Pump/filterdilemma. Funderar vad jag ska köra

#1 - 30 juli 2012 17:02
Tur nog är akvariet utan vatten så det är inget akut läge.
Det är på 250l, ska ha ciklider, tetror och ett gäng bottenlevande fiskar i det. Sådär kortfattat.
En ny bakgrund ska byggas innan det hälls i vatten.

Förra ägaren har en bakgrund där han byggt en ett "filterrum" eller vad man nu ska kalla det som vattnet dras igenom. Sedan ett powerhead till det.
Han har kört liknande fiskuppsättning utan problem med endast det som filtrering.

Så det är ju ett alternativ, att fortsätta i samma stil. Ekonomiskt är det ju bäst eftersom allt jag behöver redan finns.

Ett annat alternativ är ju att sikta in sig på ett ytterfilter och lågbudgetalternativet är ju ett innerfilter (Aquael tänker jag mig då).

Tankar och funderingar?
#2 - 30 juli 2012 19:26
Det du vill åt är så mycket filter volym som möjligt. Där är innerfilter sämsta alternativet. Samt att det är fult med teknik synligt i karet. Men det är billigast.
Ytterfilter är bra med filter volym men dyrare.
Att göra filterkammare är nog bästa alternativet om du ska nu göra egen bakgrund. Om du sätter bakgrunden ca 4-5 cm från bakrutan kan du ha hela baksida som filter. En pumpskalle som drar runt allt. Det filtret behöver du aldrig rengöra. Iaf inte på 5 år.

Jag bygger moduler till mitt nya kar.
#3 - 1 augusti 2012 12:36
Rev ut gamla bakgrunden igår, själva filterkammaren var på ca 10l. Oklart exakt hur mycket filtermaterial som funnits där men jag fick med tillräckligt för att fylla halva karet i alla fall... :)

Sådär mellan tummen och pekfingret nu bara: om man inte lägger filtermatta bakom bakgrunden utan kör på bara en kammare, finns det nån bra tumregel för minimistorlek?

sådär såg den ut.

Och en bonusbild på hela bakgrunden. Lite trist att behöva ta ut den men den var rätt så sliten.
#4 - 1 augusti 2012 21:00
zoddri skrev:

Sådär mellan tummen och pekfingret nu bara: om man inte lägger filtermatta bakom bakgrunden utan kör på bara en kammare, finns det nån bra tumregel för minimistorlek?

[/IMG]
Jag brukar dra gränsen vid ett minimum av 1% av akvarievolymen ska bestå av filtermaterial! När du konstruerar filterhörnan ska du planera den så vattnet måste gå genom allt filtermaterial. tex insug endast längst ner och pumpen högst upp eller tvärt om. Har du insug både uppe och ner så bör du sätta filtermattan på ett insugsrör och sätta på pumpskallen.
#5 - 2 augusti 2012 05:36
Ok, bra tips!

Jo, att konstruera hörnan på rätt sätt är ju också viktigt. Blir förmodligen något liknande som det jag rev ut fast kanske lite mer utrymme för filtermaterial då. Sen måste jag nog i något skede kolla upp hur bra flöde det egentligen är i pumpen, vet inte varför jag ska vara så skeptisk till om saker funkar eller inte... :)
#6 - 4 augusti 2012 22:20
Nåja, nu är bakgrunden konstruerad. Om jag inte räknade helt fel så är totala volymen på filterkammaren 13,5l (mätt till troliga nivån på vattenytan).
Nu får jag nog åka och handla lite mera filtermaterial för att fylla upp dethär..

Annons