Pump till Malawi

#1 - 9 september 2011 09:08
Fungerar det här filtret till ett 600 liter malawi

http://www.guldfisken.se/beta/catalo...dff442112bc24c
#2 - 9 september 2011 09:14
nej. för litet. asså när man pratar filter så bör man MINST ha 3 gånger akvarits volym i timmen. i ditt fall MINST 1800l/h. men jag skulle köra på mer.

ett Fluval FX5 skulle vara perfekt.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-fx5-p-4307?osCsid=836396aae688e5150ddff442112bc24c
#3 - 9 september 2011 09:26
ska ha en streamer i också. Fx5 blir för dyrt för mig. jag måste köpa ett 600 liters akvarium. är bara 13
#4 - 9 september 2011 09:37
ja men streamern gör inget för filtret. skaffa ett filter som pumpar minst 2000L/h

om du vill komma undan billigare hade jag skaffat en bakgrund o sen en cirk.pump o fyllt hela bakgrunden med filterkuber.

denna skulle funka med
http://www.pwss.se/product.php?productid=7025&cat=829&page=1
#5 - 9 september 2011 09:51
det är dyrare än ett fx5,
Erik,
#6 - 9 september 2011 10:12
tycker ni att jag ska köpa ett akvarium på 720 liter, man får med ett BTN slimline.
#7 - 9 september 2011 10:23
Jag tycker att 720 är snyggare än ett 600.
Skall du ha ett malawikar, så behöver du inget ytterfilter, det är lättare att köra med innerfilter.
Vill du ha en BTN bakgrund så ska du självklart leta efter det, men det kan vara lika snyggt med en målad bakruta.
Men ett bra råd tycker jag är, försök att få med så mycket som möjligt, gärna aluminiumbänken, 4 st dubbelramper till ett 720 och gärna 2 st innerpumpar,doppvärmar är inte så noga, det kommer du långt med, och som sagt var vill du lägga till pengar till en slimline eller en BTN så går det också bra.Kan du även få med lite snygga stenar till baljan så är det bra.Jag lägger ut en bild på ett 400 liters balja utan ytterfilter, bara 2 st innerfilter, ingen doppvärmare, ingen BTn elller slimline, bara en blå planch limmad på baksidanJanne

malawi.forum24.se
#8 - 9 september 2011 10:33
Du ska inte försöka ha ett lite mindre akvarie just nu då om pengarna inte räcker till? Man måste ju inte slå på superstort direkt heller. Blir ju lätt lite extra saker att lägga pengar på som man kanske inte räknar med från början.
#9 - 9 september 2011 10:34
fast innerfilter tar ju plats i karet och är inte så snygga. hellre då ett ytterfilter. mer filterkapacitet o knappt nått som tar plats i karet.
#10 - 9 september 2011 10:51
Lugna er pojkar, grabben är 13, och har uppenbarligen inte paranteser som bor på östermalm.

innerfilter funkar bra, se bara till att det pumpar runt minst 4-5 ggr vattenvolymen,

nackdel innerfilter = inte så stor filtermassa = rengöring ofta, samt att det syns i karet
fördel innerfilter = kostar bra mycket mindre än ytter.

fördel ytter = stor filtermassa = rengöring sällan, samt att det syns inte i karet.
nackdel ytter = kostar myyyycket om man skall ha lite kvalisort

man kan fixa ett innerfilter som ser inte alltför pjåkigt ut och kostar ganska lite.

köp 4 glasrutor, 3mm tjocka, längd = 40 cm, bredd = 15 cm, limma ihop till en rektangulär tub,
köp en blå filtermassa, klipp till, ner i tuben, cirk pump i toppen med en slang, klart.

tag sedan överbliven akvariesilikon, kleta ut på 2 sidor av glaset, tag sedan ett par rejäla nävar
av torkad akvariegrus, tryck ner i silikonet, vips har du en mojäng som ser ut som botten.....

.
#11 - 9 september 2011 10:58
Jag tycker att 720 är snyggare än ett 600.

