pump hjälp!

#1 - 3 juli 2008 06:41
Hej, jag är nybörjare med akvarium och fick mitt första lilla akvarium med fisk igår. nu är det så att jag även fick en pump som heter: superfish airflow 1 och den bubblar JÄTTE mycket och jag undrar om det går att ställa in kapacitet någonstans tacksamm för svar.hej
#2 - 3 juli 2008 06:48
Pumpen du refererar till är en ren luftpump, om den tål att regleras genom ex en minitving på luftslangen får du kontrollera i din användar manual.
#3 - 3 juli 2008 06:49
googlade på den och det liknar en vanlig luftpump som man kopplar till tillexempel en syresten. Vissa har ett reglage för att kunna styra luftutsläppet men det brukar isåfall nog va rätt synligt så är det något slags reglage på den så testa att skruva lite på det.

Vill bara fråga också, har du någon filterpump i akvariet med, ett så kallat ytter- eller innerfilter?
#4 - 3 juli 2008 06:53
nej jag har inget filter.
#5 - 3 juli 2008 06:57
Berätta gärna lite om karet storlek ( hur många liter vatten det går i), hur många fiskar du har i och om du enbart har helt nytt vatten i eller om du har fått vatten med som använts i akvarium innan så att säga "inkört" akvarievatten.

Anledningen till att jag frågar detta är att helt nytt vatten inte innehåller nödvändiga nyttobakterier som krävs för att ditt akvarium ska må bra.
#6 - 3 juli 2008 07:00
jag gjorde en liten tving på böj på slangen och tejpade, det blev perfect bubblor, men kan inte pumpen överhettas när man gör så?
#7 - 3 juli 2008 07:07
de är nytt vatten från kran men jag hällde i beredningsmedel och lät det verka lite innan jag släppte i fiskarna. akvariumet rymmer bara 8 liter, jag har 2 svärdbärare.