Pump på timer?

#1 - 10 september 2008 19:27
hejsan, jag har ett akvarium med en kampfisk och 5 neontetror, jag undrar om jag kan stänga av pumpen nån längre tid utan att skada fiskarna? t.ex. under natten med en timer. kampfisken klarar sig utan pump har jag hört från affären, men hur länge klarar sig tetrorna?
#2 - 10 september 2008 19:31
Risken finns att de klarar sig tills du sätter på pumpen igen;), så det är ingen jättebra idé.
Inner eller ytterfilter?
#3 - 10 september 2008 19:35
Du ska ALDRIG stänga av filterpumpen, att kampfisken överlever beror på att den klarar av att snappa luft från ytan, ditt största problem blir att dina "goda" filterbakterier riskerar att dö under natten, kvar blir dom inte fullt så goda bakterierna som överlever och frodas i syrefattiga miljöer, dessa bakterier kommer att spolas ut i akvariet när timern sen slås på, har du problem med nattsömnen så skaffa ett ytter/innerfilter som inte låter.

Nu var du snabb Anders.. ;)
#4 - 10 september 2008 19:42
Okej, tack för snabba svaren.
Anders, det är en luftpump, med kolfilter på utloppsröret tror jag, som bubblar nått fasligt mycke.
#5 - 10 september 2008 19:49
Ouch, har själv en Stellar luftpump till räkbaljan i sovrummet och jag kör en CO2 slang som jag penetrerat med nål i en slinga längs botten, lackade ur på ljudet så jag borrade i väggen till vardagsrummet mitt i natten (har en slangrulle på 50 meter liggandes) och drog slangen till 300 liters akvariets möbel där jag ställde luftpumpen, dom små bubblorna vänjer man sig snabbt vid, däremot låter ett öppet billifilter så man blir sjuk.

Jag skulle som temporär lösning prova att ta bort kolet och ersätta allt sammans med en stor klump filtermatta som fångar upp och fördelar luftbubblorna på deras väg mot ytan.
#6 - 10 september 2008 19:51
Ouch, har själv en Stellar luftpump till räkbaljan i sovrummet och jag kör en CO2 slang som jag penetrerat med nål i en slinga längs botten, lackade ur på ljudet så jag borrade i väggen till vardagsrummet mitt i natten (har en slangrulle på 50 meter liggandes) och drog slangen till 300 liters akvariets möbel där jag ställde luftpumpen, dom små bubblorna vänjer man sig snabbt vid, däremot låter ett öppet billifilter så man blir sjuk.

Jag skulle som temporär lösning prova att ta bort kolet och ersätta allt sammans med en stor klump filtermatta som fångar upp och fördelar luftbubblorna på deras väg mot ytan.
#7 - 10 september 2008 19:54
Gaffel, det kan funka ja, få lite mindre bubblor så låter de mindre, tack för tipset!
#8 - 10 september 2008 19:56
Kom ihåg att mattan helst bör nå precis under vattenytan.
#9 - 10 september 2008 20:48
Fluffee skrev:
Okej, tack för snabba svaren.

Anders, det är en luftpump, med kolfilter på utloppsröret tror jag, som bubblar nått fasligt mycke.

Aha, då kör du med ett runt bottenfilter? Vilket som så är det ingen bra idé att stänga av filtret utan vill du köra med bottenfilter kanske du kan skarva på en liten cirkulationspump så du slipper höra bubblandet? Är det ett akvarium eller en rund skål du har?

Annons