strunta i malavi'n skulle man kanske inte göra, han har ofta många bra och välgrundade synpunkter, att de ofta inte e det samma som mina kan ha olika anledningar, inriktning på baljan kanske?
Vad det gäller skaffa fler fiskar för att bli av med fisk skit (eller räkor) tror jag inte alls e nån bra ide... fiskar äter som regel inte skit. om du inte har några planer på att hålla ett "grönt" akvarium, kan det vara färt ett par hundra med plattor i botten, som ett test för att se om det hjälper dig, men jag tror i alla fall att du kan komma att behöva en pump till,för ökad cirkulation. Om du inte tror du kan "möblera bort" blinda fläckar med stillastående vatten. det e ju inte som att det måste vara en orkan i akvariet, men jag kör 2st 403'or med gemensamt utsug, och separata inblås, änsålänge fungerar det i alla fall.tror inte fiskarna hade uppskattat 2-2400L i timmen i en strid ström åt samma håll dock.
jag har även provat med att köra botten filter på "fel håll" med vatten utaget från ytan, och pumpa det genom ytterfiltret, för att trycka det ner under plastplattor, och genom sanden. det fungerade bra det med, dock genast lite känsligare för vattennivåer (ytavrinningens resarvoar e i princip allt som kan dunsta innan pumpen kommer gå torr - större resarvoar, mer sällan för att "fylla på").
det är antagligen inte en optimal lösning för många områden det här heller, men det kan fungera, lycka till.
B!