigt trevlig kille. En fluval tre pump och en fluval två.
Fick en doppvärmare och 20kg sand på köpet. Och div små saker som slamsug osv...
Frågan då.... Jag har ett 112l akvarium med väldv framruta ( om det nu har betydelse )
Vilken pump ska jag använda?? Någon av fluvalarna?? Till akvariet ingick en ny pump av märket aqua 2.
Ska jag kanske ta aqua 2 an och fluval 2an?? En ny och en begagnad??
Eller kanske bara fluval 3an??
Och doppvärmarna? Ska jag sätta båda i varsit hörn? Så att det blir en mer jämn tempratur i akvariet?
Båda går att ställa in tempen på...
Och jag ska ha vanliga fiskar som, neontetror, guppys, slöjdstjärt osv... ( tråkiga jag )
Eller ska jag helt enkelt köpa ett till akvarie?? Det verkar ju onödigt att ha en massa pumpar och värmare liggandes...
Undrar vad sambon säger??
Tacksam för svar!!
Mvh Guppyn

#2 - 6 november 2002 13:38
Neontetror och slöjstjärt torde inte vara någon höjdare eftersom slöjstjärten är en kallvattensfisk och neontetran vill ha temperatur uppåt 25-28 grader. Om jag får komma med förslag så lägg ner tanken med slöjstjärtar. Skapa istället ett akvarium med mycket växter och många neontetror, kanske någon trevlig dvärgciklid tillsammans med dem. Det är mitt tips!

// Magnus
#3 - 6 november 2002 14:16
Tack för tipset.. Jag vet att dom inte trivs ihop.. Jag tänkte antingen tetror och liknande eller slöjdisar...
Annars har jag haft dom tillsammans förut och det är ingen som klagat..
MEN nu var det ju inte riktigt det som min fråga handlade om, eller hur???
Mvh Guppyn

#4 - 6 november 2002 15:02
Jag känner inte till pumpen Aqua 2, så den kan jag kan jag inte uttala mig om.
Du kan använda orginalpumpen och Fluval 2:an eller Fluval 3:an och en doppvärmare på 50-100w, är någon av dina doppvärmare Jäger så ta den, två doppvärmare är fullständigt onödigt och bara en doppvärmare för mycket.

#5 - 7 november 2002 04:37
angående pumpar. själv tycker jag en 2a är på tok för lite troligtvis kommer mycket fisk i då behövs pumparna. samt att efter en tid så har du fina möjligheter att alltid ha fungerande rening pumparna kan ju göras ren en i taget och olika månader. doppvärmare brukar räcka med en på 50-75 watt till din burk,kolla med termometern.
mvh knatten

#6 - 7 november 2002 08:54
Tack för svaret!!
Men om man har två 2:or då?? En i varje hörn??
Fast då blir det ju så himla mycket i akvariet = inte speciellt snyggt...
Om man kanske skulle ta 3:an.. Fast det kanske blir för mycket rörelse och sug.. Vill inte att
mina fiskar ska sitta fastklistrade i pumpen... Hur skulle det se ut.. *s*
Suck... Kjell HJÄLP!! Har du nån proffstips du kan dela med dig??
Guppyn

#7 - 7 november 2002 12:29
Kolla kapaciteten på pumparna, vilket literantal de är till för och hur mycket de "pumpar" samt tänk på hur mycket fisk du ska ha och vilka sorter.
Låter lite onödigt att ha två pumpar tycker jag...
Har själv ett 105L akvarium nu och en pump med mer kapacitet för jag har ju guldfiskar som grisar ner rätt rejält. Och skulle jag någon gång köpa ett större akvarium så har jag ju redan en bra pump =)

#8 - 7 november 2002 14:50
Du kan utan minsta problem använda 3:an i ett 105-liters, jag vet för jag har det själv.
Antalet liter/timme låter mer än vad det blir i verkligheten.
Jag tycker som du att det blir för rörigt i akvariet med fler pumpar än nödvändigt, det blir inte för mycket cirkulation men för många grejer.

#9 - 8 november 2002 09:29
Tackar för alla svar, nu vet jag vad jag kommer att göra.. Sätta in fluval 3:an.
En doppvärmare så får jag hoppas på att resten löser sig...
Och minst ett akvarie till eftersom jag inte kan ha pumpar och doppvärmare som ligger och skräpar i garderoben.. *s*
Stackars sambo...
Guppyn

Annons