Pump/filter till Malawi?

#1 - 29 juni 2006 15:58
Har ett 310liters akvarium som jag tänker ha malawi i. Har precis införskaffat dom första. Riktiga guldklimpar (kostade som sådana oxå) :)

Har för tillfället endast ett Fluval 4+ innerfilter. Undar om det räcker? Firrarna vill ju ha ganska hög cirkulation. Tycker ni att jag borde ha ett till filter/pump?

Isåfall vad är bäst? Ett till Fluval 4+ innerfilter? eller ett ytterfilter?:confused:

Jättetacksam för svar!:D
#2 - 29 juni 2006 16:09
Jag är ingen expert eller så men fluval 4+ pumpar väl 1000l/h, alltså 3 ggr akvariets volym, det borde väl räcka men malawis vill väll ha stark cirkulation så ett till kanske inte vore dumt?
#3 - 29 juni 2006 16:12
Det hela beror mest på hur mycket du matar och hur mycket fisk du har, man kan klara sig ganska långt med ett Fluval 4+ om det sköts på helt rätt sätt, dvs rengöring i akvarievatten, rengöring av en filterbit åt gången osv. Och att man sköter vattenbytena. Men det är helt klart ett gränsfall om du ska normal fisktäthet i ett 310liters malawikar. Marginalerna blir minimala, om man du slarvar med vattenbytena eller pumprengöring kan det gå åt pipan fort. Ett så stort ytterfilter som möjligt vore det bästa.

Det är inte bara cirkultionen som är viktig, den biologiska filtreringen krävs också.
#4 - 29 juni 2006 16:33
Okej... tack för så snabba svar. :)

Det känns bättre att ha ett ytterfilter oxå, just på grund av den biologiska filtreringen. Har hittat ett billigt ytterfilter som pumpar 1200liter/timme för
795:- plus frakt eller ett 1000l/h för 695:- plus frakt..

Någon som har någon erfarenhet av AM-Top Ytterfilter?

Då ska jag nog införskaffa ett till snart.

När man köper fiskar för en mindre förmögenhet så vill man ju inte riskera några missöden. Och som jag brukar säga: Det kostar att ligga på top.:D

Tack!
#5 - 29 juni 2006 17:21
Då blir man ju lite nyfiken vad det rör sig om för fiskar som är så dyra?
#6 - 29 juni 2006 17:28
Har inte provat det märket, men nu när jag skulle kolla upp vad det var ramlade jag på samma pris, verkar vara ett otroligt prisvärt filter.
#7 - 29 juni 2006 18:34
De fiskar jag köpt kallas "White Lips" tyvärr så hittade inte Akvarielagret det latinska namnet. Jättefina klarblåa med kritvita läppar. Dom kostade 350:-/st. Men jag fick hela gruppen på fyra för 1000:- då en av dom hade ett lite defekt öga.

Jag har hört att AM-Top filtrena är i klass med Eheim fast till mycket billigare pris. Frakten skulle bli 163:- så då blir det totalt 958:- för 1200l/h. Kanon!
#8 - 29 juni 2006 19:03
glöm inte att det förmodligen saknas filtermaterial i AM-TOPena.. någon 100lapp till..
#9 - 29 juni 2006 21:04
Hmm jag skulle inte hålla med om att AM-Top håller samma kvalite..Så det kan du nog genast glömma..
#10 - 30 juni 2006 07:33
[quote=Azeah]Jag har hört att AM-Top filtrena är i klass med Eheim fast till mycket billigare pris. Frakten skulle bli 163:- så då blir det totalt 958:- för 1200l/h. Kanon![/quote]

Enligt min erfarenhet får jag tyvärr göra dig besviken! AM-Top är en dålig kopia av Eheim, många är dom som fått lära sig det den hårda vägen genom läckande filter!
#11 - 30 juni 2006 08:33
[QUOTE=laerni]Enligt min erfarenhet får jag tyvärr göra dig besviken! AM-Top är en dålig kopia av Eheim, många är dom som fått lära sig det den hårda vägen genom läckande filter![/QUOTE]

Jag har kört med AM-top i över två år utan några som helst bekymmer. Men undantag finns ju alltid...
#12 - 30 juni 2006 08:43
Lägga 1.000:- på 3-4 fiskar och sedan vara småsnål när man skall välja filter, bara hoppas det går bra ;)
http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/3b00410b94619e823f13b427c743682b/cl/details/cnid/15243fb718e4f6502.17456648/anid/061103/pgNr/1/Eheim-professionell-II-2028---EDITION-INCL.-FILTERMEDIA-Ehfimech-and-Ehfisubtrat-pro./ Bra filter komplett med filtermedia.
#13 - 30 juni 2006 08:49
[QUOTE=Karon]Lägga 1.000:- på 3-4 fiskar och sedan vara småsnål när man skall välja filter, bara hoppas det går bra ;)
http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/3b00410b94619e823f13b427c743682b/cl/details/cnid/15243fb718e4f6502.17456648/anid/061103/pgNr/1/Eheim-professionell-II-2028---EDITION-INCL.-FILTERMEDIA-Ehfimech-and-Ehfisubtrat-pro./ Bra filter komplett med filtermedia.[/QUOTE]

Sant! Men å andra sidan lägger jag hellre slantarna på firrarna än på ett dyrt filter om det finns billigare allternativ som funkar. Men alla är ju saliga sin övertygelse...
#14 - 30 juni 2006 08:55
Det handlar väl absolut inte om att vara "småsnål" utan mer om att vilja ha det bästa för pengarna. Vore ju idiotiskt att inte undersöka möjligheterna innan man köper ett filter för antal tusenlappar. Eller hur?

