Pumpar

#1 - 27 december 2004 10:49
Hej!

Jag har ett akvarium på två meter och bara en fluval 404 till det. Jag undrar lite om det inte finns någon typ av filter att lägga under sanden som tar hand om allt? Det blir så skitigt på botten, framför allt längst bort från pumpen. Vad finns det för alternativ och vilka nackdelar är det?

Aranea
#2 - 27 december 2004 11:03
nakcdelen med bottenfilter är att den sprider gödningen i botten (som växterna ska ha) ut i vattnet där algerna istället gynnas.
jag tror inte att ett bottenfilter hjälper mot skiten på bottnen...
har själv haft mkt skit;)

Mvh malawi´n
#3 - 27 december 2004 11:13
Finns "tjusiga" vita plastplattor att bygga ihopa o lägga i botten, innan du häller på grus, det går utmärkt att ha pump med externt filter till det, det ger dig en grymt stor "filter massa" då allt gruses kommer att arbeta som filtermaterial, med aktiv biologisk nedbrytning.. däremot kan du glömma grus med kornstorlek på under 2-3mm. Alla grönsaker du planterar kommer skicka ner rötter genom plattorna, så du kan få problem med att flytta dem, utan att riva upp plattorna (skyffla undan grusen och lek med rakblad är ett alternativ - tyvärr med rotskador som följd) det positiva i det är klart att inte heller fiskarna kommer vid det laget flytta särskilt mycket på dina växter...

Plattorna finns i nära nog alla akvarie butiker, även "mindre välsorterade butiker"

däremot kan det vara aktuellt att skaffa ett extra 404 filter, eller nånting annat om det känns "roligare". för 2 meter långt måste ha passerat 500 liter, och tar jag inte fel börjar 404'an dels bli lite för klen för en så stor balja + att med så stort kar kommer du alltid ha lite skit i hörnen längst bort från utsuget, om du inte har hemskt strömt.

Lycka till.

Meh... här sitter man o skriver, så säger malavin emot en :- )) Och så hinner han före med.. illa..

Jag har aldrig kört kar med gödning, det kan bero på vad man kör för baljor klart.
#4 - 27 december 2004 12:00
Strunt i honom, jag göder inte mina växter ialla fall. Det är så mycket skit på botten efter fiskarna att växterna blir gödda ändå. Problemet är då att jag tänkte byta till just sand i tron att det skulle se bättre ut. Jag har fått tips om att skaffa botior, pansarmalar eller räkor som tar hand om mycket på botten. Vad tror ni om det.

Aranea
#5 - 27 december 2004 15:11
strunta i malavi'n skulle man kanske inte göra, han har ofta många bra och välgrundade synpunkter, att de ofta inte e det samma som mina kan ha olika anledningar, inriktning på baljan kanske?

Vad det gäller skaffa fler fiskar för att bli av med fisk skit (eller räkor) tror jag inte alls e nån bra ide... fiskar äter som regel inte skit. om du inte har några planer på att hålla ett "grönt" akvarium, kan det vara färt ett par hundra med plattor i botten, som ett test för att se om det hjälper dig, men jag tror i alla fall att du kan komma att behöva en pump till,för ökad cirkulation. Om du inte tror du kan "möblera bort" blinda fläckar med stillastående vatten. det e ju inte som att det måste vara en orkan i akvariet, men jag kör 2st 403'or med gemensamt utsug, och separata inblås, änsålänge fungerar det i alla fall.tror inte fiskarna hade uppskattat 2-2400L i timmen i en strid ström åt samma håll dock.

jag har även provat med att köra botten filter på "fel håll" med vatten utaget från ytan, och pumpa det genom ytterfiltret, för att trycka det ner under plastplattor, och genom sanden. det fungerade bra det med, dock genast lite känsligare för vattennivåer (ytavrinningens resarvoar e i princip allt som kan dunsta innan pumpen kommer gå torr - större resarvoar, mer sällan för att "fylla på").

det är antagligen inte en optimal lösning för många områden det här heller, men det kan fungera, lycka till.
B!
#6 - 27 december 2004 15:27
(Strunt i honom betydde mer att jag lyssnar på er bägge och att ditt inlägg var mycket välkommet, sorry att det lät lite illa)

Jag trodde inte att fiskarna åt skit, men däremot räkorna. Förslaget på fiskarna har jag hört att de rör runt så pass mycket att mer flyter iväg med strömmen mot pumpen. Jag har inte så många fiskar som stökar på botten, har egentligen bara en vändmal som kan röra till det ibland.

Jag har tidigare haft en innerpump också men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Eftersom mitt akvarium står mitt i rummet kan jag heller inte dölja eventuella pumpar genom att ha de längst bak mot väggen och dölja dem med växter. Så det är ett litet dilemma. Men jag ska prova med en till pump i alla fall och skaffa lite botior och räkor tror jag.

Tack för alla svar!

Annons