Pump till stort räkakvarium???

#1 - 13 januari 2007 23:13
Hej, det har varit en del trådar om pumpar men det handlar mest om små kar och nylonstrumpor... ;) Jag har hittat flera halvstora räkor i mitt lilla innerfilter, fluval, och mitt kar är på 250 L...
Nu har jag ett speciellt räkkar med luftdriven pump men attans vad den väsnas... Den räcker inte heller till det stora men jag har mest pump för rörelsen och syresättningen...
Ytrenare kanske??? Var hittar man dem??? :confused:
Som det är nu vågar jag ju inte flytta tillbaka räkorna, som var målet när de fått föröka sig i lugn och ro... :p
#2 - 14 januari 2007 07:12
Jag har ett luftfilter med stor bamseskumpatron på och så har jag ett eheim ytterfilter 2213 och på utsugsröret så sitter en stor skumpatron också så att inte yngel åker ut i pumpen.

Helt perfekt enligt mig då de bägge filterna renar vattnet i det närmsta kristallklart.
+ att det blir bra biologisk rening då filtret varit igång några år :)
#3 - 14 januari 2007 08:12
https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&categoryId=10590&langId=-1&parent_category_rn=10515&top_category=10515

Bra innefilter som jag använder i mitt 110 liters. Finns i olika storlekar. Jättenöjd. Billigt. Köpte den på Södermalmsakvarieaffär. Man kan köper skumpatronen som reservdelar (20 eller 30 sek) och stoppar över insuget ifall man ha en annan filterlösning och vill räkyngelsäkra den...

Hejhopp. Ralp
#4 - 14 januari 2007 09:03
Tackar...

drd skrev:
Jag har ett luftfilter med stor bamseskumpatron på och så har jag ett eheim ytterfilter 2213 och på utsugsröret så sitter en stor skumpatron också så att inte yngel åker ut i pumpen.

Helt perfekt enligt mig då de bägge filterna renar vattnet i det närmsta kristallklart.

+ att det blir bra biologisk rening då filtret varit igång några år :)

Då har du ytterfilter för rening och luftfilter främst för vattenrörelsen??? Men väsnas inte luftfiltret?? Har ett sådant med ett rör och två skumpatroner i räkkaret, är det sånt du menar???
#5 - 14 januari 2007 09:05
Super...

ralp skrev:
https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&categoryId=10590&langId=-1&parent_category_rn=10515&top_category=10515

Bra innefilter som jag använder i mitt 110 liters. Finns i olika storlekar. Jättenöjd. Billigt. Köpte den på Södermalmsakvarieaffär. Man kan köper skumpatronen som reservdelar (20 eller 30 sek) och stoppar över insuget ifall man ha en annan filterlösning och vill räkyngelsäkra den...

Hejhopp. Ralp

Tack för tipset... :p
#6 - 14 januari 2007 09:14
Katharina skrev:
Då har du ytterfilter för rening och luftfilter främst för vattenrörelsen??? Men väsnas inte luftfiltret?? Har ett sådant med ett rör och två skumpatroner i räkkaret, är det sånt du menar???

Njae mitt som jag har i räkkaret är bara med en patron men själva patronerna som jag har kommer från ett sånt med 2 st.
Man kan strypa flödet lite på luftslangen med en liten klämma så låter det inte så mycket.[:o]
Jag har dubbla filter för den ultimata reningen ;) :D
#7 - 14 januari 2007 09:23
Tack för svaret...

Ha de´ bäst...;)
#8 - 14 januari 2007 19:42
Vad väsnas mest? Är det själva bubblet eller luftpumpen?
#9 - 14 januari 2007 20:07
Sonja skrev:

jag tycker både och... hua.. och även om man får tag i en tyst pump så låter den F*N när den får jobba lite :(
#10 - 14 januari 2007 20:22
Jag tänkte att är det själva pumpen så kan man hitta såna som är lite tystare. Jag har en som är väldigt tystlåten, en Schego, tror jag det stavas. Det finns lite olika storlekar, just den jag har kan driva rätt många filter. Men jag minns inte beteckningen på den just nu.
Å andra sidan är mina små ryggsäcksfilter näst intill helt ljudlösa. Dom är suveräna till småkar. Dom heter i alla fall Jebo, och det är minsta storleken.
#11 - 14 januari 2007 20:35
Det är själva bubblet...

Sonja skrev:

Generatorn är tyst om den inte ligger emot något... Ryggsäcksfilter??? Är det ett sådant som vi beskrev med ett rör och 1-2 filterpatroner??? Finns det starkare som skulle fungera i ett stort kar???
#12 - 14 januari 2007 20:58
Nej, det är en annan modell. Det finns större modeller än jag har. Var var det du bodde? Inte Sthlm va? Akvarielagret säljer i alla fall Jebo ryggsäckfilter i flera olika storlekar.
Modellen kan väl bäst beskrivas som ett motordrivet filter som hänger över akvariets ena sida, t ex baksidan om man har utrymme. Ett insugsrör går ner i vattnet, det är det man räkyngelsäkrar med en filtermattebit. Sen suger den upp vatten som går in i själva den utanpåhängande filterbehållaren där man kan lägga in lite filtermatta istället för det lite för täta filtret som finns med. Sen rinner vattnet ner i akvariet som från ett litet lågt vattenfall. det är det som kan låta lite om man inte har väldigt liten fallhöjd.
Jag ska fota det när jag hinner. Har kamera och filter på olika ställen just nu (bor på två ställen).
#13 - 19 januari 2007 13:05
Jag älskar mina Eden 501 ytterfilter. De låter i stort sett inget och har runt 1L filtervolym. Lite synd att de inte säljs här i Sverige, men i Asien är det rätt populärt med små akvariet så de har alla möjliga tillbehör.
#14 - 19 januari 2007 13:23
Katharina skrev:
Generatorn är tyst om den inte ligger emot något... Ryggsäcksfilter??? Är det ett sådant som vi beskrev med ett rör och 1-2 filterpatroner??? Finns det starkare som skulle fungera i ett stort kar???

Ryggsäcksfilter är nog inte så passande för ett 250L akvarium, satsa på ett eheim classic ytterfilter. Iofs så använder akvarielagret ett stort ryggsäcksfilter på deras stora CRS kub. Men ryggsäcksfilter har så liten filtervolym så det lönar oftast inte på stora akvarier.
#15 - 19 januari 2007 14:37
asso, hade du räkor innan eller hittade du dem bara i filtret? :confused:
#16 - 19 januari 2007 14:40
Givet...

asso, hade du räkor innan eller hittade du dem bara i filtret? :confused:

Hade jag räkor som drogs in i innerfiltret och flera dog där innan jag upptäckte det... Sen var jag på min vakt och hittade en medan den levde... Jag trodde att mitt filter var räksäkert... Insuget är för sjutton bara 1,5 mm... ;)

Annons