Pumpar/Filter - Inner vs. ytter

#1 - 2 augusti 2005 15:05
Hej...

Nu har jag börjat tänka på pumpar/filter. Förnärvarande har jag ett innerfilter (Rena 2000 har jag för mig att det heter - det var ett tag sen jag köpte det) men i samband med att jag kanske köper ett större akvarium (120 liter) så funderar jag på att köpa nytt... Då kommer den avgörande frågan upp... Innerfilter eller ytterfilter? Vad är bäst för mig?

Tänkte därför slänga ut en fråga här på forumet, vad är det som gäller?
1.) Vad är de avgörande skilnaderna mellan de två?
2.) Villka är för och nackdelarna?
3.) Finns det någon risk med att dra ut vatten ur akvariet för att sedan pumpa in det igen? Jag menar tänk om en slang lossnar, då pumpar jag ju ut allt vatten på golvet...
4.) Vilka fabrikat av pumpar/filter är att föredra enligt DIG och vilka skall man undvika?
5.) Eftersom jag skall skaffa ett nytt akvarium så tänkte jag att det kan vara en poäng i att köra min gamla pump med mitt gamla filter tills jag fått balans i det nya karet... Bra eller dålig tanke?

Tack för alla råd!!!
/Torkel
#2 - 2 augusti 2005 16:23
Själv så skulle jag föredragit att ha så lite som möjligt inne i karet såvida du inte har bottenfilter. Då slipper du behållare/filtermatta och har bara ett litet pumphuvud med ett rör som går ner till botten. det tar ingen nämnvärd plats.
Ytterfilter har ju den nackdelen att OM dom går sönder så är det olyckligt. det finns sätt att justera slangar (tex borra hål långre upp eller liknande) så att om olyckan är framme så blir det inte fullt så mycket vatten på golvet.
Jag har iaf inte hört om något ytterfilter som gått sönder så det har pumpat ut vatten på golvet.
Fördelen med ytterfilter är bland annat att det har större filtervolym än ett innefilter samt i regel är lätt att rengöra och du kan kombinera och testa olika filtermaterial efter vattnets och fiskarnas beskaffenheter.
En nackdel med mekaniska filter så som ytter/innefilter med filtervadd/blåmatta etc. är att om det blir strömavbrott en längre tid och sedan pumparna kommer igång kan det bildas.. nitrit, eller är det nitrat? i vattnet vilket kan leda till fiskdöd. Å andra sidan känner jag folks om varit utan ström i 3 dygn och sedan när pumpen har gått så har det inte varit några problem alls. beror kanske lite på vad man har för filtermaterial.
#3 - 2 augusti 2005 16:42
Hej
Här kommer lite svar.

1.Ett innerfilter sitter just i akvariet.Dom brukar i regel inte ha någon större filtervolym.
2.Fördel innerfilter:billiga.Nackdel innerfilter:Liten filtervolym,Tar plats,måste rengöras hyffsat ofta
3.Visst risken finns alltid att något går snett.Jag har 2 ytterfilter och att någon av slangarna skulle hoppa loss ser jag som iprincip omöjligt.Dom sitter som berget.Om man är orolig så kan man ju sätta extra slangklämmor.
4.Jag gillar eheim.Bra kvalitet och framförallt TYSTA!.
5.Helt rätt tänkt.Jag flyttade med mig mitt innerfilter och all fisk i ett svep.Inga nitrit problem.Mata bara lite försiktigt ibörjan

Fredrik
#4 - 2 augusti 2005 19:17
5.
Rätta mig om jag har fel men att köra med ditt gammla filter är väl inte så bra om du sedan ska byta detta mot ett nytt. Menar att ett nytt filter måste ju köras in med akvariet likväl.
#5 - 2 augusti 2005 20:12
1.
hade själv valt ett ytterfilter till ett 120l kar.
bättre filtrering och det vill man ha.
har man småbarn är det bäst att ha ett skåp eller dylikt.
polarn råka ut för att deras ene unge pillade på filtret så det började läcka.
10-15L kom ut.

2.
ytterfilter har bättre filtrering och enklare att använda aktivt kol efter medicinering.
innerfilter är "säkrare" då dom inte har slangar men å andra sidan har du elsladd i karet samt klart sämre filtrering.

3.
risken finns men har man satt ihop allt korrekt så är risken minimal.

4.
innerfilter så ska fluval va bäst.
ytterfilter så är eheim bäst.
dom ända 2 märkerna jag skulle kuna tänka mej att köpa MEN jag är beredd att betala extra för den kvaliteten man också då får.

5.
att använda ett gammalt filter med inkörd filtermaterial är en bra ide i ett nytt akvarium tills det nya filtret kommit igång.
rekommendationen här inne ligger på 2-4 veckor.
#6 - 2 augusti 2005 21:36
[QUOTE=Sveziano]
Tänkte därför slänga ut en fråga här på forumet, vad är det som gäller?
1.) Vad är de avgörande skilnaderna mellan de två?
2.) Villka är för och nackdelarna?
3.) Finns det någon risk med att dra ut vatten ur akvariet för att sedan pumpa in det igen? Jag menar tänk om en slang lossnar, då pumpar jag ju ut allt vatten på golvet...
4.) Vilka fabrikat av pumpar/filter är att föredra enligt DIG och vilka skall man undvika?
5.) Eftersom jag skall skaffa ett nytt akvarium så tänkte jag att det kan vara en poäng i att köra min gamla pump med mitt gamla filter tills jag fått balans i det nya karet... Bra eller dålig tanke?

Tack för alla råd!!!
/Torkel[/QUOTE]
svarar med bakgrund om ditt nya 120l kar.
1. innefilter, små, billiga. ytterfilter, större, dyrare.
2.innerfilter, se ovan, ytterfilter bättre
3. finns det kanske, men det é inte så troligt det sker, använd slangklämmor.
4. oj... Eheim är klart mkt god kvalitet, men det finns mkt mer prisvärda alternativ. aquael och sera skulle jag hålla mig borta från dock.
5 går ypperligt, eller så räcker det att krama ur filtermaterialet ett par gånger (om du skall ha ditt mindre igång samtidigt så behövs det ju en pump där med ellerhur?...)
#7 - 3 augusti 2005 11:11
Hej... Tack för alla bra och intressanta svar.

Som svar på Timons kommentar gällande bytet av pump i det nya akvariet: Du har en poäng där... :) Tänker kanske köra den gamla och den nya parallellt ett tag för att få en bra balans i det nya filtret. Låter det bra? Det gamla akvariet kommer jag inte att ha plats för så jag har ju liksom en pump "över".

En annan fråga då gällande ytterfiltret. Är det knepigt att fästa insugs- och utblåsslangar i bakgrunden?

Tack igen för era utförliga svar... ni hjälper mig verkligen!!! :D
/Torkel

Annons