n4red skrev:Tjo , har nu nog nästan bestämmt mig typ att akvariet ska bli ungefär 682 liter 175x65x60 , och då undrar jag vad man ska ha för pump till detta? har 2x Channa asiatica , 1 channa micropeltes , och 1 redtail mal . ge gärna förslag på pris / model!
Hogan1 skrev:Och mitt förslag är; http://www.akvarieshopen.com/fluval-fx5-3500-lh-p-749.html
1795.- i vilken akvariebutik som helst i princip - och hundralappen billigare på Hornbach.
n4red skrev:Kollade Hornbach idag den kostar 2690 där :S var honrback vid backaplan i gbg.
patdah skrev:Är det en pump du vill ha eller är det ett filter du är ute efter?
Bestäm dig för hur mycket pengar du kan lägga på filtret och utgå ifrån den summan så är jag övertygad om att du kommer få mer för pengarna än om du skulle välja en skitpump eller ett skitfilter från kina...
n4red skrev:Jag vet inte , men om ja behöver lägga ut 1800 så går väl det .
Fanbyalperna skrev:Har inte sett någon som har bättre pris på Fluval FX5 än Cyberzoo. Bra ställe att handla på. Köpte mitt där.
patdah skrev:Hur stort är utflödet på det filtret och hur motiverar man sig själv till att köpa ett filter med 48 watts effekt till ett kar som klarar sig på halva den effekten?
Gaffel skrev:Vad är det som är så svårt att förstå, den svenska kronan befinner sig på gränsen till fritt fall och du kallar en av Göteborgs bättre zooaffärer för "dom jävlarna" bara för att dom justerar sina priser efter rådande valutakurs.
Dessutom gäller priset 2275:- vilket framgår oavsett om du ringer eller kollar deras hemsida.
Så klipp dig och skaffa dig ett jobb, föreslagsvis efter att du gått ut grundskolan.
Gaffel skrev:Hmm, låt mig tänka efter.. Kanske om man söker en filtreringslösning passande just den konstellation som trådskaparen efterfrågar, duh!
Nu surrar du allt lite;) Ex. fx5 drar 48W, eheim 2260 50W! alltså flyttar fluval fx5 mer vatten och drar lite mindre ström och har lite större filtervolym... Fluval håller en hög kvalite på alla sina ytterfilter och innerfilter, dock är kanske inte ytterfiltren de tystaste på marknaden men väldigt BRA och riktiga slitvargar!!!:) Eheim surfar fortfarande på vågen från svunna tider, de flesta av deras filter görs väl numer i asien [:o] Att alltid ställa filtret på en bit frigolit och en frotté handuk tystar en hel del, det får bort den resonans som lätt fortplantar sig i akvariemöbeln mm.!patdah skrev:Jag har haft två fx5 och båda stannade helt oförklarligt under flera timmar vilket är helt ohållbart. Ibland startade inte filtren alls och det enda som då funkade var att vända filtret upp och ner... Båda filtren lät hemskt mycket och det var samma mekaniska ljud från båda. Strömförbrukningen är den dubbla jämfört med andra filter i samma storlek och kapacitet...
Läs den här tråden på en jämförelse... jag väljer helt klart kvalité även om det kostar lite extra.
Jag har aldrig haft liknande problem med Eheim's eller RENA's filter.
xp4 (770L/tim i filterflöde) och fx5 (2300L/tim filterflöde) är i helt olika storleksklasser så de går absolut inte att jämföra;) Vill du ha ett riktigt energisnålt filter så rekommederar jag aquael fan 1+ , endast 4,7w:)patdah skrev:Jag jämförde inte med Eheims filter... RENA xP4 drar 23 watt :)