Pumpar

#1 - 25 november 2004 21:36
Hej alla akvarievänner! Håller på o sätter ihop mitt första akvarium(ca 500l). Jag har några frågor om pumpar. Kollade nämligen upp en på biltema som jag blev intresserad av. Den var dränkbar, mångdubbelt dragkraftigare än många andra akvariepumpar(250W, är säkert även reglarbar), och den kostar bara 350 kr. Jag tänkte placera den i mitt hembyggda ytterfilter.

Min fråga till er nu är om nån vet om de pumparna är tillräckligt tysta. För om den är det, så är det väl värt o köpa den, eller? En akvariepump kostar juh annars 1500kr minst.

Tacksam för svar =)
Lucas_no1
#2 - 25 november 2004 22:00
Låter den förmycket kan man ju göra ett "motorrum" i akvarieskåpet med ljudisolerat material. :-)
#3 - 25 november 2004 22:05
biltema har inte så bra grejor.
köp lite akvaripumpar typ fluval, eheim eller sacem.
de kostar en del men de är tysta och avsedda för akvarium.
#4 - 25 november 2004 22:13
Ursprungligen skickat av Bluedog

Hej alla akvarievänner! Håller på o sätter ihop mitt första akvarium(ca 500l). Jag har några frågor om pumpar. Kollade nämligen upp en på biltema som jag blev intresserad av. Den var dränkbar, mångdubbelt dragkraftigare än många andra akvariepumpar(250W, är säkert även reglarbar), och den kostar bara 350 kr. Jag tänkte placera den i mitt hembyggda ytterfilter.

Min fråga till er nu är om nån vet om de pumparna är tillräckligt tysta. För om den är det, så är det väl värt o köpa den, eller? En akvariepump kostar juh annars 1500kr minst.

Tacksam för svar =)

Nu är det säkert så att pumpen från biltema inte är gjord för att gå dyngnetrunt i flera år. Akvariepumpar är gjord för att vara tysta och
<u>pålitliga</u>. Kolla så att pumpen är byggd för att köra kontinuerligt!
#5 - 25 november 2004 22:22
Hej igen..
jo, kan ana att pumpar <u>avsedda</u> för akvarium är säkrare. Saken är det att det känns väldigt tungt att punga ut så mkt pengar för en pump, som jag tror inte är så högteknologisk(det är juh bara en pump); Tänkte bara om det fanns andra <u>bra</u> lösningar.
#6 - 25 november 2004 22:56
Ursprungligen skickat av Bluedog

Hej igen..

jo, kan ana att pumpar <u>avsedda</u> för akvarium är säkrare. Saken är det att det känns väldigt tungt att punga ut så mkt pengar för en pump, som jag tror inte är så högteknologisk(det är juh bara en pump); Tänkte bara om det fanns andra <u>bra</u> lösningar.

Som jag skrev, kolla bara att pumpen är gjord för att gå kontinuerligt. Om det är en länspump tror jag att den kommer bli för varm om den går förlänge.

Eftersom den kostar 350:- så kanske det kan vara värt att chansa? Jag personligen tycker att akvariepumpar är på tok för dyra! Att dom är dyrare än pumpar på biltema tycker jag inte är konstigt, men så mycket dyrare borde dom inte behöva vara.

Kan du inte skriva vilken pump det är du kollat på.
#7 - 25 november 2004 23:15
Hej! Jag köpte en AM-Top 3338,som är helt ljudlös för 750:-,med 7,5L filtervolym och 35 w till 1200L/tim. Bättre än så här kan det knappast bli! Skulle aldrig köpa en pump på biltema till ett akvarium. Även idag har jag köpt en AM-Top 3336 på 800L/tim(20W),även den är helt ljudlös. Priset var 580:- i Staffanstorp www.zoosaker.se,då finns det alla tillbehör:slangar,avstängningskranar,böjar,filtervadd,korgar till filtermaterial och dubbla strilrör. Liknande hos EHEIM skulle kosta 2000:-. Så snälla,skippa biltema och kolla efter riktiga pumpar! Lycka Till!
#8 - 25 november 2004 23:22
En pump som drar 250 w är ingen akvariepump! Så vida man inte tänkte ha fisk i karet...
Har en 80 w pump och den alstrar alldeles för mkt för min smak.
#9 - 25 november 2004 23:49
250w är en satans jäkla effekt. du kan lungt räkna med
att den låter som ett reaplan. och hjälp va
dyr den blir att hålla i gång! är du ekonomiskt
oberoende? Då är det ta mig fan billigare att köpa
en fin eheim pump för 2papp.

/Baggen
#10 - 26 november 2004 02:32
Fan,tror jag gick på ett skämt ,nu när jag läser om frågan... hoho
#11 - 26 november 2004 07:49
Hej! Jag köpte en AM-Top 3338,som är helt ljudlös för 750:-,med 7,5L filtervolym och 35 w till 1200L/tim. Bättre än så här kan det knappast bli! Skulle aldrig köpa en pump på biltema till ett akvarium. Även idag har jag köpt en AM-Top 3336 på 800L/tim(20W),även den är helt ljudlös. Priset var 580:- i Staffanstorp www.zoosaker.se,då finns det alla tillbehör:slangar,avstängningskranar,böjar,filtervadd,korgar till filtermaterial och dubbla strilrör.

Jonerup: Är detta ytterfilter verkligen HELT ljudlös? Jag har Fluval 4 innerfilter till min balja pga att jag tycker att ytterfilter låter för mycket (irritationsmoment!!!) Självklart låter det här ju intressant!! Det borde ju vara någon hake, med tanke på priset..!
Jag vill ju egentligen inte ha ett innerfilter då det förstör hela akvariet (utseendemässigt)!!!!
#12 - 26 november 2004 11:29
Om man vill ha billiga och prisvärda filter kan man kombinera ett powerhead med blå filtermatta ppi10. Det blir billigt, tyst, energisnålt och effektivt.

Om man är litre mer inne på diy så kan man säkert bygga ett ytterfilter av det också. Ett powerhead kostar väl inte mycket mer än 500 kr?
MVH
magnus
#13 - 26 november 2004 12:50
Ursprungligen skickat av rindberg

[quote]Ursprungligen skickat av Bluedog

Hej igen..

Som jag skrev, kolla bara att pumpen är gjord för att gå kontinuerligt. Om det är en länspump tror jag att den kommer bli för varm om den går förlänge.

Eftersom den kostar 350:- så kanske det kan vara värt att chansa? Jag personligen tycker att akvariepumpar är på tok för dyra! Att dom är dyrare än pumpar på biltema tycker jag inte är konstigt, men så mycket dyrare borde dom inte behöva vara.

Kan du inte skriva vilken pump det är du kollat på.
[/quote]

Det är en Dränkbar pump, artnr. 26-476, 345kr, sid 415. HT/VT 03/04.
Självklart tror jag att den kommer låta mer än en Eheim lr nåt. Men håller med. Pumpar e inte anancerade saker. Min Xbox är billigare och tillverkningkostnaderna på den tror jag nästan är dyrare än vad man betalar(förstår nog anledningen).
Min eg. fråga från början är om någon har experimenterat med andra pumpar(som nödvändigtvis inte behöver vara akvariepumpar), och fått det att fungera hyggligt.

Bluedog

Annons