Pump till ett 50 liters kar?

#1 - 13 april 2007 16:03
Hej!
Jag har suttit och kikat runt lite bland trådarna, men hittar ingen fråga som är riktigt lik min...
Jag har nu ett Elite Stingray 10-innefilter till mitt nuvarande 26 L kar. Jag undrar nu om det räcker till mitt nya 50 L kar eller om jag måste köpa ett nytt till det? Är det någon som rekommenderar något annat?
Tack på förhand!
Mvh Emma
#3 - 13 april 2007 17:39
Jag ska köra med ett Fluval 2 plus i ett 47 liters. Väntar på bakgrunden, så den är ej igång ännu. Har ett Fluval 1 plus i ett 12 liters, som jag tycker fungerar utmärkt. Därför valde jag fluval igen.

Här har jag köpt min
http://www.pwss.se/product.php?productid=592&cat=621&page=1

Det som du har nu, Elite Stingray 10, rekommenderas till akvarium upp till 38 liter, så det blir för litet.
#4 - 15 april 2007 20:36
Eheims 08-modeller (Pickup, Aquaball) är bra till 50-liters. Fluval vet jag inget om ;)
#5 - 17 april 2007 11:27
Alla verkar vara innsnurrade på innerfilter. Varför Inte köra med ett ytterfilter. Oslagbar rening jämfört med innerfiltrena.
#6 - 17 april 2007 13:01
Skiren skrev:
Alla verkar vara innsnurrade på innerfilter. Varför Inte köra med ett ytterfilter. Oslagbar rening jämfört med innerfiltrena.

Fast till ett 50-liters akvarium är det ju förståss lite "overkill" med ytterfilter....jag skulle ha använt ett Fluval2+, eller ännu hellre gamla sorten (Fluval2)...:D
#7 - 17 april 2007 13:04
Emma860310 skrev:
Hej!

Jag har suttit och kikat runt lite bland trådarna, men hittar ingen fråga som är riktigt lik min...

Jag har nu ett Elite Stingray 10-innefilter till mitt nuvarande 26 L kar. Jag undrar nu om det räcker till mitt nya 50 L kar eller om jag måste köpa ett nytt till det? Är det någon som rekommenderar något annat?

Tack på förhand!

Mvh Emma

jag ver ju inte hur mycket ditt Elite Stingray 10 pumpar per timme, men ett riktvärde är att pumpen skall pumpa åtminstone 4 ggr vattenvolymen per timme....jag skulle köpa ett Fluval2 (+):D
#8 - 18 april 2007 10:42
Jag håller inte riktigt med om att det är overkill.
Allt blir så mycket lättare att sköta om man har ett stort filter vilket man får med ett ytterfilter.
Jag använder t.ex ett eheim 2213 till mitt 40L och det är nog det bästa jag gjort i min akvarie karriär.
#9 - 18 april 2007 14:36
Stort filter är väl bara bra, sen beror det på om man kan skruva ner flödet, vill ju inte ha en malström i guldfiskskålen, sas!

Mina fiskar bygger skumbo och då vill man ju ha endast liten rörelse på vattnet. Jag använder en Resun Magi-200 som funkar fint i 45L vatten.

Annons