Pump och filter

#1 - 7 maj 2004 17:20
Jag har en Eheim 2213 till mitt 222 liters akvarium. Jag tycker att det är lite dåligt flås i det. Jag undrar även vad jag ska använda för filtermateriel. När jag köpte det så sa han jag köpte det av att jag skulle fylla det med "makaroner" och sedan med vit vadd. Räcker det?

Jag har ett utrymme bakom min bakgrund, i hörnet så att säga. Kan jag fylla det med något filtermateriel och sätta insuget till pumpen där för att få bättre filtrering? Har ni något annat bra förslag på effektiv filtrering?

#2 - 7 maj 2004 17:47
Nerifrån och upp, knappt 1 l makaroner (Ehfimech), ett lager grönt trassel (Ehfifix), ca. 2 l Ehfisubstrat och vadd (Ehfisynt) på toppen är Eheims "standardfyllning". 2213 är ett jättebra filter, men enligt mitt förmenande lite litet till ett 222-liters.
Visst kan man kunna göra som du tänkt med bakgrunden, men lite mer cirkulation skulle nog inte skada. Skulle det gå att sätta ett innerfilter eller en liten cirkulationspump bakom bakgrunden ?
#3 - 7 maj 2004 19:27
Surfade runt lite här på Zoopet och kom fram till att ett innerfilter nog vore en bra idé, om det får plats. Ska undersöka saken vidare. Har du något tips på ett bra innerfilter?

#4 - 8 maj 2004 16:09
Som skall sitta bakom bakgrunden ?
Svårt att råda när man inte ser hur det ser ut, men som innerfilter tycker jag Fluvals verkar bra och prisvärda, men Eheims kraftpaket (2252) pumpar på bra oavsett hur igensatt skumpatronerna så det mindre (2048) borde väl inte vara sämre det.
Det finns andra som också är bra, men Eheim och Fluval är det jag har erfarenheter av.
#5 - 9 maj 2004 09:01
Ja, jag tänkte sätta innerfiltret bakom bakgrunden. Min bakgrund är ett hemmabygge, men är konstruerad som en BTN, utan mellanrum mellan det bakre glaset och bakgrunden. Alltså endast med ett trekantigt hålrum i ena hörnet.

Funderade på att bygga om ett innerfilter med elektrikerrör och mer filtermassa. Är det bättre att bara köpa ett pumphuvud och bygga om det?
#6 - 9 maj 2004 14:57
Ta en titt på Aquaclear 802 eller 402 ( http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=464 ), som gjorda för att kopplas ihop med elrör, 20 mm har jag för mig.
#7 - 9 maj 2004 19:46
Ahh, tack för hjälpen, ska sätta i gång med modifieringen imorgon.

Annons