Pump i BTN modul R

#1 - 30 mars 2013 12:31
Hej,

Har i många år haft en btn filtermodul R
http://www.pwss.se/product.php?productid=2197&cat=1252&page=2

I denna har jag då haft filtermassa (doh) och en cirkulationspump. Har alltid kört en aquacler 70 (1300l/h http://www.pwss.se/product.php?productid=1899&cat=284&page=1)

Kapaciteten är bra, men tyvärr är den lite för stor. Så den ligger mot glaset och vibrerar lite. Skapar en massa oljud. Det är inga problem med pumpen. Är rengjord, och låter inget alls om man har den fritt i vattnet.
Har redan testat att kapa bort utröret på den, kortat det, använt olika sorters rörkopplingar ut genom filtermodulen, haft den på sugproppar, utan sugproppar fast med filtermatta bakom för att minska vibrationerna. Inget har hjälpt.

Jag kan ju inte vara ensam att ha denna modulen :P Vad har ni för cirkulationspump i denna modulen, alternativt vilken pump är kompaktare än denna, men med samma kapacitet?

Mvh

Stefan
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 mars 2013 13:07
Verkar lite underligt att den kan vibrera mot glaset även när du har en svampbit sol ligger emellan.
Går det inte att vrida på pumphuvudet så att den kommer längre från glaset - det bverkar ju finnas utrymme för det om man ser på fotot
#3 - 30 mars 2013 17:07
Verkar lite underligt att den kan vibrera mot glaset även när du har en svampbit sol ligger emellan.

Går det inte att vrida på pumphuvudet så att den kommer längre från glaset - det bverkar ju finnas utrymme för det om man ser på fotot

Jag har provat och provat och provat. Jag tror det kan vara så att det är röret som går igenom modulen som tvingas upp mot överkanten hålet, då pumpen ligger i tryck. I och med att den ligger mot pvc-plasten så fortplantas ljudet genom modulen in till glaset.
Det är runt 5mm mellan pump och glas, så jag håller med, det är konstigt. Har 2 likanda pumpar till i karet, fast i en större modul. Inte ett ljud. Och dessa har jag provat att sätta in i R-modulen. Då blir problemet det samma.
#4 - 30 mars 2013 17:09
Sedan så har jag egentligen ett problem till med denna pumpen. Som ni ser på bild 2 så blir filtermodulen väldigt ineffektiv då jag bara kan fylla upp den till hälften. Pumphuvdet är såpass högt.
Skulle vara intressant att se hur andra gjort i denna modulen. Känns som att det bara kan bli bättre! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 mars 2013 17:28
Stew skrev:
Jag har provat och provat och provat. Jag tror det kan vara så att det är röret som går igenom modulen som tvingas upp mot överkanten hålet, då pumpen ligger i tryck. I och med att den ligger mot pvc-plasten så fortplantas ljudet genom modulen in till glaset.

Det är runt 5mm mellan pump och glas, så jag håller med, det är konstigt. Har 2 likanda pumpar till i karet, fast i en större modul. Inte ett ljud. Och dessa har jag provat att sätta in i R-modulen. Då blir problemet det samma.

Och varför har du ett hårt rör som går igenom modulen? Jag hade använt en slang och sedan bara använt en 90 graders hård rörböj
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 mars 2013 17:29
Stew skrev:
Sedan så har jag egentligen ett problem till med denna pumpen. Som ni ser på bild 2 så blir filtermodulen väldigt ineffektiv då jag bara kan fylla upp den till hälften. Pumphuvdet är såpass högt.

Skulle vara intressant att se hur andra gjort i denna modulen. Känns som att det bara kan bli bättre! :)

Förstår jag liksom inte heller - det är väl bara att fylla på runt om pumpen med filtermattekuber
#7 - 30 mars 2013 17:32
Jag behöver två böjar, en ut från huvudet som pekar uppåt, och en som sedan gör att vattnet går vertikalt igen genom hålet. Jag använder så mycket slang som det går. Den biten som sticker ur modulen är slang, sedan är det en liten rörbit på denna, för att kunna styra strålen lite. (gjorde hålet i modulen med en lite för stor vinkel uppåt, så det porlar något hiskeligt om jag inte tvingar ner strålen lite).
Det är så tajt så att mängden slang blir så liten, skapar därmed väldigt lite flexibilitet. De båda böjarna tar upp all plats.
#8 - 30 mars 2013 17:34
Förstår jag liksom inte heller - det är väl bara att fylla på runt om pumpen med filtermattekuber

Men det blir väl bara filtrering om vatten strömmar genom filtermassan. Ligger den bredvid pumpen och gubbar så är ju mängden vatten som strömmar genom väldigt liten. Klart, det blir ju ett vattenutbyte där också, även om det inte blir lika stort som under insuget. Så visst borde jag tjäna lite på det.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 mars 2013 17:40
Stew skrev:
Men det blir väl bara filtrering om vatten strömmar genom filtermassan. Ligger den bredvid pumpen och gubbar så är ju mängden vatten som strömmar genom väldigt liten. Klart, det blir ju ett vattenutbyte där också, även om det inte blir lika stort som under insuget. Så visst borde jag tjäna lite på det.

