Pump i yngelakvarie

#1 - 3 juni 2007 07:18
Hej,
Jag inser nu att detta är mitt första inlägg men jag har ""lurkat" omkring här ett tag och vill tacka alla smarta svarare och frågare.

Jag har inrett ett 100-liters akvarium vid sidan av det stora akvariet. Där har jag tänkt att stoppa in tjocka honor av t.ex. guppy och platy (var för sig) när deras tid att "föda" närrmar sig, eller stoppa in lekpar.

Så jag har läst en del om detta och fixat med växter, javamossa och införskaffat luftpump som driver ett svampfilter vilket många rekommenderar eftersom så ynglen inte kan sugas in i pumpen, och add de tydligen kommer att äta på svampfiltret.

Men, jag tycker att det bubblar på tok för mycket för att det ska vara trivsamt för de små liven (t.ex vanliga eller Endlers guppy). Dessutom låter det för mycket för att jag ska tycka att det är roligt.

Kan man använda ett svagt innerfilter eller har ni nån annan bra lösning?
#2 - 3 juni 2007 07:32
Det finns yngelsäkra innerfilter, annars så kan du använda ett ytterfilter med skummpatron på insugsröret.
#3 - 3 juni 2007 07:39
Tack för svaret, vet du något märke och sort på yngelsäkra innerfilter?
#4 - 3 juni 2007 07:53
Aquael Turbofilter är yngelsäkra pga skummgummipatronen över insuget, det följer med zeolit som filtermaterial men om du vill kan du byta ut det mot tex filtermatta.
http://www.pwss.se/home.php?cat=618
Deras skummgummipatron torde fö även gå bra att använda till soderbergs tips

En annan variant är att du bygger en filterhörna.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1992
#5 - 4 juni 2007 16:36
jag kör med pumphuvud som ja sen sätter en filtermatta på

du kan också ta där plastkåpan på ett innerfilter påsåsätt har du en filterpatron direkt mot vattnet o yngel kan inte fastna nånstans dom brukar även äta av det som fastnar ytterst på filltret
Bilagor:
#6 - 5 juni 2007 16:34
Använd vilket innerfilter som helst, men trä en strumpbyxa över det. Du får rengöra ofta, men det är noll chans att ynglen dras in.
#7 - 5 juni 2007 16:37
Vi har ett powerhead med en skumgummipatron på, funkar kanon :)

Annons