Pump för vattenbyte

#1 - 1 oktober 2007 14:43
Hej alla!

Jag har läst lite hit och dit om automatiserat / datoriserat vattenbyte.
Nu tänkte jag inte göra det så avancerat till och börja med, men jag skulle vilja ha en pump av något slag för i varje fall tömning vid vattenbyte.
Jag har sas tröttnat på att springa runt halva huset med ett antal spänner med vatten, och det funkar inte med hävertprincip, det är för långt till närmsta avlopp och för dåligt fall.

Jag skulle därför vilja ha en pump av något slag som skulle kunna hjälpa mig med detta, men vet inte vad för sort som skulle kunna passa, eller var man lämpligen köper en sådan.
Jag tänker mig någonting som står förslagsvis i akvarieänden och drar vatten ifrån karet och trycker ut det ut till duschen, eller nåt i den stilen.

Ni som har pumpar för detta ändamål - vad har ni för grejor, och var har ni köpt dom?

Mycket tacksam för all input i denna frågan...
#2 - 1 oktober 2007 15:18
hur stort kar har du igentligen? jag byter vatten till mitt 180l så blire typ 5-6 svängar med hink... sen fyller jag på med slang!
du måste troligen ha en pumps om du kopplnar in i till ditt spann och sendan skickar vattent till ett avlopp?
du kan inte slänga ut vattnet genom fönster då? :)
#3 - 1 oktober 2007 15:43
Jag kör bara med slang som hävert för att få ut vattnet.
Och sen använder man samma slang till att fylla på igen...
#4 - 1 oktober 2007 18:07
vytautas skrev:
Hej alla!

Jag har läst lite hit och dit om automatiserat / datoriserat vattenbyte.

Nu tänkte jag inte göra det så avancerat till och börja med, men jag skulle vilja ha en pump av något slag för i varje fall tömning vid vattenbyte.

Jag har sas tröttnat på att springa runt halva huset med ett antal spänner med vatten, och det funkar inte med hävertprincip, det är för långt till närmsta avlopp och för dåligt fall.

Jag skulle därför vilja ha en pump av något slag som skulle kunna hjälpa mig med detta, men vet inte vad för sort som skulle kunna passa, eller var man lämpligen köper en sådan.

Jag tänker mig någonting som står förslagsvis i akvarieänden och drar vatten ifrån karet och trycker ut det ut till duschen, eller nåt i den stilen.

Ni som har pumpar för detta ändamål - vad har ni för grejor, och var har ni köpt dom?

Mycket tacksam för all input i denna frågan...
du kan väl koppla en slang på utblåset på din befintliga pump och trycka ut vattnet?
#5 - 1 oktober 2007 19:18
Har du provat med slang som hävert?
För så länge avloppet är lägre än vattenytan i akvariet ska det gå bra.
#6 - 1 oktober 2007 19:46
Köp en enkel pump som får igång hävert istället för bara slangen så går det snabbare och enklare. Sök på art no. 20-365 www.biltema.se
Eller här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1644219
#7 - 1 oktober 2007 20:41
Paatsu skrev:
Köp en enkel pump som får igång hävert istället för bara slangen så går det snabbare och enklare. Sök på art no. 20-365 www.biltema.se

Eller här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1644219

Ja, exakt den biltema hävertpumpen har vi, funkar kanonbra :)
#8 - 1 oktober 2007 22:08
Zirconia skrev:
Ja, exakt den biltema hävertpumpen har vi, funkar kanonbra :)

Jo, den är billig å bra.
Snygg blogg förresten.
#9 - 2 oktober 2007 05:13
Har du ytter filter så koppla bara på en trädgårdsslang på utblåset så löser det sig.
Bilagor:
#10 - 2 oktober 2007 05:58
hm, hävert som inte funkar? Funkar lär det väl göra men du tycker det går för sakta?
Jag kan tycka att det är lite segt att tömma mitt 450 som ändå står ganska högt, tar väl kanske 30-60min att tömma 50-70% genom 10-15m 1/2" slang.

Ni som ändå fyller på med slang, varför hinkar vid tömning eller pump för att starta hävert? Fyll bara slangen med vatten först, då startar häverten så fort ni lossar slangen från kranen och sänker den under vattennivån i karet.
#11 - 2 oktober 2007 10:00
heeke skrev:
Ni som ändå fyller på med slang, varför hinkar vid tömning eller pump för att starta hävert? Fyll bara slangen med vatten först, då startar häverten så fort ni lossar slangen från kranen och sänker den under vattennivån i karet.

Så gör jag...
#12 - 2 oktober 2007 11:29
Jag har upplevt det som att man får ut lite mera vatten med pumpen ansluten/min än vad man får med hävert(slang).
Jag har en pump som pytsar ut 1800liter/timma dvs. 30l/min ungefär.
Tiden det tar för att tömma ett akvarie har ju lite med höjden det står och sen även vilken slang dimension du använder...ex...med ett tjockt rör avsett för avlopp så lär det garanterat gå undan.
Bilagor:
#13 - 2 oktober 2007 11:41
Visst är det så, men att säga att det inte går är ju att ta i lite väl med orden. Klart det går fortare med pump. Du sa 30l/min, jag uppskattar att min hävert tömmer 200l/h så visst är det en betydande skillnad. Jag brukar passa på att ta en sväng till affären medan jag tömmer, värre att fara i väg under fyllning dock ;)
#14 - 3 oktober 2007 06:16
Jepps...då vill det till att man har en nivåvakt med automatisk kulventilsstängning.
Annars blir det lätt översvämning.
#15 - 5 oktober 2007 05:23
Hej igen.

Bockar och bugar för dessa tips, flera av dessa måste testas.
Det handlar ju till syvende och sist som någon sade, att visst funkar en hävert, men pga längd/storlek på slangen så dels är den tung att få igång, och sedan går den väldigt långsamt.
Men jag skall testa vidare.

Tack igen.
#16 - 7 oktober 2007 15:05
Men är inget jobbigt att få igång en hävert.
Bara börja fylla akvariet tills du ser att all luft är ur slangen.
Sen drar du bara ner den till avloppet istället och du behöver inte suga ett dugg.
#17 - 7 oktober 2007 15:19
Paatsu skrev:
Jo, den är billig å bra.

Snygg blogg förresten.

Oj oj, man får tacka :D [:I]
#18 - 7 oktober 2007 16:07
Jag tröttnade oxå på släpandet.
Jag har en 200liters regntunna,en slangvinda och en dränpump idag.
#19 - 7 oktober 2007 16:41
Vi köpte slang och kopplingar till kran osv igår.. mycket skönt att slippa hinksläpandet :D

Annons