Skall du ha ett malawikar, så behöver du inget ytterfilter, det är lättare att köra med innerfilter.

Vill du ha en BTN bakgrund så ska du självklart leta efter det, men det kan vara lika snyggt med en målad bakruta.

Men ett bra råd tycker jag är, försök att få med så mycket som möjligt, gärna aluminiumbänken, 4 st dubbelramper till ett 720 och gärna 2 st innerpumpar,doppvärmar är inte så noga, det kommer du långt med, och som sagt var vill du lägga till pengar till en slimline eller en BTN så går det också bra.Kan du även få med lite snygga stenar till baljan så är det bra.Jag lägger ut en bild på ett 400 liters balja utan ytterfilter, bara 2 st innerfilter, ingen doppvärmare, ingen BTn elller slimline, bara en blå planch limmad på baksidanJanne

malawi.forum24.se
Btn moduler och en målad bakruta eller plansch, går inte att jämföra tycker jag... men det kostar ju en del;)!
" target="_blank">
Innerfilter i ett malawi är undermåligt om man ska se det mer än som cirkulation anser jag, pga avsaknad av växter och av hänseénde till att malawi-arter ställer höga krav på vattenkvalité så krävs det effektiva biologiska filter och då är det, Ytterfilter, filtermoduler eller sump man bör inrikta sig på (om man inte kan tänka sig en 10x10x50 blå filtermatta i karet) iallafall i den här storleksklassen:)

Eller dela av en del av karet med en glasskiva och sätta svart film utanpå enligt den här principen, det förtar inte intrycket av karet!
" target="_blank">
#12 - 9 september 2011 11:04
åheim skrev:
Innerfilter i ett malawi är undermåligt om man ska se det mer än som cirkulation anser jag, pga avsaknad av växter och av hänseénde till att malawi-arter ställer höga krav på vattenkvalité så krävs det effektiva biologiska filter och då är det, Ytterfilter, filtermoduler eller sump man bör inrikta sig på (om man inte kan tänka sig en 10x10x50 blå filtermatta i karet) iallafall i den här storleksklassen:)

agreed
#13 - 9 september 2011 11:05
Visst tar innerfilter lite plats i baljan, lite bökigt att gömma, men jag har hellre innerfilter, på grund utav att jag vill inte ha några slangar utanför karet som kan börja läcka och det är svårt att gömma slangarna utanför och ytterfiltret tar stor plats.
Med rätt mat och tillräcklig filterkapacitet och regelbundna vattenbyten så så behöver man inte hålla på med att rengöra sina filter, jag rengör aldrig mina filter.Janne

malaw.forum24.se
#14 - 9 september 2011 11:14
varför ska ja ha ett litet akvarium och bara får plats med 20 mbunas eller nåt sånt. inte kul. vill ha ytter filter för att tar inte plats i karet, streamer ska jag ha för att det ska blir mer fart på vattnet.
Min kompis vill ha ett piraya kar hur många liter ska det vara?

Erik
#15 - 9 september 2011 11:26
ja om du ska ha ytterfilter får du lägga lite pengar. köp inte ett som är under 1800L/h.
#16 - 9 september 2011 11:28
varför kan jag inte ha ett filter som tar 1500 liter i timmen
#17 - 9 september 2011 12:00
för att det är för litet. man ska inte gå under 3 gånger akvariets volym i timmen. i ditt fall 3x600=1800. men det är minimi det där. helst upp mot 4-5 ggr.
#18 - 9 september 2011 12:23
varför ska pumpen pumpa akvariets volym gånger 3?
#19 - 9 september 2011 12:39
Det behöver den inte, men man måste ha större filtermaterial istället och mera vattenbyten.Janne