Det blir filtrering överallt men så klart så blir filtreringen effektivast i den lägre delen - men vatten väljer alltid den lättaste vägen och blir det lite skit som samlas utefter den kortaste vägen så söker sig vattnet nya vägar
#10 - 30 mars 2013 17:41
Det blir filtrering överallt men så klart så blir filtreringen effektivast i den lägre delen - men vatten väljer alltid den lättaste vägen och blir det lite skit som samlas utefter den kortaste vägen så söker sig vattnet nya vägar

Sant. Ska fylla upp hela kammaren. Det blir ju inte sämre. Helt sant.
#11 - 31 mars 2013 08:09
Finns det ingen som har samma modul som mig här? Hur har ni gjort?
Har som sagt inte lyckats få fram en bra lösning på över 4:a år nu. Men då har jag inte köpt en massa nya pumpar, det har jag inte råd med. Utan får prova med det jag har hemma. Så får jag rekomendationer på en pump med tillhörande slangar/böjar som fungerar så kan jag köpa det. Men det blir för dyrt för mig att chansa :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 31 mars 2013 08:26
Stew skrev:
Finns det ingen som har samma modul som mig här? Hur har ni gjort?

Har som sagt inte lyckats få fram en bra lösning på över 4:a år nu. Men då har jag inte köpt en massa nya pumpar, det har jag inte råd med. Utan får prova med det jag har hemma. Så får jag rekomendationer på en pump med tillhörande slangar/böjar som fungerar så kan jag köpa det. Men det blir för dyrt för mig att chansa :)

Jag har tidigare hadt den modulen och även det pumpmärket och det var inga problem - men det var många år sedan så jag minns inte riktigt hur jag gjorde.

Dock tycker jag att slangen och pumpplaceringen ser konstig ut - jag hade definitivt pumpen på något annat sätt
#13 - 31 mars 2013 12:33
Ja jag får inte till det på något bättre sätt. Huvudet är ju så högt, och både utblås och insug är längst ner. Så det måste stå upp, lodrätt. Då kommer utblåset långt ner, typ 15cm under vattenytan. Då måste jag göra någon "S" böj för att få utblåset på rätt ställe. Hade jag kunnat hitta en annan kompaktare pump, mer lämplig för denna modul så hade jag kanske kunnat lösa det snyggare.
Jag hade ju kunnat borra ett nytt hål i modulen längre ner, men då hamnar det 15cm under vattenytan, och då får jag sämre cirkulation (måste rikta strålen uppåt).

Skulle som sagt vara intressant att se hur andra gjort, pump-modell och kopplingar samt hål genom modulen.

Mvh

Stefan
#14 - 31 mars 2013 16:57
Jag tycker nog att aquaclear har ganska skramliga pumpar (iallafall min 50). Men det du behöver är en pump som du kan placera så att utblåset pekar uppåt;) Jag kan rekomendera hydor seltz, dem är reltivt små och kraftfulla. Jag har seltz L20 och den är kanon. En L30 (1200L/t) skulle nog göra sig bra i din modul och då behöver du bara en böj på slangen. https://www.google.se/search?q=hydor+seltz+l30&hl=sv&client=opera&hs=GyM&channel=suggest&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=wWpYUc7qEMWH4gSOroDACg&ved=0CDwQsAQ&biw=1006&bih=687
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 31 mars 2013 17:30
åheim skrev:
Jag tycker nog att aquaclear har ganska skramliga pumpar (iallafall min 50). Men det du behöver är en pump som du kan placera så att utblåset pekar uppåt;)

Men jag har haft Aqua Clear pumpar liggande så att utblåset varit uppåt
#16 - 31 mars 2013 18:12
Jorå det har jag med haft men i det här fallet fick jag uppfattningen att den inte fick plats på det sättet. Sen att hydor är mindre och får lättare plats och med riktiga slanganslutningar och bra mycket tystare (i mitt fall) så kan jag tycka att det kan vara trevligt att fasa ut aquaclear, eller är det bara jag som upplever dem rejält ljudliga? Jag har jämfört aquaclear 50, aquarium systems 1200, sicce 0.5, aquaEl 1000, eheim 1048 och hydor L20 i samma filterkammare. Aquaclear ganska klart mest ljudlig och tystast hydor, eheim, aquael men i min filterlösningen är det fördel om den har slanganslutningar som eheim och hydor.
#17 - 31 mars 2013 19:50

