pump hjälp!

#1 - 3 juli 2008 06:41
Hej, jag är nybörjare med akvarium och fick mitt första lilla akvarium med fisk igår. nu är det så att jag även fick en pump som heter: superfish airflow 1 och den bubblar JÄTTE mycket och jag undrar om det går att ställa in kapacitet någonstans tacksamm för svar.hej
#2 - 3 juli 2008 06:48
Pumpen du refererar till är en ren luftpump, om den tål att regleras genom ex en minitving på luftslangen får du kontrollera i din användar manual.
#3 - 3 juli 2008 06:49
googlade på den och det liknar en vanlig luftpump som man kopplar till tillexempel en syresten. Vissa har ett reglage för att kunna styra luftutsläppet men det brukar isåfall nog va rätt synligt så är det något slags reglage på den så testa att skruva lite på det.

Vill bara fråga också, har du någon filterpump i akvariet med, ett så kallat ytter- eller innerfilter?
#4 - 3 juli 2008 06:53
nej jag har inget filter.
#5 - 3 juli 2008 06:57
Berätta gärna lite om karet storlek ( hur många liter vatten det går i), hur många fiskar du har i och om du enbart har helt nytt vatten i eller om du har fått vatten med som använts i akvarium innan så att säga "inkört" akvarievatten.

Anledningen till att jag frågar detta är att helt nytt vatten inte innehåller nödvändiga nyttobakterier som krävs för att ditt akvarium ska må bra.
#6 - 3 juli 2008 07:00
jag gjorde en liten tving på böj på slangen och tejpade, det blev perfect bubblor, men kan inte pumpen överhettas när man gör så?
#7 - 3 juli 2008 07:07
de är nytt vatten från kran men jag hällde i beredningsmedel och lät det verka lite innan jag släppte i fiskarna. akvariumet rymmer bara 8 liter, jag har 2 svärdbärare.
karet är väll 30-40 cm. först ville jag ha en kampfisk för det stog på lappen i affären att den behövde 20cm> men han i affären sa att jag va tvungen att ha doppvärmare för en sån och pappa sa att det inte fick plats i akvariumet, så det fick bli 2 svarta svärdbärare de dumma va att det stog antigen 60cm> eller 80cm> asså mer än mitt kar.hehe nu fick du "lite" info.
#8 - 3 juli 2008 07:09
jag gjorde en liten tving på böj på slangen och tejpade, det blev perfect bubblor, men kan inte pumpen överhettas när man gör så?

Jag refererar till mitt tidigare svar, läs din användarmanual..

Ledsen men jag lämnar den här diskussionen, hade akvariet varit 60-80 liter så hade jag med glädje hjälpt dig men eftersom den livsbetingande miljön i 8 liter vatten är lika med NOLL vill jag påstå att ditt intresse för hobbyn kommer att dö ut i samband med att algerna etablerar sig och äter upp det sista syret om ungefär 2 veckor och fiskarna dör, om du nu inte lyckas mata ihjäl dom innan dess, tro mig själv skulle jag ALDRIG klara av att hålla annat än vattenloppor i 8 liter akvarievatten.
Helleri
Maculatus
#9 - 3 juli 2008 07:14
de kostar pengar jag inte har nu och sen tycker jag att karet är så litet så det tar ju upp mycket av fiskarnas yta, det stog inget om pumpen mer en garanti och grejjer i manualen.
#10 - 3 juli 2008 07:16
om du har tid så mät ditt kar höjd, djup och längd - då kan man lätt räkna ut hur många liter det ryms i karet

säg att ditt kar är till exempel

längd 40 cm
djup 30 cm
höjd 30 cm

då tar man 4 x 3 x 3 = 36 och det är ungefärligt hur många liter dit kar rymmer.
#11 - 3 juli 2008 07:17
Gaffel skrev:
Jag refererar till mitt tidigare svar, läs din användarmanual..

Ledsen men jag lämnar den här diskussionen, hade akvariet varit 60-80 liter så hade jag med glädje hjälpt dig men eftersom den livsbetingande miljön i 8 liter vatten är lika med NOLL!

