Pump funderingar.

#1 - 7 november 2008 13:07
tjenare! jag har nyligen inhandlat ett 620liters akvarium som jag tänkte ha scalarer tetror och endel malar i (SA).
Det följde med ett pumphuvud (vet ej märke) som pumpar 680l/h .

Jag tänker därför köpa ett ytterfilter istället, vilket kan ni rekomendera?
jag har kikatrunt en hel del på olika sidor men kan inte riktigt bestämma mig:confused:..ska jag nöja mig men en pumpeffekt på 1200-1300l/h eller ska jag gå högre? tacksam för svar:D!

mvh/Martin
#2 - 7 november 2008 13:49
Ur ett renings och syresättnings perspektiv så skulle jag rekommendera någonstans från 3 500 liter per timme och uppåt, genom filterbakgrund, moduler eller ytterfilter, sen får du avgöra om du ska ge malarna den kraftiga genomströmmning som dom behöver eller inte.
#3 - 7 november 2008 13:53
Håller med gaffel ang. cirkulationen, alldeles för fjuttigt med 1200L/tim, blir det för strömmt så löser man det på andra sätt! När man planerar inköp kan det vara bra att kolla tillgängligheten på reservdelar och då leder eheim och fluval! jag köper numer alltid i butik för att slippa krångel med returer och grejer som drar ut på tiden! "min butik" saluför inte eheims ytterfilter längre pga grossistens höga pris som inte butiken finner motivation till och har istället inriktat sig på fluval och aquael! En stor fördel med fluval är att de inte kör med en uppsjö av olika modeller och många reservdelar passar till samtliga deras filter (EJ fX5) och de kan då hålla ner kostnaden på grejerna! Kan vara lite lite högljudda i början med tystnar ganska snart så man ska inte bli förskräckt;)
Eheim å den andra sidan har en uppsjö av modeller och reservdelar och detta kostar för tillverkaren, som syns direkt på prislappen[:o] Visst är det kvalite men jag tycker personligen att Fluval också ehåller en hög kvalite men till ett mycket bättre pris:)
#4 - 7 november 2008 14:58
Tack för svaren Gaffel och Åheim, ja Fx5an har jag sneglat lite på. verkar rejäl och bra. tyvär säljer dom flesta affärerna mest Eheim här hemma men man kan ju fråga om dom tar hem, annars beställer jag nog från pwss.se
mvh/Martin
#5 - 7 november 2008 15:02
Inte sneglat på en stor BTN modul och ett universal 1263, ett inte helt gratis alternativ men en stor fördel rent inredningsmässigt då du kan bygga vidare med moduler allt eftersom ekonomin tillåter.
#6 - 7 november 2008 15:22
Jo diverse BTN moduler har jag allt kollat på, skulle var fint med bakgrund å hela köret. måtten på akvariet är 150x70x60 (LxBxH) så de skulle ju inte göra så mycket om man "lånar" lite av djupet =).
Jag har passat in en rejäl rot som går från botten upp till kanten och sticker ut till hälften av akvariets längd, den ligger på "dränkning" just nu, bakom den kan man dölja mycket.
mvh/Martin
Bilagor:
#7 - 7 november 2008 15:28
Kör på om du har råd, BILDER!!!
#8 - 7 november 2008 15:43
Ja det ska komma en projekt tråd, har inte hunnit med så mycket än, skrapat och slipat ramen som var målad i nån mintgrön färg, ska nu bli svart.
Jag tar bilder på allt som genomförs.
mvh//Martin
#9 - 7 november 2008 18:35
Jag skulle nog skippat bakgrunden o kört på enbart ett filterhörn(dvs filterhörn modul).
O sen kört filter där med bra pump.
Eventuellt ett filter med samma princip i andra hörnet.

Annons