Pump till 440 liters

#1 - 3 oktober 2011 20:28
[SIZE=2]Har vart å hämtat ett 440 idag och funderar lite på pump till de. Jag fick med en AquaClear 70 powerhead och en vanlig twin luftpump.
Har en Fluval 4+ till mitt andra 150 liters där det bor 2 stora papegojciklider, 6 malawis, 2 malar, 2 botia. Fiskarna ska flytta till det stora 440 och undrar om jag kan ta båda pumparna och få det att fungera? Är relativt ny på detta med akvarier, har haft en del men bara med lättare fiskar å vanliga innefilter.
Jag fick med nåt filter som jag kan sätta på AquaClear men det kommer bli skitfult och som jag läst hittills så segar det ner skiten.
Vet att de bästa vore att köpa ett ytterfilter men tänkte kolla om jag kan på nåt sätt ändå få de att funka ett par månader med dessa...

[/SIZE]
#2 - 3 oktober 2011 21:24
kör ytterfilter! du har stora fiskar som skitar ner mycket så du behöver stor filtervolym.

sen är det väl kanske inte toppen att köra malawi o pappegojor i samma kar. helt olika världsdelar, dvs att de behvöer olika vattenvärden. o olika temprament. jag skulle antigen byta in malawisarna mot nått från sydamerika eller byta in papegojorna o botiorna o bara köra malawi.

luftpumpen kan du skippa. den dödar bara växter o gör egentligen ingen nytta. inte till att syresätta vattnet iaf.
#3 - 4 oktober 2011 04:05
Nu vill jag inte komma och pungsparka dig här min gode hannes... Men.. just vattenvärdena tror jag spelar mindre roll när man överstiger 3e generationen.. med tanke på att de flesta inte ens har koll på vad filtret egentligen är till för men ändå lyckas få lek på sina fiskar kan det ju inte vara livsviktigt med hela biotop-grejen.. jag säger inte att man inte bör efterlikna vattenvärden när det kommer till iaf vildfångat men jag tror att gemene man är bättre på att efterlikna ph-svängningar än naturliga vattenvärden.. med det sagt ligger det estetiska i betraktarens öga och då säljs det också rosa akvariegrus och blinkande julgranar..
#4 - 4 oktober 2011 06:42
Dom har levt ihop väääldigt länge, det va 4 silverhajar där i innan oxå, köpte hela karet för 3 veckor sen men dom behöver ju större. Dom trivs ihop så länge inte malawisarna simmar vid papegojornas rot, därför ska dom få en egen hörna i det stora. Men det är rätt lugnt och stilla och dom slåss verkligen inte. Min fluval 4 + är det som håller igång 150 liters nu och det funkar utmärkt, får ju rengöra filtret snart men alla fiskarna ser ut att må bra och vattnet är klart.
Fattar däremot inte vad den andra pumpen gör, jag vill ju ha en vanlig innerfilterpump till...men den är nån vanlig cirkulationspump väl?

Annons