Är det denna typen?

Eller denna typen?

tror det rymmer mer egentligen... får se efter måtten är gjorda och uträkningen....
#12 - 3 juli 2008 07:33
inte platyn jag har en svart svärdbärare..
#13 - 3 juli 2008 07:34
de är nytt vatten från kran men jag hällde i beredningsmedel och lät det verka lite innan jag släppte i fiskarna. akvariumet rymmer bara 8 liter, jag har 2 svärdbärare.

karet är väll 30-40 cm. först ville jag ha en kampfisk för det stog på lappen i affären att den behövde 20cm> men han i affären sa att jag va tvungen att ha doppvärmare för en sån och pappa sa att det inte fick plats i akvariumet, så det fick bli 2 svarta svärdbärare de dumma va att det stog antigen 60cm> eller 80cm> asså mer än mitt kar.hehe nu fick du "lite" info.

om ditt kar enbart rymmer 8 liter och inte är en skål

så betyder det att om ena sidan är 30 centimeter som du nämner

att de andra sidorna är ca 15 centimeter respektive 20 centimeter ( till och med lite mindre)

men ska bli intressant att se måtten
#14 - 3 juli 2008 07:34
jag räknade ut 8 liter det fick plats med 8 stycken 1litersflaskor.,,
#15 - 3 juli 2008 07:35
egentligen är det ett terrarium
#16 - 3 juli 2008 07:36
har du linjal hemma borde räcka med en 30 cm linjal för att kunna mäta karet?
#17 - 3 juli 2008 07:47
#18 - 3 juli 2008 07:57
bredd 30 cm höjd 15 cm hur mäter man djup då är dålig i matte.
#19 - 3 juli 2008 08:02

djup är längden från frontrutan till bakrutan
#20 - 3 juli 2008 08:02

jadu..om du har mätt höjden och bredden så har du bara en kant kvar eller hur? :) ta och mät kortsidan av akvariet.. från höger framsidahörn till höger baksida hörn..
#21 - 3 juli 2008 08:03
djup är längden från frontrutan till bakrutan

sorry.. du var snabbare där än mig :D
#22 - 3 juli 2008 08:11
djupet är då 17 cm
#23 - 3 juli 2008 08:16
djupet är då 17 cm

du har möjligtvis inte ngn bild på akvariet??
#24 - 3 juli 2008 08:24
Om du sitter framför akvariet så har du ju bredden från höger till vänster, höjden uppåt. och djupet är från dig (bakåt).
Volmen är höjden x bredden x djupet.
Räknar du i decimeter får du literantalet direkt.

Du har bredd 3 dm och höjd 1,5 dm. Om djupet är 2 dm så har du 9 liter.

Det är ett alldeles för litet akvarium för att det ska gå att sköta ordentligt. Ju större akvarium, desto lättare att få fint.

Det som är problemet är att du matar, fiskarna bajsar, och det där ska ta vägen nånstans. Och då bildas det något som heter nitrit, som är jättegiftigt för fiskarna.
Därför har man ett filter där det bildas en bakteriematta som bryter ned nitriten till ofarliga ämnen.

Problemet med det är att de ämnena är gödning för alger och växter.
För att inte få hela akvariet till en grön algsoppa, och helt igenväxt med växter, byter man vatten med jämna mellanrum.

Man måste alltså ha balans mellan fiskar, växter och näringsämnen. Och då är trixet att ju större akvarium (vattenvolym) desto lättare att få balans. Inte många erfarna och kunniga akvarister ger sig på att sköta ett 9 liters akvarium, för det är så svårt.
Kanske, kanske med räkor i, men absolut inte med fiskar.

Du skulle behöva byta vatten minst en gång om dagen. Och det är det inte många som orkar med, månad efter månad.

Dessutom behöver svärdbärare mycket större akvarium för att kunna simma ordentligt i, och trivas. De blir ganska stora till slut, och det är ju djurplågeri att ha så litet att de inte kan simma ens.

