pump he*vete!

#1 - 5 januari 2009 15:31
Idag när jaf vaknade tyckte jag det blasskade från ena akvariet, Skyndade mig ut och såg att det fattades 10cm vatten i mitt 300L kar. Skynade mig med att stänga av pumpen o börja skura. Sen startade jag pumpen igen i badkaret o upptäckte att den läckte från kopplingen till utblås slangen. Det är en Bluextrem 1500. Bor i hyresrätt så hyresvärden kom hit med en luft avfuktare o kollade lite på parkett golvet. Jag räknade ut att det hade försvunnit 55 liter vatten o jag fick upp 3-4 liter så resten hade krypit in i golvet.. Har folksams försäkring, någon annan som haft med dom att göra vid liknande skada? Får inte tag på dom så jag får väl ringa på onsdag igen.
#2 - 5 januari 2009 15:42
Du kanske har sand under golvet som absorberat de övriga 51 litrarna... jag tror nog att det kommer bli tvuget att bryta upp golvet, men du får väl se!?
#3 - 5 januari 2009 15:47
ja bryta upp golvet sa dom direkt att dom skulle göra, självrisken lär väl inte bli så billig bara, om nu försäkringen ens täcker skadan...
#4 - 5 januari 2009 15:49
Usch, beklagar. man får lite skräck för ytterfilter när man läser sånt här, å jag bestälde nyss ett eheim 2217, har fått intala min flickvän att dom är säkra, skulle jag visa den här tråden skulle jag säkert få avbeställa :D

Men bra att det finns försäkringar iaf. och är det hyresbostad är det ju inte så farligt :P bara du har lösöresförsäkring på dina egna grejer ;)
#5 - 5 januari 2009 16:45
har du helt vanlig hemförsäkring så täcker det iom ansvarsförsäkringen.

men dina prylar vet jag inte om det täcker det får du fråga.
#6 - 5 januari 2009 16:47
DJ_Metal skrev:
har du helt vanlig hemförsäkring så täcker det iom ansvarsförsäkringen.

men dina prylar vet jag inte om det täcker det får du fråga.

Vad innebär ansvarsförsäkringen då?
#7 - 5 januari 2009 20:04
skadeståndskrav mot dig ersätts upp till en miljon eller nåt sånt, jag hade folksam vid en liknande skada som jag råkat orsaka (inte involvernade akvarium) och då fick jag hosta upp en självrisk på 1500kr, annars vid en olyckshändelse är frågan om det kanske går på husförsäkringen så du slipper självrisken eller skadeståndet skjuts över på pumptillverkaren om det kan röra sig om tillverkningsfel, men slå en signal till ditt försäkringsbolag så får dom avgöra vem som får stå för skadan och i värsta fall har du väl en 1500kr att se flyga iväg.

Annons