Pump fråga...

#1 - 27 juni 2007 21:29
jo idag så startade jag mitt ny beg. 150L och killen som jag köpte det av sa att pumpen "hörde" till.
Men jag är ju ny och förstår inte något av det som står på pumpen :p
Så här står det ordagrant:
RENA 245
H max 0,7 m 6,6 L/min
220~240 v -50 Hz SW

Jag tycker att det stormar i akvariet och hittar inte något "ratt" där man kan justera flödet så jag frågar då er om det verkar vara en OK pump till mitt akvarium och gör det något om det svajar lite bland växterna och är ganska mycket cirkulation i akvariet?

Hoppas på svar :D
#2 - 27 juni 2007 21:36
Det hänger på vilka fiskar och växter du ska ha i det?
#3 - 27 juni 2007 21:36
Jag vet inget om just den pumpen, men flödet räcker till och det brukar svaja ganska bra i karet om du har bra cirkulation. Om det är bra eller inte för fiskarna beror på vad det är för typ av fisk du ska ha i karet. Gurami vill gärna ha det lite lugnare medans tetror och en del ciklider gillar när det är lite mer fart i vattnet.
Vill du minska flåset kan du om det går skaffa ett strilrör och sätta på utblåset med en slangbit mellan, rikta denna mot bakrutan och du kommer att få markant mindre rörelse i karet.
Annars kan du prova att rikta pumpen mot något annat håll för att få en lugn del i karet.
#4 - 27 juni 2007 21:42
ansjo skrev:
Jag vet inget om just den pumpen, men flödet räcker till och det brukar svaja ganska bra i karet om du har bra cirkulation. Om det är bra eller inte för fiskarna beror på vad det är för typ av fisk du ska ha i karet. Gurami vill gärna ha det lite lugnare medans tetror och en del ciklider gillar när det är lite mer fart i vattnet.

Vill du minska flåset kan du om det går skaffa ett strilrör och sätta på utblåset med en slangbit mellan, rikta denna mot bakrutan och du kommer att få markant mindre rörelse i karet.

Annars kan du prova att rikta pumpen mot något annat håll för att få en lugn del i karet.

Just nu har jag guppy,platy.botia,barb och Ancistrus.(vet inte vad de gillar)
Det är väl lite lugnare på vissa ställen samt längre ner mot botten....Annars får jag nog göra en liten anteckning och gå till affären och be om det du skrev [:o]
#5 - 28 juni 2007 14:01
Tvilum skrev:
Så här står det ordagrant:

RENA 245

H max 0,7 m 6,6 L/min

220~240 v -50 Hz SW

Om jag inte är helt fel ute så betyder det:

Höjd max 0,7m, med andra ord klarar pumpen att pumpa vatten uppåt 0.7 meter från sin egen position.

6,6 L/m, 6.6 liter i minuten eller 396 liter i timmen i pumpkapacitet

220~240 v -50Hz den nätspänning och frekvens pumpen är avsedd för (inget att bry sig om egentligen).

Vet inte hur det är med de andra fiskarna men jag har för mig att Ancistrus gillar när vattnet har bra fart.
#6 - 28 juni 2007 15:43
Om jag inte är helt fel ute så betyder det:

Höjd max 0,7m, med andra ord klarar pumpen att pumpa vatten uppåt 0.7 meter från sin egen position.

6,6 L/m, 6.6 liter i minuten eller 396 liter i timmen i pumpkapacitet

220~240 v -50Hz den nätspänning och frekvens pumpen är avsedd för (inget att bry sig om egentligen).

Vet inte hur det är med de andra fiskarna men jag har för mig att Ancistrus gillar när vattnet har bra fart.

Tack.....:)

Annons