Pump till sump?

#1 - 27 april 2008 18:42
Hejsan! hade tänkt att dra igång lite odlin av diverse fisk i kar runt 50-100L

Hade tänkt att ställa tre i höjd på en hylla och ha ett fjärde på golvet som sump, vad för pump måste man ha som orkar lyfta upp vattnet till översta karet då? (ca 1,70m)

Axel
#2 - 27 april 2008 19:43
Eheims pumpar runt 2000-3000liter/h borde funka.
Glöm ej nivåvakt bara.
#3 - 28 april 2008 19:35
Hmmm vad är nivåvak? så att det inte kan bli översvämmning?

Vad tror ni en sådan pump kostar? och vart kan jag hitta lite info om den/dem?
#4 - 28 april 2008 19:49
Hej, ja har en Resun SP 3800L pump på 2000L/h räcker de som drivning ? :)
#5 - 29 april 2008 01:04
Det beror på pumpens förmåga att trycka vattenpelaren, jag skulle tveklöst rekommendera den eheim 1262 jag hittade på blocket innan idag, speciellt till det priset,(700:-) önskar att jag hade haft ett 720 med filtrerande btn då hade den pumpen kommit till sin rätt..
#6 - 30 april 2008 08:58
ingen som vet?
#7 - 30 april 2008 09:08
Det borde fungera.
Snvänd kranar för att kunna sjystera flödet mellan de olika akvariumena.
#8 - 30 april 2008 09:12
Det borde fungera.

Snvänd kranar för att kunna sjystera flödet mellan de olika akvariumena.

"Jag sjunger som jag vill" saxat från KSMB 1989 - Sardjent Pepper - Slemmig Torsk
:D
#9 - 30 april 2008 09:15
okej, hur menar du med "Använd kranar för att kunna sjystera flödet mellan de olika akvariumena" ? vi tänbkte sätta en glasskiva för ett hörn på insidan och inom de lilla utrymmet borra ett hål så vattnet som flötar åker genom alla akvariumen och tillbaka till de akvariumet underst där pumpen är...
#10 - 30 april 2008 09:44
Okej.
Då kanske inte kranar behövs.
Hade det gällt hög bygge av akvarium så hade du kunnat använda kranar för att underlätta hantering samt minska eller öka flödet i de olika akvariumerna.
#11 - 30 april 2008 10:05
okej, tack för alla svar! :)
#12 - 30 april 2008 11:33
Hur många liter per timme pumpen klarar av maximalt är helt ointressant i sammanhanget.
Det du måste kolla efter är vad pumpen klarar för maximal tryckhöjd.

Räkna också med att angivet flöde på pumpen är vid 0m tryckhöjd och att flödet vid maximal tryckhöjd är betydligt lägre.
#13 - 30 april 2008 14:11
Om ni vill att det inte skall låta som en nonstopp spolning på toaletten så bör ni ha en kran på vägen ner.
Jag kör med rätt precis 1,70 från sump till tank, min 2000l/h aquabee2000/1 funkar bra för ändamålet.
Om man vill ha det tyst och lite säkrare så kan man ha 2 rör ner till sumpen, 1 som säkerhet och den andra reglerad med kran.
Den reglerade kan man ha en 180 böj på och reglera de så att den precis sväljer de som pumpen pumpar upp, små skvättar kan gå via säkerhetsröret men de blir tyst.

Förklaringen är lite krånglig men jag hoppas dom berörda förstår...

//NiXoN
#14 - 30 april 2008 15:59
jodå jag förstår allt:D

Men kan inte pumpen gå sönder om den behöver arbeta hårt? ljudet spelar ingen roll för det ska stå nere i källaren där ingen är.:D

Hmm.. Hur kan man göra så att inte fiskar mm ska åka ner till karett som är nedanför? räcker det att sätta ett litet näta bara?
#15 - 30 april 2008 19:48
Aquabee 2000/1 modellen klarar av belastningen vissa pumpar gör inte de och ger upp efter en tid.

Ett galler för röret är rätt riskabelt, det är nästan garanterat att nån elak firre dör o blockerar röret så man får problem.
Dom flesta brukar ha en "låda" runt röret med en kamm på kanten så vattnet kan rinna över den och så fisk o större skräp fastnar i den.
Mycket vanligt då man har saltvatten, kolla lite på bilder på saltvattensguiden eller reefcentral.

//NiXoN
#16 - 30 april 2008 19:57
njää.. ..tryckhöjd i all ära MEN om översta tanken befinner sig 2 meter över marken och pumpen som står på backen har en angiven tryckhöjd av 2 meter så betyder detta bara att pumpen (beroende på övriga motstånd i filtermedia och slangar och krökar) kör på med angivet tryck.. ..eller vad säger du Heeke?
#17 - 1 maj 2008 07:29
Gaffel skrev:
njää.. ..tryckhöjd i all ära MEN om översta tanken befinner sig 2 meter över marken och pumpen som står på backen har en angiven tryckhöjd av 2 meter så betyder detta bara att pumpen (beroende på övriga motstånd i filtermedia och slangar och krökar) kör på med angivet tryck.. ..eller vad säger du Heeke?

Menar du att utan krökar och friktion i röret så skulle man få ut de som tillverkaren anger som pumpens effekt trots att den pumpar 2m upp?

//NiXoN
#18 - 9 september 2008 10:41
NiXoN skrev:
Menar du att utan krökar och friktion i röret så skulle man få ut de som tillverkaren anger som pumpens effekt trots att den pumpar 2m upp?

//NiXoN

Ledsen, missat din inlägg fullständigt men vi kör en sen uppdatering, jo om en cirkulationspump har en angiven lyfthöjd av 2 meter(friktion ej inräknat) så kommer vattenpelaren att stå still vid 2 meters höjd, men i ett standard akvarium så har vi ju fördelen med att lyfthöjden(utblåset)är vattenpelaren minus avståndet från vattenytan(insuget)ner till cirkulationspumpen.
#19 - 9 september 2008 12:01
Jag får väl hoppa in jag med då, eftersom du stälde frågan till mig ;)

Jo visst betyder det att pumpen i fråga har ett maximalt arbetstryck, eller vad vi ska kalla det. Maximal tryckhöjd är ju det som brukar anges.

Som du säger så kommer vattenpelaren bara komma upp till maximal tryckhöjd i ett oandligt "högt" rör, och där blir det stopp dvs flöde = 0l/h i hela röret.
Med ett lägre rör kommer det fortfarande finnas ett visst flöde i röret, ju lägre rör ju högre flöde (naturligtvis med en maxgräns beroende på pumpens maxflöde).
#20 - 9 september 2008 12:42
Om man som exempel tar en Eheim Universal 1250 så hittar man en graf med Hmax_m = 2,0m och Q = 20 (l/min) på paketets utsida.

Flödet vid Hmax_0 är alltså 20l/m (1200l/t) men halverat vid 1 meters stighöjd, så rent tekniskt förlorar man ganska mycket juice om man räknar ut avståndet mellan vattenytan och vattenpelarens största höjd i utloppskröken, är avståndet 10cm så försvinner hela 5%

Annons