Så jag föreslår att du sätter dig och surfar igenom trådarna som Nå Nirvana Nu tipsar om här ovanför.
Sen går du tillbaka till affären som sålde akvariet och fiskarna till dig, och lämnar igen det.
Köp ett större akvarium, antingen begagnat, eller ett paket.
Då får du filter, doppvärmare och belysning.
Helst ska ditt nya akvarium vara runt 100 liter. Då kommer du att upptäcka hur kul det är med fiskar, och verkligen få GLÄDJE av ditt akvarium.

Diskutera med dina föräldrar om ett sånt här inköp kan ske som förskott på födelsedagspresent eller så. Visa dem den här tråden, så de får läsa själva. Var bara beredd på att det kanske blir DOM som blir mest intresserade till slut!!

Lycka till!
#25 - 3 juli 2008 08:27
Tycker du ska googla efter minifilter och se om det finns något som verkar passa till ditt kar. Det finns dessutom djur som passar bättre till så små kar som ditt än just de du valt.

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur_avancerad_sok_resultat.php

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=24 (denna verkar till och med till att kunna få utmärkta förhållanden ;)
#26 - 3 juli 2008 09:13
jag ska snart köpa en skål med kampfisk tror jag min kompis hadde en så den överlevde 2 år sen tog katten den!
#27 - 3 juli 2008 09:23
tycker också det bästa just nu vore att fundera över något bättre att ha i ditt terrarie.
Lämna tillbaka dina två svärdbärare för deras bästa och försök snacka med ägaren till affären om filter som passar ditt terrarie samt om de har någon slags liten räka alternativt märlkräftorna som jag länkade till. Tycker de verkar riktigt häftiga =)

ska göra ett litet försök att få dig att lyckas med din hobby till ett överkomligt pris

http://www.blocket.se/li?ca=21_s&q=akvarie&cg=0&w=1

kolla in här ett par dagar och se vad som dyker upp...

Lycka till
#28 - 3 juli 2008 10:24
Viggeochsvärden; Snacka med pappsen och säg att han ska köpa dig ett akvarium paket (ingår pump doppvärmare) på åtminstone 54L det kan han pynta;)
#29 - 3 juli 2008 15:22
eller med mammsen
#30 - 6 juli 2008 13:58
tack

tack.ni fick mig att förstå att ett 8 liters akvarium SUGER! hehe men nu ska jag snart hämta ett 120L akvarium eheh:D:D:D
#31 - 6 juli 2008 18:27
Bra gjort!!
Hur gjorde du för att få föräldrarna att hjälpa dig med detta??

Lycka till med ditt nya riktiga akvarium, och glöm inte att berätta hur det går, gärna en bild också om det går!!
#32 - 6 juli 2008 20:18
hehe tack,jag behövde inte göra så mycket,betalar lite själv på det.
nu längtar jag bara tills tisdag då jag hämtar det:)

jag kan nog fixa bilder när jag fått igång det.

undra hur det känns för mina fiskar att gå från 8 L till 120 L hehe[:-153]
#33 - 6 juli 2008 22:56
hehe tack,jag behövde inte göra så mycket,betalar lite själv på det.

nu längtar jag bara tills tisdag då jag hämtar det:)

jag kan nog fixa bilder när jag fått igång det.

undra hur det känns för mina fiskar att gå från 8 L till 120 L hehe[:-153]

Jag tror att de kommer att jubla . Funderade när jag började att läsa tråden att det var synd att du bor så långt borta annars kunde jag skänkt dig ett kar på 160L men då är hade det bra varit ett kar utan all utrustning som krävs.
Lycka till med det nya karet och berätta hur det går till ex på mitt första akvarium tråden :D
Är jätte glad för din skull :)
Bilagor:
#34 - 7 juli 2008 07:09
tack:)

ska titta in på den tråden;)
#35 - 10 juli 2008 16:46
Va roligt att du fått tag på ett nytt kar! Det blir nog betydligt enklare. Jag har, pga platsbrist under studietiden ett kar på 54-liter, vilket jag tycker är svårt nog att få till å fungera. Det blir nog kanon det här =)

Annons