Dels får inte pumpen plats liggandes, men sedan om man lägger den så hamnar ju insuget i samma nivå som utblåset. Vattennivån i modulen sjunker ju när man drar igång pumpen, och då går vattennivån ner under insuget så att den suger luft. I så fall får jag dra en slang från insuget neråt. (Jag kan ju borra upp för fler raster så att detta löser sig, men det känns lite overkill)
Men hur som helst, model 70 får inte plats liggandes rent mekaniskt. Pumpen är såpass hög.

Mvh

Stefan
#18 - 1 april 2013 19:47
Har nu köpt två stycken eheim compact 1000. Väldigt kompakta och ger högre effekt (då de är två). Dessa borde jag kunna manipulera hur jag vill i modulen i och med att de är så små.
De har även ryktet om sig att vara tysta. Nuvarande pump har flertalet ansett vara brötig. Jag är iofs nöjd med den, i de övriga karen. Tycker inte den väsnas så mycket. Bra pump för en billig peng.
Hoppas att det gör stor skillnad med eheim-pumparna.
#19 - 5 april 2013 08:41
Hur gick det Stew, blev det en stor skillnad?
#20 - 5 april 2013 16:39
Pump i BTN modul R

åheim skrev:
Hur gick det Stew, blev det en stor skillnad?

De har inte dumpit ner än. Gör en rapport med lite bilder sedan. Tar nog några dagar till. Beställde från Tyskland.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#21 - 8 april 2013 15:40
Stew skrev:
De har inte dumpit ner än. Gör en rapport med lite bilder sedan. Tar nog några dagar till. Beställde från Tyskland.

Ok hoppas du blir nöjd, jag själv är ingen fan av compact pumparna (600, 1000). Angående aquaclearpumparna så tycker jag inte dem är brötiga utan är ganska tysta men de har oftast ett skrammel från impellern, som iofs är ganska diskret eftersom sånt ljud inte fortplantar sig så bra i akvariet. Om man sätter en riktigt mjuk (silicon) slang mellan pump och modul så brukar resonansen inte få fäste och det brukar bli tyst och trevligt runt akvariet.
#22 - 9 april 2013 16:11
Hej,

Här kommer en liten uppdatering. Har nu stoppat i 2 eheim compact pumpar. 2000l/h istället för 1400l/h. Ljudnivån är något lägre, samt att alla vibrationer är borta. Men bäst av allt, jag fick plats med båda, utan några som helst problem. Nu kunde jag lägga dem ner så att utblåset pekade uppåt. Satte bara en 90 grader böj. Kommer bli så mycket enklare att göra rent pumparna nu.

Upptäckte till min fasa ett fiskkadaver inne i modulen. Har ingen aning om hur den lyckats ta sig in dit. Hoppat över modulen? Finns ett litet mellanrum mellan modulen och täckglaset... Nåja. Det lär vara en engångshändelse.

Gillar de nya pumparna skarpt. Känns i denna modulen som ett mycket bättre val än den gamla aquaclearen.

Mvh
Stefan
#23 - 9 april 2013 18:39
Pump i BTN modul R

Ingenting blir någon gång bättre än aquaclear <3
#24 - 9 april 2013 19:48

Varför inte?
#25 - 11 april 2013 18:59
... Jag undrar också vad motiveringen till det påståendet är:p (bättre än compact tycker jag iofs (tystare))
#26 - 11 april 2013 19:45
Kraftfull, prisvärd, rejäl.

Och jag kan inte minnas att något av mina filter har strulat en enda gång.

Men, jag spelar ju på rätt planhalva i övrigt också ;)
#27 - 11 april 2013 20:03

Men, jag spelar ju på rätt planhalva i övrigt också ;)
Du menar hagen försepråkare;) vilket iofs inte är helt galet;)
#28 - 11 april 2013 20:05
åheim skrev:
Du menar hagen försepråkare;) vilket iofs inte är helt galet;)

Ja :P
#29 - 11 april 2013 20:30

Du har fel i ditt påstående.
I mitt fall blev det bättre. Två eheim compact 1000, låter mindre och pumpar mer än 1 stycken aquaclear 70. (och då pratar jag om det rena, konstanta ljudet, inte problemljudet som jag upplevt med min aquaclear. Hade aquaclearen haft onormalt hög ljudnivå så hade jämförelsen inte varit korrekt)
Har haft ett lass med aquaclear genom åren, och kvaliten är god, det kan jag hålla med om. Men att säga att inget någon gång blir bättre än aquaclear är fel.

