Håller med gaffel ang. cirkulationen, alldeles för fjuttigt med 1200L/tim, blir det för strömmt så löser man det på andra sätt! När man planerar inköp kan det vara bra att kolla tillgängligheten på reservdelar och då leder eheim och fluval! jag köper numer alltid i butik för att slippa krångel med returer och grejer som drar ut på tiden! "min butik" saluför inte eheims ytterfilter längre pga grossistens höga pris som inte butiken finner motivation till och har istället inriktat sig på fluval och aquael! En stor fördel med fluval är att de inte kör med en uppsjö av olika modeller och många reservdelar passar till samtliga deras filter (EJ fX5) och de kan då hålla ner kostnaden på grejerna! Kan vara lite lite högljudda i början med tystnar ganska snart så man ska inte bli förskräckt;)
Eheim å den andra sidan har en uppsjö av modeller och reservdelar och detta kostar för tillverkaren, som syns direkt på prislappen[:o] Visst är det kvalite men jag tycker personligen att Fluval också ehåller en hög kvalite men till ett mycket bättre pris:)