Pump till Högre akvarium

#1 - 28 juli 2008 00:00
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag just köpte ett litet Högrektangulärt akvarium (längre på höjden än på breden). Nu tänkte jag köpa en pump till det men alla akvariumpumpar ser så klumiga ut och då måste pumpen hänga så högt. Så jag funderade på att köpa en sån där pump som man brukar ha till guldfiskkupor. Sån som står på en rund plata på botten.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Är dem bra och vad kostar dem?[/SIZE][/FONT] :confused:
#2 - 28 juli 2008 17:00
de är billiga, men inte bra... skaffa ett ytterfilter, tar nästan ingen plats i akvariet och ger utmärkt filtrering...
#3 - 28 juli 2008 17:14
Eller om du kan gömma pumpen bakom en bakgrund eller en hög trärot.
#4 - 31 juli 2008 23:43
Jag har en Fluval 4+ till mitt 136 liters högrektangulära akvarium. Jag satt pumpen typ 12 cm under ytan och tog en vanlig akvarieslang(vet ej grovleken) och satte den på luftinsuget där lilla plast/gummi ventilen som sitter på original ska sitta och satte den ventilen längst ute på slangen som är ovanför ytan. Jag drog så pass lång slang så att ventilen går att "manipulera" utanför akvariet.

Kan slänga in en bild om någon undrar hur jag gjort ^^
#5 - 1 augusti 2008 10:39
släng in den då :)
#6 - 1 augusti 2008 11:11
mirrefirre skrev:
släng in den då :)

Ok:p Det är 3 st bilder som visar lite hur det ser ut ;)

ventilen:
http://www.ladda-upp.com/bilder/6990/fluval-4-2B

Utblåset:
http://www.ladda-upp.com/bilder/6991/fluval-4-2B

Hela grejen:
http://www.ladda-upp.com/bilder/6993/fluval-4-2B
#7 - 1 augusti 2008 13:19
ett annat tips om du har ett högt kar lägg filtret på botten med utblåset uppåt, eller som jag gjorde en gång köpte nåt billigt kinesiskt filter i en butik och till det följde det ett spridarrör och en del krökar, satte på krökarna och en slang imellan så filtret stod nära botten men utblåset vid ytan :)
#8 - 3 augusti 2008 20:02
Vandal skrev:
de är billiga, men inte bra... skaffa ett ytterfilter, tar nästan ingen plats i akvariet och ger utmärkt filtrering...

Problemet är att det är ett 37 L akvarium så det blir inge snyggt....
Alla pumpar ser så stora ut.. Varför tillverkas det inte "mini-pumpar"?
#9 - 3 augusti 2008 20:04
Fuzzop skrev:
ett annat tips om du har ett högt kar lägg filtret på botten med utblåset uppåt, eller som jag gjorde en gång köpte nåt billigt kinesiskt filter i en butik och till det följde det ett spridarrör och en del krökar, satte på krökarna och en slang imellan så filtret stod nära botten men utblåset vid ytan :)

Det hade tänkt att man kunde gömma en pump under gruset och bara låta utblåsande vara ovanför gruset. Men då hamnar ju halva sladden i vattnet och nådde inte ner till utaget :(
#10 - 4 augusti 2008 00:16
Nu hittade jag en sådan på internet;
http://www.akvarieshopen.com/bottenfilter-till-kupa-p-125.html

en sån hade jag tänkt mig... Kan den inte funka till ca 40L akvarium?
#11 - 4 augusti 2008 00:20
Nackdelen med just det bottenfiltret är att det drivs med luft, och det låter en hel del.
Annars kan du köpa ett "vanligt" bottenfilter och modifiera det så det blir mindre och driva detta med en pumpskalle. Då får du bara ett VP-rör som går från bottenfiltret upp till pumpen, men får ett genomflöde av vattnet genom hela karet då insug är nere i sanden och utblås uppe vid ytan.
#12 - 4 augusti 2008 12:10
Bottenfilter med powerhead låter som en riktigt bra idé. Dessutom kan man gömma röret ganska så snyggt med växter och rötter. Annars så finns det ju riktigt tysta luftpumpar också...

//C
#13 - 6 augusti 2008 14:46
Bottenfilter med powerhead låter som en riktigt bra idé. Dessutom kan man gömma röret ganska så snyggt med växter och rötter. Annars så finns det ju riktigt tysta luftpumpar också...

//C

Finns det några speciella pumpar som låter extra tyst?
Jag ska nämligen ha akvariet i sovrummet.
#14 - 6 augusti 2008 15:10
Jag har mitt ena 125 liters kar med bottenfilter ca 50 cm från huvudet i sovrummet och det drivs med ett Aquaclear 30 pumphuvud och jag sover gott;).
#15 - 6 augusti 2008 15:28
ansjo skrev:
Jag har mitt ena 125 liters kar med bottenfilter ca 50 cm från huvudet i sovrummet och det drivs med ett Aquaclear 30 pumphuvud och jag sover gott;).

Skulle man på nått sätt kunna lägga en vanlig pump med innerfilter på botten, under gruset så länge "utsprutet" är ovanför sanden?
#16 - 6 augusti 2008 17:41
Svar ja om sladden räcker.
Motfråga, varför i hela friden då?
#17 - 9 augusti 2008 15:41
Gaffel skrev:
Svar ja om sladden räcker.

Motfråga, varför i hela friden då?

För att den inte ska synas så mycket. I ett mindre akvarium är det rätt fult.
#18 - 9 augusti 2008 16:18
Men ett innerfilter som ligger ner på botten tar ganska mycket plats och är heller inte så lätt att dölja på ett snyggt sätt.
Det finns lösningar på de flesta problem, och lösningen i ditt fall är iaf ett bottenfilter som drivs av ett pumphuvud om du inte vill ha ett ytterfilter:).
#19 - 9 augusti 2008 16:21
Men snälla rara, töm karet och montera en 1260 inne i en bottenmodul fylld med filtermatta som du limmar fast i botten, om du är den nogranna typen så spyr du på att ha sladden på 1,7m dinglandes..
#20 - 9 augusti 2008 20:31
chainy skrev:
Skulle man på nått sätt kunna lägga en vanlig pump med innerfilter på botten, under gruset så länge "utsprutet" är ovanför sanden?

Du bör nog ha insuget över sanden oxå om det inte ska bli väldigt igensatt.
Men i all ärlighet tror jag du gör saken mer komplicerad än den behöver vara, skaffa ett minimalt innefilter (mitt ena som är på 3x3x5cm skulle funka som exempel och ser inte så klumpig ut) och sen sätter du det vid ytan, mer behövs inte i ett så litet kar även om det är ovanligt högt.

Annons