Pump har gått sönder?

#1 - 29 oktober 2006 21:53
Jag gjorde rent mitt akvarium och då tog jag ur min pump för att göra rent den. för de bruakr ja göra för den är lite halkig men sedan när ja skulle sätta i den i kontakten igen så startade den inte? har ja råkat få vatten någonstans där det inte borde vara vatten? någon som haft det problemet? eller så kanske man inte ens ska ta ur hela allting. hmm...
#2 - 29 oktober 2006 22:07
Vad har du för filter?
#3 - 29 oktober 2006 22:10
Emmelie skrev:
Jag gjorde rent mitt akvarium och då tog jag ur min pump för att göra rent den. för de bruakr ja göra för den är lite halkig men sedan när ja skulle sätta i den i kontakten igen så startade den inte? har ja råkat få vatten någonstans där det inte borde vara vatten? någon som haft det problemet? eller så kanske man inte ens ska ta ur hela allting. hmm...

Har du glömt att sätta tillbaks impellern.....:D :D
#4 - 29 oktober 2006 22:13
batski skrev:
Vad har du för filter?

ehh jag vet inte riktigt :confused: en svart som sitter lodrätt, den är lite grön som man kan justrera + och - med. hmm inte några vidare ledtrådar kanske. min faster köpte den. och ja fick allt av henne.
#5 - 29 oktober 2006 22:13
åheim skrev:
Har du glömt att sätta tillbaks impellern.....:D :D

är det den som filtret sitter i? :S ursh pinsamt :P
#6 - 29 oktober 2006 22:19
haha ja nu startade det. jag tog upp den och skakade lite då kom de ut lite vatten och skit och så startade det:P
#7 - 29 oktober 2006 22:25
Härligt:) vill bara klargöra att impellern är den lilla propellern som sitter i pumphuvudet...;)
#8 - 29 oktober 2006 22:32
Hur länge har det varit avstängt? Sitter hela filtret i akvariet (innerfilter)? Lät du filtret ligga i vattnet under tiden det var avstängt?
#9 - 30 oktober 2006 09:45
Ja, om det har varit avstängt länge och då fått ligga i karet har antagligen bakterierna dött och du fått lite nitrit (skadligt ämne)...
#10 - 30 oktober 2006 10:16
Fast innerfilter klarar avstängning bättre än ytterfilter, eftersom de inte är lika instängda.
#11 - 30 oktober 2006 10:57
i detta fall har det ingen betydelse hur läng den stod still eftersom hon hade rengjort filtret...
#12 - 30 oktober 2006 16:36
ja tack för alla svaren men om ja ska göra ret filtret så måste jag ju nästan stänga av det eftersom det ändå hänger över vattenytan när jag tagit bort vattnet. det är väl inte bra att det går tomgång antar jag.
#13 - 30 oktober 2006 19:56
Ska man rengöra filtret som måste man förstås stänga av det. Men inte längre än nödvändigt.
#14 - 30 oktober 2006 21:18
nej precis. och det har jag inte. brukar nog vara det första jag sätter i eftersom vattnet kan bli lite grumligt. så de kan få klarare vatten så fort som möjligt.
bör man ha aquasafe i?
#15 - 30 oktober 2006 22:30
Vad menar du? Aquasafe är ju vattenberedningsmedel och används vid uppstart och vid varje vattenbyte för att neutralisera klor och binda andra sadliga ämnen. Varför ska du ha i det i filtret?
#16 - 31 oktober 2006 19:15
batski skrev:
Vad menar du? Aquasafe är ju vattenberedningsmedel och används vid uppstart och vid varje vattenbyte för att neutralisera klor och binda andra sadliga ämnen. Varför ska du ha i det i filtret?

nee ja menade i vattnet. hehe, inte i filtret. menade bara om de fick fiskarna att må bättre eller något?
#17 - 31 oktober 2006 19:28
det binder tungmetaller och oskadliggör klor.....o det är ju bra!
#18 - 31 oktober 2006 19:47
Om du får problem igen med innerfilter som inte startar kan du prova att snurra igån impellern med fingrarna och sedan sätta på locket. fast det beror på vilket innerfilter du har. Eller kan man "späda" den, fylla den med vatten. står det inte på filtret vilket märke det är?
#19 - 31 oktober 2006 22:42
åheim skrev:
det binder tungmetaller och oskadliggör klor.....o det är ju bra!

Precis! Men om filtret har varit avstängt och du sen rengjort det så bör du även börja tillsätta bakteriekultur.
#20 - 1 november 2006 11:17
Om man tvättar ur filter med kallt/ljummet vatten så behövs det inget vattenberedningsmedel...inte jag i alla fall. Har aldrig behövt använda det till nystartade akvarier heller, utom en gång då jag fick ett prov, och jag märkte då ingen skillnad....känns som att det mest är ett sätt att skinna orutinerade akvarister på ytterligare lite pengar, samtidigt som det bidrar till att göra att akvaristik verkar svårare än det är...här i sverige kloreras inte vattnet speciellt mycket längre, vi har rent allmänt väldigt rent vatten med bra kvalitet i kranen.
#21 - 1 november 2006 12:27
Bakteriekultur minskar risken för ammoniak-och nitritspikar. När man har ett akvarium med med en del fiskar och ett filter helt utan bakterieflora, som det är fallet när filtret varit avstängt, kommer dessa gifter som ett brev på posten.
#22 - 1 november 2006 12:32
batski skrev:
Bakteriekultur minskar risken för ammoniak-och nitritspikar. När man har ett akvarium med med en del fiskar och ett filter helt utan bakterieflora, som det är fallet när filtret varit avstängt, kommer dessa gifter som ett brev på posten.

...sedan beror det ju också på hur länge det varit avstängt...några minuter spelar säkert ingen roll. Men har pumpen legat i akvariet länge utan att gå så är det ju en annan sak....:D

Annons