malawi.forum24.se
#20 - 9 september 2011 12:43
det är en bra regel för att försäkra sig om att pumpen klarar av att hålla en bra cirkulation och en bra vattenkvalitet.
#21 - 9 september 2011 12:50
Skaffa powerheads och bygg dig filterhörn , billigt och ger stor filterkapacitet samt powerheads är ganska billiga.
#22 - 9 september 2011 13:01
Det är alltid svårt att ge råd, men ser det så här det finns 1000 olika sätt att sköta ett akvarium, det finns inga regler hur det funkar, för att det är så många parametrar, på hur man ska sköta ett akvarium.
Jag försöker att berätta hur jag gör, jag vet att det inte är så många som jag gör och det går ofta emot den så kallade vetenskapen.
Men samtidigt så har jag inga streamers, för att för mig så behövs dom inte, jag har kanonklart vatten och mina fiskar behöver inte dom.

Så det tycker jag är en onödig utgift för en nybörjare, det är även mycket billigare att köpa filtermatta och ett par pumphuvuden istället för ett ytterfilter, jag tycker det fungerar bättre med inner filter, man tappar inte tryck på grund utav att man slipper lyfta upp vattnet.Och man slipper ha en massa slangar som kan läcka på utsidan av baljan
Ja jag kan utveckla det mera, och som sagt var jag tycker, att det inte ska kosta för mycket att starta en balja och jag vet att det inte behöver göra det,av egen erfarenhet.Janne

malawiforum24.se
#23 - 9 september 2011 13:07
Jag hakar på den här tråden. Jag kommer själv få igång ett 530 liters Malawi inom kort. Tänkte ha ett Eheim 2075 (6,5 liters filtermedia) och antingen ett eheim 2048 eller Aquel Unifilter 1000. Tänkte också ha 20-30 mbunas eller liknande. Fonkar det tros?
#24 - 9 september 2011 13:12
Det är väl ett ytterfilter och ett innerfilter, det funkar säkert, men byt hälften av vattnet varje vecka då färgar dina malawisar mycket bättre, och det under förutsättning har bra vatten i kranen.
Jag brukar ha mera mbuna i en så stor balja eller blanda dom med någon haplis eller någon aulonocara, för jag tycker att det är för lite fiskar 20 st i en sådan balja ta istället minst 30.Janne

malawi.forum24.se
#25 - 9 september 2011 13:18
det med cirkulation ficksar jag med en streamer och varför vill malawisar ha strömt vatten.
finns det ingen pump som pumpar 2000 liter i timmen. behöver tips om bra akvariesidor som är pålitliga att köpa ifrån.

erik
#26 - 9 september 2011 13:23
srry, var på första sidan och läste
#27 - 9 september 2011 13:23
Jag hakar på den här tråden. Jag kommer själv få igång ett 530 liters Malawi inom kort. Tänkte ha ett Eheim 2075 (6,5 liters filtermedia) och antingen ett eheim 2048 eller Aquel Unifilter 1000. Tänkte också ha 20-30 mbunas eller liknande. Fonkar det tros?
komplettera hellre med en 2252, den kostar bara ett par hundringar mer än 2048 och mycket mer tryck i den!
#28 - 9 september 2011 13:55
vad är ett powerhead för någonting? vart köper man det? måste man ha tex BTN för att kunna ha ett powerhead med blå filtermassa?
#29 - 9 september 2011 14:01
Det är ett pumphuvud som man sätter en bit filtermatta på . Nej det behöver inte ha BTN, men det är svårt att gömma den annars, men det funkar att ställa en vanlig skifferplatta framför så syns den inte, janne

malawi.forum24.se
#30 - 9 september 2011 14:53
tack, ur mycket kostar mbunas på ett ungefär?
#31 - 9 september 2011 14:59
från ca 40 kr till 120 kr st för yngel i affärer.Janne

malawi.forum24.se
#32 - 9 september 2011 15:02
Googla hamburger mattenfilter för bilder och instruktioner hur filterhörn ser ut och funkar.
#33 - 9 september 2011 16:42
Mange takk. men nu vill inte min mamma eller pappa att jag köper nnåt större kvarium, jag e skit förbannad!!!:mad:

Annons