Mvh

Stefan
#30 - 11 april 2013 20:46
Stew skrev:
Du har fel i ditt påstående.

I mitt fall blev det bättre. Två eheim compact 1000, låter mindre och pumpar mer än 1 stycken aquaclear 70. (och då pratar jag om det rena, konstanta ljudet, inte problemljudet som jag upplevt med min aquaclear. Hade aquaclearen haft onormalt hög ljudnivå så hade jämförelsen inte varit korrekt)

Har haft ett lass med aquaclear genom åren, och kvaliten är god, det kan jag hålla med om. Men att säga att inget någon gång blir bättre än aquaclear är fel.

Mvh

Stefan

Att de är bra nu innebär ju faktiskt inte att de är bra sen, något Eheim har visat mig ett par gånger.

Att två pumpar som pumpar 1000 lh/vardera slår EN pump som pumpar typ 1500 är väl önskvärt, annars hade Aquaclear vunnit rätt rejält :P Det skulle väl till en compact 2000 för att göra allt rättvisa ändå?
#31 - 11 april 2013 20:50
Pump i BTN modul R

Att de är bra nu innebär ju faktiskt inte att de är bra sen, något Eheim har visat mig ett par gånger.

Att två pumpar som pumpar 1000 lh/vardera slår EN pump som pumpar typ 1500 är väl önskvärt, annars hade Aquaclear vunnit rätt rejält :P Det skulle väl till en compact 2000 för att göra allt rättvisa ändå?

Det får tiden utvisa. Men att säga att aquaclear alltid är bättre är fel. Det är din personliga åsikt som säkert en del men långt ifrån alla delar. Eheim har ett tämligen gott rykte om sig. Om inte något ändrats radikalt de senaste åren. (Haft en paus från hobbyn)

#32 - 11 april 2013 20:53
Pump i BTN modul R

Sedan pumpar aquaclearen 1300. Nästan jämförbart med 1 compact alltså. Nu får jag 700l/h mer. Med lägre ljudnivå. Känns som en vinst för mig iaf :)

Nu sova. Gonatt :)

#33 - 11 april 2013 21:17
Nja.. 1514 ska visst ac 70 leverera. Natti natti[:-89]
#34 - 11 april 2013 21:29
åheim skrev:

Ajfan, hade fel med 14 liter :P
#35 - 11 april 2013 21:34
Ajfan, hade fel med 14 liter :P
Tell me abot it Mr noll koll:D
#36 - 11 april 2013 21:36
åheim skrev:
Tell me abot it Mr noll koll:D

;D

Nu ska jag gå och sova jag med, i min egen hage(n) ;)
#37 - 11 april 2013 22:17

;D

Nu ska jag gå och sova jag med, i min egen hage(n) ;)
Jaaa, jag vet inte... de är lite som att jämföra äpplen o päron. Compact är byggd för att orka lyfta och aquaclear för att bara blåsa så mycket som möjligt så att säga. Har man filterlösningen inne i karet så är ju dock lyftkraft av underordnad betydelse.

Vadå... sova...varför då? [:-53][:-9]
#38 - 14 april 2013 15:04
Kom just på en annan fördel med att ha två pumpar istället för en. I och med att de går i samma filterkammare, så kan jag ha ett avstängt under dagtid. Så jag stoppade dit en timer och kör den ena pumpen då vi inte brukar vara i rummet (vardags/tv-rummet).
Nu blev det ytterliggare lite tystare :)
#39 - 14 april 2013 15:57
åheim skrev:

Ja :P Läste fel på pwss där med nattmössan på: 1320 liter. 1514 liter/tim
#40 - 2 oktober 2013 18:44
Jag spinner vidare lite på det här med aquaclear vs compact och lägger till Aquael i ekvationen! Kör en Aquael cirkulator 1000 i en filterbakgrund och den är otroligt tystgående men jag hade inget att göra och testade därför min aquaclear 50 i det systemet (inget kunde ju slå aquaclear enligt Mathias;)) och jädrar vilken skillnad, då började det skrammla och föra ett himla liv. Mina tetror blev likbleka och trodde nog undergången var näre förestående! Den pumpade liiite mer än min Aquael men jag bytte genast tillbaka och fiskarna färgade då ut omgående igen!

Min slutsats är att ljud kan vara stressande för både fisk och människor och att "Inget slår en AquaEL":D

Stew, är du inte tillfreds med dina compact kan jag rek. att testa och dem är ju dessutom billiga:)

Annons