Visst är Eheim bland det bästa men i många saker kostar märket mer än produkten. Man måste ju ha ett öppet sinne.
#15 - 30 juni 2006 09:23
Det handlar även om kvalité i tillverkningen, säkerheten av att ha ett bra filter mm. Inte roligt att vara borta en helg och upptäcka att filtret har spruckit då man kommer tillbaka! Nej lägger man ut pengar på fiskarna bör man även lägga pengar på kvalité! Men det är min åsikt! Andra får gärna ha en annan åsikt:)
#16 - 30 juni 2006 09:56
[QUOTE=laerni]Det handlar även om kvalité i tillverkningen, säkerheten av att ha ett bra filter mm. Inte roligt att vara borta en helg och upptäcka att filtret har spruckit då man kommer tillbaka! Nej lägger man ut pengar på fiskarna bör man även lägga pengar på kvalité! Men det är min åsikt! Andra får gärna ha en annan åsikt:)[/QUOTE]

Risker finns det ju alltid när man har akvarium. Skulle nog vilja säga att den "säkraste" lösningen måste var att ha moduler eller bakgrund med filtermaterial i så man slipper slangar som går utanför karet öht.

Känns bara lite märkligt att ni sitter och säger att AM-top filterna inte skulle vara pålitliga alls, läckage och dålig kvalitet, som om det vore någon form av standard när man köper dessa filter?

Jag har inte haft läckage i mina två, jag måste mao haft en j*vla tur!

Läckage är ett ord som akvarister INTE vill höra talas om så det känns som en ngt hård bedömning. Men vad vet jag ni kanske har/haft AM-top filter i era kar längre tid än vad jag har och insett vilken skit det är. Enstaka fall av haverier kan man nog få exempel på från olyckliga köpare oavsett vilket fabrikat vi pratar om. Eheim ÄR bra (om inte bäst) men för den sakens skull ska man inte förkasta billigare alternativ tycker jag...
#17 - 30 juni 2006 17:17
[quote=laerni]Det handlar även om kvalité i tillverkningen, säkerheten av att ha ett bra filter mm. Inte roligt att vara borta en helg och upptäcka att filtret har spruckit då man kommer tillbaka! Nej lägger man ut pengar på fiskarna bör man även lägga pengar på kvalité! Men det är min åsikt! Andra får gärna ha en annan åsikt:)[/quote]
Kunde inte ha sagt det bättre själv :)
#18 - 30 juni 2006 22:19
Här är ett par bilder, som borde vara rätt, korrekt latin borde vara Placidochromis phenochilus 'Mdoka.' Bild: 1 2 3
1000:- DK för ett VF 'par'. inte billig, men knappast speciellt dyr för VF.

Inga garantier dock.
B!
#19 - 1 juli 2006 08:28
Mr B: Ja! Sånna har jag, dom e såååå fina.

Det gäller bara att ge dom ett så bra hem som möjligt för man vill ju inte att något hemskt ska hända. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilket filter jag ska köpa men det lutar lite mer åt AM-top.

Det är ju alltid diskutioner när det gäller märkesvaror. Likadant med verktyg, maskiner, kläder osv... Det betyder ju inte att något är dåligt bara för att det är av ett mindre känt märke.
#20 - 1 juli 2006 08:49
AM-Top är billiga, åsikterna om dem varierar, men de verkar fungera. Det är lite lustigt, för runt ett år sedan var det massor av folk här som köpte sånna på olika kampanjer, och en del gick så långt att de "importerade" dem från danmark/tyskland... Var är alla de i dag?

B!
#21 - 1 juli 2006 13:22
Dom har slängt dom på tippen och köpt eheim ha ha
#22 - 1 juli 2006 13:51
eller så nöjda att istället för att spendera tid här på zoopet sitter de fastklistrade vid sina akvarium.;)
#23 - 1 juli 2006 19:46
Jag tror nästan på det sista alternativet.. : )

Alla har ju alltid olika erfarenheter av samma sak. Så man kan nog inte säga något generellt.
#24 - 22 juli 2006 20:06
Jag kan tala om för dom intresserade att jag valde att köpa ett Fluval Fx5 ytterfilter. Bara 1895:- på Akvarielagret i Örebro. Inte för att jag tror att det är något fel på AM-top utan för att Fx5an har bättre kapacitet.

Men tack allihop för era tipt och råd! Couldnt Have Done It With Out U!!!

Annons