Pump för kraftig

#1 - 19 oktober 2004 13:17
Jag skulle vilja sprida utblåsvattnet från min pump på nåt smart sätt. Som det är nu blåser den bort mina neontetror som vågar sig upp till ytan. Jag kan itne riktigt komma på hur jag ska göra för att få strålen lite utspridd. Är det nån som har ett bra tips?
#2 - 19 oktober 2004 13:23
1. kan du inte vrida ner "vattenutsprutet"
2. du kan dela ditt akvarium med en stor sten
3. eller så kan du plantera en växt som är lång som står i vägen för vattenstrålen vilket gör att den minskar i kraft. en plastväxt är att rekomendera i det fallet.

nu fick du några förslag.
lycka till
#3 - 19 oktober 2004 13:31
Tack för tipsen.
Jag kommer nog försöka bygga ett munstycke som delar upp strålen i flera mindre som man kan rikta hur man vill.
#4 - 19 oktober 2004 13:37
Finns färdiga att köpa, strilrör kallas de. Ser ut som en flöjt, liksom, och den fördelar vattnet så det inte blir så koncentrerat.
#5 - 19 oktober 2004 14:29
Jag satt en avklippt strumpa på mitt utblås (gummisnodd) för att få lite lugn och ro i akvariet. Då blir utsprutet lite mer diffust. Senare klippte jag några mindre hål i strumpan för att inte bromsa cirkulationen för mycket. Funkar bra!
#6 - 19 oktober 2004 14:42
Det där med strumpan låter bra (fast inte så snyggt [:-176])
Ska genast pröva det när jag kommer hem.
#7 - 19 oktober 2004 14:52
jag har hört att man kan sätta en nylonstrumpa på.. syns ju kanske inte lika mkt som en vanlig strumpa.. men har aldrig gjort det själv så vet inte hur det funkar.

Annons