Ursprungligen skickat av Miapia
Jag har nyligen skaffat en guldfiskskål med två guldfiskar. Jag köpte även ett bottenfilter med luftpump. Min fråga är om jag alltid, dvs dygnet runt, måste ha igång pumpen eller om det är okej att stänga av den på natten?
Hej!
Välkommen till oss galningar på zoopet!
Det måste vara en gigantisk skål du har med bottenfilter och allt. Jag har ett litet kar på 17 liter som jag har till yngel samtsjukstuga och som karantän, alltså tillfällighetskar. I den har jag pumpen på jämt vilket jag tycker är det bästa.
Om den vässnas mycket så försök att ta på den och se om den låter mindre då. Den kanske vibbrerar mot glaset så det blir missljud så det stör dig när du ska sova. Hjälper inte det så ska du nog höra med affären du köpte den utav och kolla om det verkligen ska vara så.
Då det ofta är mycket diskussioner här om guldfiskar och slöjisar pga skålar och för små akvarium så vill jag påminna dig om att ta reda på hur stor just din art blir och byter upp dig i storlek på kar efter ett tag när dom är större/äldre. Det är ju aldrig kul att ge dom ett allt för trångt liv hos dig. Fast detta har du säkert redan tänkt på.
Lycka till med dina fiskar!